The discipline Epistemology of Science in the Postgraduate Program in Science and Mathematics Teaching at UFNT: contributions and challenges

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2023.v8.nEspecial.e23107.id824

Keywords:

Continuing Education, Science Teaching, Teacher Researcher, Scientific Knowledge

Abstract

Teacher training that allows teachers to experience the processes of constructing scientific knowledge can result in teachers who are able to overcome deformed views of science in science teaching. In this sense, we are guided by the following research question: what are the contributions of epistemology to the training of teachers and researchers in science teaching? The aim is to analyze the contributions of epistemology in the training of science teachers from a class in the Epistemology of Science subject of the Postgraduate Program in Science and Mathematics Teaching (PPGecim-UFNT). The methodological approach is based on a qualitative approach and is characterized as bibliographical research, combined with data collection through a questionnaire, according to Vieira (2009), on a digital platform, submitted to the interpretative nuances of Textual Discourse Analysis (TDA) by Neves (2015). As a result, the analysis shows that the subject of Epistemology contributed satisfactorily to the understanding of Science, transforming the understanding that each participant had of scientific knowledge. It appears that the subject of Epistemology of Science in the continuing education of teachers who teach science leads to an understanding of the diversity of knowledge, its typologies and also different approaches to teacher training.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Milene Santana Paixão, Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT)

Graduação em Química Licenciatura pela Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT).

Discente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPGecim) da UFNT e Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES).

Mirella Carvalho de Araújo Oliveira, Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT)

Graduação em Química Licenciatura pela Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT) e em Matemática Licenciatura pelo Centro Universitário Internacional (UNINTER).

Discente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPGecim) da UFNT e Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES).

Lucas Pereira de Araújo, Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT)

Graduação em Matemática Licenciatura pela Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT).

Discente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPGecim) da UFNT e Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES).

Jane Darley Alves dos Santos, Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT)

Doutora em Química pela Universidade Federal de Goiás (UFG) com ênfase em formação de professores.

Professora do Magistério Superior da Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT).

Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPGecim) da UFNT.

References

ALMEIDA, Custódio Luís de. O que é epistemologia. Revista de Educação/AEC, Brasília, DF, v. 26, p. 9-17, 1997.

AMARAL, J. J. F. Como fazer uma pesquisa bibliográfica. Fortaleza, CE: Universidade Federal do Ceará, 2007.

BACHELARD, Gaston. A formação do espírito científico. Rio de Janeiro: Contraponto, v. 1938, 1996.4

BONI, Valdete; QUARESMA, Sílvia Jurema. Aprendendo a entrevistar: como fazer entrevistas em Ciências Sociais. Revista eletrônica dos pós-graduandos em sociologia política da UFSC, v. 2, n. 1, p. 3, 2005.

CACHAPUZ, António et al. A necessária renovação do ensino das ciências. São Paulo: Cortez, 2005.

CAELLI, Kate; RAY, Lynne; MIL, Judy. 'Clear as mud': em direção a uma maior clareza na pesquisa qualitativa genérica. Jornal internacional de métodos qualitativos , v. 2, n. 2, pág. 1-13, 2003. DOI: https://doi.org/10.1177/160940690300200201.

DA SILVA COSTA, Franciellen Rodrigues et al. As visões distorcidas da Natureza da Ciência sob o olhar da História e Filosofia da Ciência: uma análise nos anais dos ENEQ e ENEBIO de 2012 e 2014. ACTIO: docência em ciências, v. 2, n. 2, p. 4-20, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.3895/actio.v2n2.6808.

CHASSOT, Attico. Alfabetização Científica: Questões e Desafios para a Educação. Unjuí. 2006.

DAS NEVES PEDRUZZI, Alana et al. Análise textual discursiva: os movimentos da metodologia de pesquisa. Atos de pesquisa em Educação, v. 10, n. 2, p. 584-604, 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.7867/1809-0354.2015v10n2p584-604.

DE ALMEIDA, Argus Vasconcelos; DE OLIVEIRA FARIAS, Carmen Roselaine. A natureza da ciência na formação de professores: reflexões a partir de um curso de licenciatura em ciências biológicas. Investigações em ensino de ciências, v. 16, n. 3, p. 473-488, 2011. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/222. Acesso em: 25 de jul. 2023.

DE OLIVEIRA PENA, Graziele Borges; DA SILVEIRA, Hélder Eterno; GUILARDI, Silvana. A dimensão institucional no processo de socialização de professores de química em início de carreira. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências , v. 10, n. 2, 2010. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/3980. Acesso em: 25 de jul. 2023.

DE SOUSA, Angélica Silva; DE OLIVEIRA, Guilherme Saramago; ALVES, Laís Hilário. A pesquisa bibliográfica: princípios e fundamentos. Cadernos da FUCAMP, v. 20, n. 43, 2021. Disponível em: https://revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/view/2336. Acesso em: 10 de jun. 2023.

DE OLIVEIRA PENA, Graziele Borges; DA SILVEIRA, Hélder Eterno; GUILARDI, Silvana. A dimensão institucional no processo de socialização de professores de química em início de carreira. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 10, n. 2, 2010. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/3980. Acesso em: 04 de ago. 2023.

DE OLIVEIRA, Rosângela Rodrigues; ALVIM, Márcia Helena. Elos possíveis entre a História das Ciências e a educação CTS. Khronos, n. 4, p. 58-71, 2017. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/khronos/article/view/131155. Acesso em: 04 de ago. 2023.

FLECK, Ludwik. Gênese e desenvolvimento de um fato científico. Trad., Georg Otte,

Mariana Camilo de Oliveira. Belo Horizonte: Fabrefactum. 1.ed., 1935. 2010.

GIL PÉREZ, Daniel et al. Para uma imagem não deformada do trabalho científico. Ciência e Educação. v.7, n.2, p.125-153, 2001. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132001000200001.

GODOY, Arilda Schmidt. Refletindo sobre critérios de qualidade da pesquisa qualitativa. Gestão. org, v. 3, n. 2, p. 80-89, 2005. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7882368. Acesso em: 10 de jun. 2023.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de Metodologia Científica. São Paulo, SP: Atlas 2003. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-758946. Acesso em: 10 de jun. 2023.

LÔBO, Soraia Freaza. O ensino de química e a formação do educador químico, sob o olhar bachelardiano. Ciência & Educação, v. 14, n. 01, p. 89-100, 2008. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S1516-73132008000100006&script=sci_abstract. Acesso em: 25 de jul. 2023.

MASÓN, Neusa Teresinha; MOREIRA, Marco Antonio. Um estudo exploratório sobre a contribuição de visões epistemológicas contemporâneas na transformação das concepções de professores de física atuantes. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, n. 22, p. 5-31, 2007. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/6142/614265308002.pdf. Acesso em: 25 de jul. 2023.

MERRIAM, Sharan B. Introdução à pesquisa qualitativa. Pesquisa qualitativa na prática: exemplos para discussão e análise , v. 1, n. 1, pág. 1-17, 2002.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual: discursiva. Editora Unijuí, 2007.

OLIVEIRA, Renata Araújo Jatobá de. Saberes e práticas pedagógicas dos professores alfabetizadores nos contextos escolares no Brasil e na França: gestão da avaliação através da intermediação-planejada no ciclo de alfabetização. 2019. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/35747. Acesso em: 04 de ago. 2023.

PAIXÃO, Cristhian Corrêa da. Experiências docentes no Clube de Ciências da UFPA: contribuições à renovação no ensino de Ciências. 2016. Tese (Doutorado) - Universidade Federal do Pará, Instituto de Educação Matemática e Científica, Belém, 2016. Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas. Disponível em: https://repositorio.ufpa.br/handle/2011/9066. Acesso em: 20 de jun. 2023.

RAMOS, Maurivan Güntzel. A importância da problematização no conhecer e no saber em Ciências. Aprender em rede na educação em ciências. Ijuí: Editora Unijuí, p. 57-75, 2008.

SILVA, Paulo Sérgio Araújo da; CHAVES, Sílvia Nogueira. Epistemologia, ética e política na formação de professores de ciências. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), v. 11, p. 259-276, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172009110205

SOUZA, Valdeci Alexandre de. Oficinas pedagógicas como estratégia de ensino: uma visão dos futuros professores de Ciências Naturais. Orientadora: Maria de Lourdes Lazzari de Freitas. 2016. TCC (Graduação) - Curso de Licenciatura em Ciências Naturais, Universidade de Brasília, Planaltina, 2016. Disponível em: https://bdm.unb.br/bitstream/10483/14170/1/2016_ValdeciAlexandredeSouza_tcc.pdf. Acesso em: 15 ago. 2023.

CHINELLI, Maura Ventura; FERREIRA, Marcus Vinícius da Silva; AGUIAR, Luiz Edmundo Vargas de. Epistemologia em sala de aula: a natureza da ciência e da atividade científica na prática profissional de professores de ciências. Ciência & Educação (Bauru), v. 16, p. 17-35, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132010000100002.

NORONHA, Olinda Maria. Epistemologia, formação de professores e práxis educativa transformadora. Quaestio-Revista de Estudos em Educação, v. 12, n. 1, 2010. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/176. Acesso em: 15 de ago. 2023.

VIEIRA, Sônia. Como elaborar questionários. São Paulo: Atlas, 2009.

PRAIA, João Felix; CACHAPUZ, António Francisco Carrelhas; GIL-PÉREZ, Daniel. Problema, teoria e observação em ciência: para uma reorientação epistemológica da educação em ciência. Ciência & Educação, v. 8, n. 01, p. 127-145, 2002. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1516-73132002000100010.

MATTHEWS, Michael. História, filosofia e ensino de ciências: a tendência atual de reaproximação. Cadernos Catarinenses de Ensino de Física, Florianópolis, v. 12, n. 3, p. 164-214, 1995. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5165906. Acesso em: 15 de ago. 2023.

GANDOLFI, Haira Emanuela; FIGUEIRÔA, Silvia Fernanda de Mendonça. Formação de professores e pesquisa em história das ciências. EDUCA, v. 4, n. 8, p.3-28, maio/ago. 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-4634201945186743.

MARKO, Gabriela; PATACA, Ermelinda Moutinho. Concepções de ciência e educação: contribuições da história da ciência para a formação de professores. Educação e Pesquisa, v. 45, p. e186743, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-4634201945186743.

TAKAHASHI, Bruno Tadashi; BASTOS, Fernando. Trabalho colaborativo entre universidade e escola: proporcionando a formação continuada através da história da biologia. In: GATTI, S.R.T.; NARDI, R. (org.). A história e a filosofia da ciência no ensino de ciências: a pesquisa e suas contribuições para a prática pedagógica em sala de aula. São Paulo: Escrituras, 2016, p. 133-155.

MOURA, Adriana Ferro; LIMA, Maria Glória. A reinvenção da roda: roda de conversa, um instrumento metodológico possível. Universidade Federal da Paraíba. Revista Temas em Educação, v. 23, n. 1, p. 95, 2014. Disponível em: https://www.proquest.com/openview/23ac2587640666ea1799b2197c7b1f00/1?pq-origsite=gscholar&cbl=4514812. Acesso em: 15 de ago. 2023.

ALTET, Marguerite. Profissionalização do ofício de professor e da formação em questão: explorar as contribuições da pesquisa para fortalecer e refundar a profissão. In: SPAZZIANI, M. L. Profissão de Professor: Cenários, tensões e perspectivas. 1. ed. São Paulo: Unesp, 2016. v. 1. 382p. Disponível em: https://books.google.com.br/books?hl=pt-BR&lr=&id=NHw6DwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT8&dq=SPAZZIANI,+M.+L.+Profiss%C3%A3o+de+Professor:+Cen%C3%A1rios,+tens%C3%B5es+e+perspectivas.+&ots=5VBbZTCFIG&sig=c_ksA2OCmZZFUF2o27rBKz-nEOI#v=onepage&q&f=false. Acesso em: 08 de ago. 2023.

VILELA, Marcos Vinícius Ferreira et al. Reflexões Históricas e Epistemológicas sobre a trajetória da Ciência e suas implicações para o ensino de ciências: Contribuições do estudo de temas CTS à luz da HFC em prol da superação de imagens distorcidas do trabalho científico. Research, Society and Development, v. 10, n. 9, p. e55410918422-e55410918422, 2021. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v10i9.18422.

Published

2023-12-30

How to Cite

PAIXÃO, Milene Santana; OLIVEIRA, Mirella Carvalho de Araújo; ARAÚJO, Lucas Pereira de; SANTOS, Jane Darley Alves dos. The discipline Epistemology of Science in the Postgraduate Program in Science and Mathematics Teaching at UFNT: contributions and challenges. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 8, no. Especial, p. e23107, 2023. DOI: 10.23926/RPD.2023.v8.nEspecial.e23107.id824. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/824. Acesso em: 3 jul. 2024.