THE REFLEXES OF ONGOING FORMATION IN SERVICE THROUGH THE PRO-EMPLOYEE PROGRAM: THE PERCEPTION OF CURSORS
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n1.p334-354.id405Keywords:
Reflections on continuing education, Perception, Re-signification of non-teaching educational practiceAbstract
This study has the objective of analyzing the reflexes of the teaching practice developed in the continuing training in service through the Profuncionário Program, together with the Cefapro Diamantino Polo students, in the municipality of Nova Maringá - MT, whose purpose is to provide training for non - teachers who work in school. The experience makes possible the resignification of the reason for being a server, attributing to them the feeling of belonging and the educator. In order to meet the objectives proposed for this research, we chose the qualitative research for which we use sources, among which, bibliographical, documentary and case study, taking as an approach data collection, observation and dialogue with the participants through a semi-structured interview. The results show that the servers visualize in the Program the opportunity of personal and professional growth. Even in the face of some difficulties, students have sought ways to increase the use of Information Technology and Knowledge in the search for achievement and better results of work. The trainees strive to carry out with responsibility all activities proposed to improve the quality of the role assigned to them, as well as to develop a meaningful educational practice in the institution of education in which they are inserted.
Downloads
Metrics
References
ARRIAL, Luciane Roso de. Solidariedade como fundamento ético para a formação do Educador Ambiental: estudo de caso no Curso Técnico em Infraestrutura Escolar do Programa de Educação a distância do Profuncionário - IFSul. 2016. 231 f. Tese (Doutorado em Educação Ambiental) – Universidade Federal do Rio Grande - FURG, Rio Grande, 01 ago. 2016. Disponível em: <https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=3004486>. Acesso em: 10 jan. 2019.
BESSA, Dante D. Profuncionário: curso de formação para os funcionários da educação. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 3, n. 5, p. 485-487, jul./dez. 2009. Disponível em: <http://www.esforce.org.br>. Acesso em: 10 nov. 2018.
BESSA, Dante D. A carreira dos funcionários da educação: a concepção de formação do Profuncionário. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 10, n. 18, p. 201-214, jan./jun. 2016. Disponível em: <http://www.esforce.org.br>. Acesso em: 02 nov. 2018. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v10i18.659
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS /l9394.htm>. Acesso em: 04 jan. 2019.
BRASIL. Resolução nº 6, de 20 de setembro de 2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional Técnica de Nível Médio. Disponível em: <http://mobile.cnte.org.br:8080/legislacao-externo/rest/lei/51/pdf>. Acesso em: 09 nov. 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Orientações Gerais. 4. ed. atualizada e revisada. Cuiabá: Universidade Federal de Mato Grosso / Rede e-Tec. Brasil, 2014b.
CHAUÍ, Marilena. Conformismo e resistência: aspectos da cultura popular no Brasil. 2.ed. São Paulo: Brasiliense, 1987.
CARVALHO, José Murilo de. Cidadania no Brasil. O longo Caminho. 3. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002.
CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Tradução Bruno Magne. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
DICIONÁRIO LAROUSSE ESCOLAR DA LÍNGUA PORTUGUESA. São Paulo: Larousse do Brasil, 2001.
FERREIRA, Aurélio B. Holanda. Mini Aurélio o Dicionário da Língua Portuguesa - Revista e Ampliada. Curitiba: Editora Positivo, 2001.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 11. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GIL, Antonio C. Didática do Ensino Superior. São Paulo: Atlas, 2015.
LÜDKE, M., ANDRÉ, M. E. C. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva M. Metodologia Científica. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2011.
MATO GROSSO. IFMT/ CONSUP. Resolução Nº 041 de 27 de julho de 2017. Aprova o Projeto Pedagógico do Curso Técnico em Alimentação Escolar Subsequente ao Nível Médio/Profuncionário/Pronatec do IFMT/Proen/DeaD.
MATO GROSSO. IFMT/ CONSUP. Resolução Nº 042 de 27 de julho de 2017. Aprova o Projeto Pedagógico do Curso Técnico em Infraestrutura Escolar Subsequente ao Nível Médio/Profuncionário/Pronatec do IFMT/Proen/DeaD.
MATO GROSSO. IFMT/ CONSUP. Resolução Nº 043 de 27 de julho de 2017. Aprova o Projeto Pedagógico do Curso Técnico em Secretara Escolar Subsequente ao Nível Médio/Profuncionário/Pronatec do IFMT/Proen/DeaD.
MATO GROSSO. IFMT/ CONSUP. Resolução Nº 044 de 27 de julho de 2017. Aprova o Projeto Pedagógico do Curso Técnico em Multimeios Didáticos Subsequente ao Nível Médio/Profuncionário/Pronatec do IFMT/Proen/DeaD.
MONLEVADE, João Antônio C. Funcionários de escolas: cidadãos, educadores, profissionais e gestores. 3. ed. Brasília, DF: Universidade de Brasília/Centro de Educação a Distância. 2009.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do C. Análise Textual Discursiva. 2. ed. Ijuí: Unijuí, 2013.
STERING, Silvia Maria dos Santos. Ritmos e tons das ações instituintes da educação popular: um olhar fenomenológico da Orquestra de Flautas Meninos do Pantanal. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de Mato Grosso. 2008.
TRIVIÑOS, Augusto. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
YIN, Robert K. Estudo de Caso: planejamento e métodos. Tradução de Daniel Grassi 4. ed. Porto Alegre: Bookmann, 2010.
ZABALA, Antoni; ARNAU, Laia. Como aprender e ensinar competências. Porto Alegre: Artmed, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.