Teaching Geography to Blind People: The Journey of Developing and Evaluating a Tactile Cartography Material with Natural and Recyclable Elements

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2024.v9.e24002.id730

Keywords:

Visual Impairment, Inclusion, Sustainability., Handcrafted Manufacturing

Abstract

This study is an applied, qualitative, and exploratory pedagogical investigation. The target audience comprises blind individuals residing in the state of Mato Grosso, who have been or are currently educated in this region. Data collection employed scripts, questionnaires, note-taking, and audio recording, analyzed in light of the characteristics advocated by authors in the field. The aim was to develop a set of accessible and sustainable educational resources for teaching Geography to blind individuals using biodegradable elements. According to the findings, although functional, with a variety of textures and innovative, the resources may have limited durability and quality when frequently manipulated, and so far, no means have been identified to maintain resilience over extended periods. Additionally, the complexity of collection, treatment, and construction processes may hinder material reproduction. It is concluded that further investigations and in-depth studies are necessary regarding the utilization and conservation of these elements for educational purposes.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Welber Duarte dos Santos, Instituto Benjamin Constant

Mestre em Ensino na Temática da Deficiência Visual (DPPE/IBC)

Educador Maker em Amado Maker Editora

Marcus Hübner, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso

Doutorado em Educação Ambiental pela (IE/FURG)

Professor no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)

References

BRASIL. [Lei n. 13.146, de 6 de julho de 2015 (2015)]. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. Brasília, DF. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: Setembro de 2022.

BRASIL. [Decreto nº 6.949 de 25 de agosto de 2009(2008)]. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, DF. Disponível em: https://legis.senado.leg.br/norma/579385/publicacao/15748546. Acesso em: set. de 2022.

BOGDAN, Roberto et al. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto, 1994. 333 p.

CERQUEIRA, Jonir; FERREIRA, Elise. Recursos didáticos na educação especial. Benjamin Constant, n. 15, 2000. Disponível em: http://revista.ibc.gov.br/index.php/BC/article/view/602. Acesso em: nov. de 2021.

COBO, Ana; RODRÍGUEZ, Manuel; BUENO, Salvador. Personalidade e auto-imagem do cego. In: MARTÍN, Manuel; BUENO, Salvador (Org.). Deficiência visual: aspectos psicoevolutivos e educativos. Santos, 2003. p. 97-113.

COUTO JUNIOR, Abelardo; OLIVEIRA, Lucas. The main causes of blindness and low vision in school for blind. Revista Brasileira de Oftalmologia, [S.L.], v. 75, n. 1, p. 26-29, 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5935/0034-7280.20160006. Acesso em: out. 2021.

FERREIRA, Gracialda. Diretrizes para coleta, herborização e identificação de material botânico nas Parcelas Permanentes em florestas naturais da Amazônia brasileira. 1. ed. Manaus: [s. n.], 2008. 44 p. v. 1. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/417/o/manual_diretrizes_coletas_botanicas.pdf?1494003886. Acesso em: nov. 2021

FREITAS JUNIOR, Robson Lopes. Revisão teórico-metodológica. In: FREITAS JUNIOR, Robson Lopes. Práticas de ensino fundamental em Geografia, através de Geotecnologias, no âmbito da educação especial para alunos de baixa visão do Instituto Benjamin Constant (IBC) – município do Rio de Janeiro. 2018. Tese (Doutorado em Geografia), Rio de Janeiro, 2018. p. 171. Disponível em: https://www.bdtd.uerj.br:8443/handle/1/13216. Acesso em: out. 2021.

GARCIA, Rosalba; KUHNEN, Roseli. POLÍTICAS PÚBLICAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL EM TEMPOS DE DITADURA: uma análise sobre a concepção de deficiência no brasil no período 1973- 1985. Revista Educação, Pesquisa e Inclusão, [S.L.], v. 1, n. 1, p. 69, 15 maio de 2020. Universidade Federal de Roraima. http://dx.doi.org/10.18227/2675-3294repi.v1i1.6257. Acesso em: nov. 2021.

GERHARDT, Tatiana; SILVEIRA, Denise. A pesquisa científica. In: GERHARDT, Tatiana;SILVEIRA, Denise. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009. GIL, Marta. Cadernos da TV escola: deficiência visual. Brasília, DF: Secretaria de Educação a Distância, 2000. 40 p.

IBGE. Características gerais da população: características gerais da população, religião e pessoas com deficiência. Rio de Janeiro, RJ: Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística, 2012.

JANNUZZI, Gilberta de Martino. A Educação do Deficiente no Brasil dos primórdios ao início do século XXI. 3. ed. São Paulo: Editora Autores Associados Ltda, 2004. 243 p.

KASSAR, Mônica; REBELO, Andressa. Abordagens da Educação Especial no Brasil entre Final do Século XX e Início do Século XXI. Revista Brasileira de Educação Especial, [S.L.], v. 24, n. , p. 51- 68, 2018. http://dx.doi.org/10.1590/s1413-65382418000400005. Acesso em: out. 2021.

LOCH, Ruth. Cartografia Tátil: mapas para deficientes visuais. Portal da Cartografia, Londrina, v. 1, n. 1, 2008. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/2010/artigos_teses/2010/Geografia/cartografia/carto_tatil.pdf. Acesso em: out. 2021.

MARTINS-DA-SILVA, Regina Célia Viana. Coleta e Identificação de Espécimes Botânicos. Belém: PA, 2002. 43 p.

PADILHA, Caio Augusto. A Política de Educação Especial no Governo FHC (1995-2003): uma opção pela integração. Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade, v. 26, n. 50, p. 191-207, set./dez. 2017. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0104-70432017000300191&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: set. 2021.

PESQUISA NACIONAL DE SAÚDE. Ciclos da Vida: pessoas com deficiência, por sexo e situação de domicílio (2019). In: IBGE. Sidra: sistema IBGE de recuperação automática. Rio de Janeiro, 2019. Disponível em: https://sidra.ibge.gov.br/tabela/8204#resultado. Acesso em: Janeiro de 2023.

Published

2024-04-06

How to Cite

SANTOS, Welber Duarte dos; HÜBNER, Marcus. Teaching Geography to Blind People: The Journey of Developing and Evaluating a Tactile Cartography Material with Natural and Recyclable Elements. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 9, p. e24002, 2024. DOI: 10.23926/RPD.2024.v9.e24002.id730. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/730. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies