Visual, critical and statistical literacy: Graph reading with 2nd year high school students

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2024.v9.e24010.id870

Keywords:

Teaching, Visual literacy, Multimodality, Statistical graphs

Abstract

Modern society has brought schools closer to an increasingly dynamic world, generating the need to develop reading beyond the classroom and different languages or forms of presentation, an example of this is the graphic genre. Therefore, the objective of this article is to present the contribution of multimodal literacy to the understanding of statistical graphics by high school students in Portuguese language classes. This is a quantitative-quali research with characteristics of action research, through workshops in the period of April and May 2023, in the municipality of Rondonópolis (MT). Finally, the results demonstrated that working with graphics in Portuguese language classes contributed significantly to students' understanding of this genre, which enabled competent appropriation, showing the importance of school in activities aimed at literacy, especially critical literacy.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Elizabeth Keli Brilhadori, Governo do Estado de Mato Grosso

Mestranda em Ensino (UNIC/IFMT)

Professora da Secretaria de Estado de Educação de Mato Grosso (SEDUC/MT)

Ana Graciela Mendes Fernandes da Fonseca Voltolini, Universidade de Cuiabá

Pós-doutorado (UFMT). Doutora em Comunicação Social (Universidade Metodista de São Paulo).

Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGEn - Unic/IFMT)

References

ARAUJO, Elizangela Gonçalves de. O tratamento da informação nas séries iniciais – uma proposta de formação de professores para o ensino de gráficos e tabelas. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2008. Disponível em:

http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/92108. Acesso em: 12 maio 2023.

ARRUDA, Fernando Souza de; FERREIRA, Robson dos Santos; LACERDA, Alan Gonçalves. LETRAMENTO MATEMÁTICO: Um olhar a partir das competências Matemáticas propostas na Base Nacional Comum Curricular do Ensino Fundamental. Ensino Da Matemática Em Debate, v. 7, n. 2, p. 181–207, 2020. DOI: https://doi.org/10.23925/2358-4122.2020v7i2p156-179. Acesso em: jun. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Educação e Pesquisa Educacionais Anísio Teixeira. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br. Acesso em: 01 abr. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Educação e Pesquisa Educacionais Anísio Teixeira. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-r/assuntos/noticias/saeb/no-ensino-medio-67-dos-estudantes-tem-desempenho-critico-em-matematica. Acesso em: 11 abr. 2023.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. Coleção Leitura. 36. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1981.

GAL, Iddo. Adults' Statistical Literacy: Meanings, Components, Responsibilities. International Statistical Review. Voorburg, v. 70, n. 1, p. 1-25, abr. 2002.

HUFF, Darrel. Como mentir com estatística. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2016.

KLEIMAN, Ângela Barbosa; MORAES, Silvia, E. Leitura e Interdisciplinaridade: Tecendo Redes nos Projetos da Escola. Campinas: Mercado das Letras, 1999.

KRESS, Ghunter; LEEUWEN, Theo Van. Reading images: the grammar of visual design. London, New York: Routledge, [1996], 2006.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de Metodologia Científica. 9. ed. São Paulo: Atlas, 2015.

MACHADO, Antônio Pádua. Do significado da escrita da matemática na prática de ensinar e no processo de aprendizagem a partir do discurso de professores. 2003. 291 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista. Rio Claro. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/102169. Acesso em: 21 abr. 2023.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

MATÊNCIO, Maria de Lourdes Meirelles. Analfabetismo na mídia: conceitos e imagens sobre letramento. In: KLEIMAN, Ângela Barbosa (org.). Letramentos múltiplos: práticas, instrumentos e representações. Natal: EDUFRN, 2008.

RIBEIRO, Ana Elisa. Navegar sem ler, ler sem navegar e outras combinações de habilidades do leitor. Educação em Revista, v. 25, n. 3, 2009.

RIBEIRO, Ana Elisa. Textos multimodais: leitura e produção. 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.

RIBEIRO, Ana Elisa. Visualização de informação e alfabetismo gráfico: questões para a pesquisa. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/92534. Acesso em: 21 abr. 2023.

RIBEIRO, Ana Elisa. Multimodalidade, Textos e Tecnologias: Provocações para a sala de aula. São Paulo: Parábola Editorial, 2021.

ROJO, Roxane. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. 18. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

TOLEDO, Maria Helena Roman de Oliveira. Alfabetismo, escolarização e educação matemática: Reflexões de uma professora de matemática. In: FONSECA, Maria da Conceição. Letramento no Brasil: Habilidades matemáticas. São Paulo: Global: Ação Educativa Assessoria, 2004.

Published

2024-04-20

How to Cite

BRILHADORI, Elizabeth Keli; VOLTOLINI, Ana Graciela Mendes Fernandes da Fonseca. Visual, critical and statistical literacy: Graph reading with 2nd year high school students. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 9, p. e24010, 2024. DOI: 10.23926/RPD.2024.v9.e24010.id870. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/870. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Languages, codes and their technologies