A CASE STUDY ON THE IMPORTANCE OF HIGH SCHOOL INTEGRATED TO VOCATIONAL EDUCATION FOR THE LIFE TRAJECTORIES OF GRADUATES OF THE FEDERAL INSTITUTE OF CEARÁ/ CAMPUS FORTALEZA

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p755-774.id460

Keywords:

Integrated teaching, Professional education, Graduates, Omnilateral Formation

Abstract

The present work presents the partial results of a master's degree research carried out with graduates of the technical courses in Industrial Mechanics, Chemistry and Telecommunications, offered by the Federal Institute of Ceará - IFCE / Fortaleza Campus in the modality of High School Integrated to Vocational and Technological Education - EMI, which completed their respective courses in the period between 2016 and 2018. It therefore includes a case study, using methods and techniques of a qualitative nature for the collection and processing of the data obtained semi-structured interviews. Starting from the reflections of authors like Moura, (2007); Bremer and Kuenzer (2012); Ramos (2014) Frigotto, Ciavatta and Ramos (2005); among others, this research aimed to highlight the meanings that the graduates attribute to the formation received, as well as the importance that she assumes for the improvement of their material conditions of existence and for their self-realization. The results revealed that the vast majority of the graduates perceive the training received as very important for the delineation of their professional and academic trajectories, constituting a "watershed" for the transformation of their material conditions of life and for their human development.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Francisco das Chagas Torres de Oliveira, IESMA

Especialista em Gestão, Supervisão e Orientação Educacional (IESMA)

Samuel Brasileiro Filho, UFC

Doutor em Educação (UFC)

References

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto. São Paulo: Edições 70, 2016.

BREMER, Maria Aparecida de Souza; KUENZER, Acácia Zeneida. Ensino médio integrado: uma história de contradições. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA REGIÃO SUL; ANPED SUL, 9., 2012, Caxias do Sul. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/9anpedsul/paper/viewFile/2217/208. Acesso em: 05 maio. 2019.

BRASIL, MEC/Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Pesquisa Nacional de Egressos dos Cursos Técnicos da Rede Federal de Educação Profissional e Tecnológica (2003-2007). Brasília, 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/content/article/209-noticias/564834057/13381-pesquisa-revela-empregabilidade-de-ex-alunos-da-rede-federal. Acesso em: 26 mar. 2019.

FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Análise de conteúdo. 3. ed. Brasília: Liber Livro Editora, 2008.

FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise. A gênese do Decreto n. 5154/2004: um debate no contexto controverso da democracia restrita. In: FRIGOTTO, G. et al. (Orgs.). Ensino médio integrado: concepções e contradições. São Paulo: Cortez, 2005. p. 21-56.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GOMES, Romeu. A análise e interpretação de dados de pesquisa qualitativa. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 30. ed. Petrópolis: Vozes, 2011. p. 79-108.

KUENZER, Acácia Zeneida. Da dualidade assumida à dualidade negada: O discurso da flexibilização justifica a inclusão excludente. Revista Educação & Sociedade. Campinas, vol. 28, n. 100 - Especial, p. 1153-1178, out. 2007. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 05 abr. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000300024

MANACORDA, Mario Alighiero. Marx e a Pedagogia Moderna. Tradução de Newton Ramos de Oliveira. Campinas SP: Editora Alínea, 2007.

MARX, Karl. O Capital: Crítica da economia política. Livro I: O processo de produção do capital. Tradução Rubens Enderle. São Paulo: Boitempo, 2013.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio da pesquisa social. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 30. ed. Petrópolis: Vozes, 2011. p. 9-27.

MOURA, Dante Henrique. Educação básica e educação profissional e tecnológica: dualidade histórica e perspectiva de integração. Holos, Natal, v.2, p.4-30, 2007. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/viewFile/11/110. Acesso em: 25 mar. 2019. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2007.11

MOURA, Dante Henrique; LIMA FILHO, Domingos Leite. A reforma do ensino médio: regressão de direitos sociais. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 11, n. 20, p. 109-129, jan./jun. 2017. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/760/pdf. Acesso em: 02 abr. 2019. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v11i20.760

NOSELLA, Paolo. A Escola de Gramisci. 5. ed. Ampl. - São Paulo: Cortez, 2016.

NOSELLA, Paolo. Trabalho e perspectivas de formação dos trabalhadores: para além da formação politécnica. Revista Brasileira de Educação, v.12, n.34, p. 137-151, jan./abr. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v12n34/a11v1234.pdf. Acesso em: 07 fev. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000100011

PACHECO, Eliezer. Institutos federais: uma revolução na educação profissional e tecnológica. In: PACHECO, Eliezer (Org.) Institutos Federais: uma revolução na educação profissional e tecnológica. Brasília, São Paulo: Editora Moderna, 2011. p. 13-32.

RAMOS, Marise Nogueira. História e Política da Educação Profissional. 1. ed. Curitiba: IFPR EAD, 2014. (Coleção Formação Pedagógica, v. 5)

ROMANELLI, Otaíza de Oliveira. História da Educação no Brasil. 8. ed. Petrópolis: Vozes, 1986.

SAVIANI, Dermeval. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação, Campinas, v.12, n.32, p. 52-180, jan./abr. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v12n34/a12v1234.pdf. Acesso em: 28 abr. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000100012

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do Trabalho Científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2007. DOI: https://doi.org/10.36311/2007.978-85-249-1311-2

Published

2019-12-27

How to Cite

CHAGAS TORRES DE OLIVEIRA, Francisco das; BRASILEIRO FILHO, Samuel. A CASE STUDY ON THE IMPORTANCE OF HIGH SCHOOL INTEGRATED TO VOCATIONAL EDUCATION FOR THE LIFE TRAJECTORIES OF GRADUATES OF THE FEDERAL INSTITUTE OF CEARÁ/ CAMPUS FORTALEZA. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 4, no. 2, p. 755–774, 2019. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p755-774.id460. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/534. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies