Epistemological Analysis of Texts in Natural Sciences Textbooks: Focus on Biology

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2023.v8.nEspecial.e23109.id826

Keywords:

Sciences, Biology, Textbook, Epistemology

Abstract

This paper aimed to conduct an epistemological analysis of Natural Sciences textbooks with a focus on Biology texts in High School, through a qualitative research method employing a literature review. The analysis utilized textbooks from a six-volume collection called “Multiversos[1],” published by FTD, extracting fragments that demonstrate evidence of a scientific approach to epistemological foundations. The results revealed that this collection still exhibits many traces of a distorted view of Science, with numerous passages highlighting aspects that could potentially confuse both students and teachers regarding scientific concepts. In conclusion, we propose a sequence of lessons to introduce Science educators to a new approach, seeking to deconstruct the distorted perception of Science and enhance students' critical thinking regarding scientific production.

 

[1] The same as Multiverses.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Fabio Neves Ribeiro, Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT)

Especialista em Docência do Ensino Superior

Discente do Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática – PPGECIM/ UFNT

Mayco Pereira Coimbra, Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT)

Especialista em Educação Ambiental e Desenvolvimento Sustentável

Mestrando em Ensino de Ciências e Matemática – PPGECIM/ UFNT

Vanessa Santiago Araújo, Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT)

Especialista em Ciências Biológicas e em Ciências Ambientais

Professora da Educação Básica (SEDUC/TO)

Mestranda em Ensino de Ciências e Matemática – PPGECIM/ UFNT

Fábio Matos Rodrigues, Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT)

Doutor em Educação para as Ciências

Docente da Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT) no curso de licenciatura em Física.

Professor colaborador nos mestrados: Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEF da Sociedade Brasileira de Física - SBF, polo UFT /Campus Araguaína, e o acadêmico em Ensino de Ciências e Matemática - PPGecim

References

ALMEIDA, Luciana Silva; MONTEIRO, Rysian Lohse; LUQUETTI, Eliana Crispim França. Saberes docentes em construção: A questão do Livro Didático na formação inicial de professores. In: VII CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, Anais VII CONEDU, Campina Grande - PB, 2020, p. 1-12. Disponível em:

https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/69526. Acesso em: 09 out 2023.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.

BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018.

CAMPOS, Carlos., CACHAPUZ, Antonio. Imagens de Ciência em manuais de química portugueses. Química Nova, v. 6, p. 23-29, 1997. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc06/pesquisa.pdf. Acesso em: 17 maio 2023.

CACHAPUZ, Antonio; GIL-PEREZ, Daniel; CARVALHO, Anna Maria Pessoa de.; PRAIA, J.; VILCHES, A. A necessária renovação do Ensino de Ciências. São Paulo: Cortez, 2005. Disponível em: https://professor.pucgoias.edu.br/SiteDocente/admin/arquivosUpload/17569/material/T.5-%20A%20NECESS%C3%81RIA%20RENOVA%C3%87%C3%83O%20DO%20ENSINO%20DAS%20CI%C3%8ANCIAS.pdf. Acesso em: 19 maio 2023.

CHALMERS, Alan Francis. O que é ciência afinal?. São Paulo: Brasiliense, 1993. 196 p.

CAMPOS, Raquel Sanzovo Pires de. As Ciências Biológicas, A Biologia Escolar e o Humano. Arquivos do Museu Dinâmico Interdisciplinar, v. 22, n. 2, 2018. p. 21-32. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ArqMudi/article/view/42938. Acesso em: 18 set 2023.

KUHN, Thomas Samuel. A estrutura das revoluções científicas. 8 ed. São Paulo: Perspectiva, 1970. 257 p.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler – em três artigos que se completam, São Paulo: Cortez, 1989.

FERREIRA, Marcia Serra.; SELLES, Sandra Escovedo. Análise de livros didáticos em ciências: entre as ciências de referência e as finalidades sociais da escolarização. Educação em foco, Juiz de Fora, v. 8, n. 1-2, p. 63-78, 2004. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/359412/mod_folder/content/0/ferreira%20e%20selles%20an%C3%A1lise%20livro%20did%C3%A1ticopdf.pdf?forcedownload=1. Acesso em: 22 maio 2023.

NIEBISCH, Carolina Heyse.; SOUZA, Leila Cristina Aoyama Barbosa. Bioquímica nos livros didáticos de Biologia: análise da presença de obstáculos epistemológicos. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, Belém, v. 12, n. 24, p. 14-25, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2585. Acesso em: 27 jun. 2023.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Editora Atlas, 6 ed. 2008.

GODOY, Leandro Pereira de; AGNOLO, Rosana Maria Dell'; MELO, Wolney Candido de Multiversos: ciências da natureza: ciência, sociedade e ambiente: ensino médio. 1a. ed. São Paulo: Editora FTD, 2020.

GODOY, Leandro Pereira de; AGNOLO, Rosana Maria Dell'; MELO, Wolney Candido de. Multiversos: ciências da natureza: ciência, tecnologia e cidadania: ensino médio.1a. ed. São Paulo: Editora FTD, 2020.

GODOY, Leandro Pereira de; AGNOLO, Rosana Maria Dell'; MELO, Wolney Candido de. Multiversos: ciências da natureza: eletricidade na sociedade e na vida: ensino médio. 1a. ed. São Paulo: Editora FTD, 2020.

GODOY, Leandro Pereira de; AGNOLO, Rosana Maria Dell'; MELO, Wolney Candido de. Multiversos: ciências da natureza: matéria, energia e a vida: ensino médio.1a. ed. São Paulo: Editora FTD, 2020.

HESSEN, Johannes. Teoria do conhecimento. Portugal: Arménio Amado, 1980. 145p.

OSTERMANN, Fernanda; CAVALCANTI, Cláudio José de Holanda. Teorias de Aprendizagem. Porto Alegre:. Porto Alegre: Evangraf,58 p, 2011.

SASSERON, Lúcia Helena; CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Alfabetização Científica: Uma revisão bibliográfica. Investigações em Ensino de Ciências,v. 16, n.1, p. 59-77, 2011. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/844768/mod_resource/content/1/SASSERON_CARVALHO_AC_uma_revis%C3%A3o_bibliogr%C3%A1fica.pdf. Acesso em: 20 set. 2023.

SILVA, Lenice Heloísa de Arruda., ZANON, Lenir Basso. A experimentação no ensino de ciências. In: SCHNETZLER, R. P. e ARAGÃO, R. M. R. (orgs.). Ensino de Ciências: fundamentos e abordagens. Piracicaba: CAPES/UNIMEP, 2000.

SILVA, Geraldo José da. A epistemologia-em-uso: imagens de ciência em livros didáticos de química. Dissertação de mestrado (Programa de Pós-graduação em Educação). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte- MG, 2007. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/FAEC-85JJ22/1/dissertacao_geraldo_final.pdf. Acesso em: 20 set. 2023.

Published

2023-12-30

How to Cite

RIBEIRO, Fabio Neves; COIMBRA, Mayco Pereira; ARAÚJO, Vanessa Santiago; RODRIGUES, Fábio Matos. Epistemological Analysis of Texts in Natural Sciences Textbooks: Focus on Biology. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 8, no. Especial, p. e23109, 2023. DOI: 10.23926/RPD.2023.v8.nEspecial.e23109.id826. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/826. Acesso em: 25 nov. 2024.