EVALUATING THE PREVIOUS KNOWLEDGE FOR HYPOTHESES ELABORATION IN OPEN QUESTIONS IN PHYSICS TEACHING

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2017.v2.n2.p304-218.id103

Keywords:

Physics teaching, Open questions, Hypotheses elaboration

Abstract

We present in this communication a research developed with an integrated high school class of a school of the federal education network in Manaus city. The aim of the research was to evaluate the role played by previous knowledge in the hypotheses elaboration in open questions in physics teaching. We found that previous knowledge is a necessary but not sufficient condition, since it enabled the student to formulate the hypotheses although, for most of the part, they were not adequate to physics purpose. This indicates that common sense was the most widely used knowledge to formulate them rather than scientific knowledge, as expected.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

José Galúcio Campos , IFAM

Mestre em Física. Professor do Instituto Federal do Amazonas (IFAM). Doutorando em Educação em Ciências e Matemática (REAMEC)

Josefina Barrera Kalhil , UEA

Doutora em ciências Pedagógicas. Professor na Universidade do Estado do Amazonas (UEA)

Licurgo Peixoto de Brito , UFPA

Doutor em Geofísica. Professor na Universidade Federal do Pará (UFPA)

References

BECKER, F. Educação e construção do conhecimento. Porto Alegre: Artmed, 2001. CARVALHO, A. M. P. de. (Org.) Calor e Temperatura: um ensino por investigação. 1a ed. São Paulo: Livraria da Física, 2014.

CRATO, N. O “Eduquês” em Discurso Direto: uma crítica da pedagogia romântica e construtivista. Lisboa: Gradiva, 11a ed., 2010.

CHEVALLARD, Y. La Transposición Didáctica: del saber sabio al saber enseñado. Argentina, La Pensée Sauvage, 1991.

DE BARROS, A. de J. P.; LEHFELD, N. A. de S. Projeto de Pesquisa: propostas metodológicas. 23a ed. Rio de Janeiro:Vozes, 2014.

GIL, A. Como elaborar projetos de pesquisa. 5a ed. São Paulo: Atlas, 2010.

KASSEBOEHMER, A. C.; FERREIRA, L. H. Elaboração de hipóteses em atividades investigativas em aulas teóricas de química por estudantes do ensino médio. Química Nova na Escola, vol. 35 (2), 2013.

MENGA, L.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. 2a ed. Rio de Janeiro: Gen, 2013.

NUSSENZVEIGH. H. M. Curso de física básica, 1: mecânica. 5ª ed. São Paulo: Blucher, 2013.

PIETROCOLA, M. (Org.) Física em contextos: pessoal, social e histórico, vol. (1). 1ª ed. São Paulo: FTD, 2011.

POZO, J. I.; CRESPO, M. A. G. Aprendizagem e o ensino de ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico. 5ª ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

STERNBERG, R. J.; STERNBERG, K. Psicologia cognitiva. 2a ed. São Paulo: Cengage Learning, 2016.

SUART, R. de C.; MARCONDES, M. E. R.; LAMAS, M. F. P. A estratégia “Laboratório Aberto” para construção do conceito de temperatura de ebulição e a manifestação de habilidades cognitivas. Química Nova na Escola, vol. 32 (3), 2010.

WILLINGHAM, D. T. Por que os Alunos não Gostam da Escola? respostas da ciência cognitiva para tornar a sala de aula atrativa e efetiva. Porto Alegre: Artmed, 2011.

ZÔMPERO, A. F.; LABURÚ, C. E. Atividades investigativas no ensino de ciências: aspectos históricos e diferentes abordagens. Revista Ensaio, vol. 13 (3), 2011.

Published

2017-12-22

How to Cite

GALÚCIO CAMPOS , José; BARRERA KALHIL , Josefina; PEIXOTO DE BRITO , Licurgo. EVALUATING THE PREVIOUS KNOWLEDGE FOR HYPOTHESES ELABORATION IN OPEN QUESTIONS IN PHYSICS TEACHING. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 2, no. 2, p. 304–318, 2017. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2017.v2.n2.p304-218.id103. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/633. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies