Translation and Mathematics Education: a theoretical review

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2024.v9.e24019.id905

Keywords:

Communication in the Classroom., Translation., Mathematical language.

Abstract

This writing is a reflection on what has already been discussed about translation in relation to mathematics education from the perspective of translation studies. The Theses and Dissertations published between 2013 and 2023 stand out, with the aim of highlighting a linguistic process known as translation, which is present in mathematics classes. To this end, the writing used a bibliographical review of works that address the topic in question. Thus, it was possible to observe that translation in school environments can have different particularities than a translation from one work to another. Among these particularities, it is worth highlighting the factors involved in this translation, such as the translators and recipients (teachers and students), and the translated work (texts/contents/mathematical objects, which can appear in different forms, such as a discursive text, a graphic or same image, a table, a demonstration, a problem question, among other forms).

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Darlan Douglas Barros Pereira, Federal University of Para

Master's student in the Postgraduate Program in Sciences and Mathematics (PPGCEM) at the Institute of Education in Sciences and Mathematics (IEMCI) at the Federal University of Pará (UFPA).

Paulo Vilhena da Silva, Federal University of Para

Doctor in Mathematics Education, he is a professor at the Faculty of Mathematics at the Federal University of Pará (UFPA), he is a professor at the Postgraduate Program in Science and Mathematics Education (PPGECM/UFPA), at the Professional Master's Degree in Mathematics on a National Network (PROFMAT /UFPA) and the Doctoral Program in Science and Mathematics Education (PPGECEM/UFPA). He is dedicated to research in Mathematics Education, in particular on mathematical language in Education.

References

CERVO, Amado Luiz; BERVIAN. Pedro Alcino. Metodologia científica: para uso dos estudantes universitários. São Paulo: McGraw-Hill do Brasil, 1983.

CHARLES, Marie Esther. A língua de ensino e os desafios da aprendizagem da matemática nas escolas primárias haitianas. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Pará, Instituto de Educação Matemática e Científica, Programa de Pós- Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas, Belém, 2020. Acessado em: 11/02/2023. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=9934419.

COSTA, Walber Christiano Lima da. Tradução da linguagem matemática para a libras: jogos de linguagem envolvendo o aluno surdo. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Pará, Instituto de Educação Matemática e Científica, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas, Belém - Pará, 2015. Acessado em: 15/12/2022. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1qJbrNHxMaR8oW48gCwVPkFp39jpirj3k/view.

COSTA, Walber Christiano Lima da. O Modelo Referencial da Linguagem na Tradução-Interpretação da Linguagem Matemática pelos Surdos Usuários da Libras. Tese de Doutorado apresentada ao Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas do Instituto de Educação Matemática e Científica da Universidade Federal do Pará, Belém – Pará, 2019. Acessado em: 03/01/2023. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/18He2RKWZ_IxZ1LQvYZXywfWAF0jetCua/view.

GARCIA, Elias. Pesquisa bibliográfica versus revisão bibliográfica-uma discussão necessária. Línguas & Letras, v. 17, n. 35, 2016.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa, 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GUERINI, Andréia; COSTA, Walter. Introdução aos estudos da tradução. Universidade Federal de Santa Catarina Bacharelado em Letras-Libras na Modalidade a Distância. Florianópolis, 2008.

JAKOBSON, Roman. Aspectos linguísticos da tradução. Linguística e comunicação, v. 22, 1969.

MEIRA, Janeisi de Lima. A Tradução da Linguagem Matemática na aprendizagem da Geometria por estudantes da Educação Básica: perspectivas para a Educação Matemática. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas, Instituto de Educação Matemática e Científica, Universidade Federal do Pará, Belém, 2018. Acessado em: 05/01/2023. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/19fYT3hw6mCloOnwgLigZjuFyPpVU6ZDf/view.

MELO, Luciano Augusto da Silva. Tradução Interna e Jogos de Imagens na Matemática. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas, Instituto de Educação Matemática e Científica, Universidade Federal do Pará, Belém, 2018. Acessado em: 25/01/2023. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1sCgxBMp6N2hZ_5mlXDgGXZ4mbDTAd_PC/view.

OUSTINOFF, Michaël, 1956- Tradução: história, teorias e métodos; tradução: Marcos Marcionilo. – São Paulo: Parábola Editorial, 2011.

PIMM, David. EL Lenguaje matemático em el aula. Madrid: Morata, 1999.

RICOEUR, Paul, 1913-2005. Sobre a Tradução: tradução e prefácio Patrícia Lavelle. – Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.

RÓNAI, Paulo. A tradução vivida. Rio de Janeiro: EDUCOM, 1987.

SILVEIRA, Marisa Rosâni Abreu da. Linguagem matemática e comunicação: um enfoque interdisciplinar. AMAZÔNIA - Revista de Educação em Ciências e Matemáticas V.6 - n. 11 - jul. 2009/dez. 2009, V. 6 - n. 12 - jan 2010/jun. 2010. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1705. Acesso em: 10/03/2023.

Published

2024-06-09

How to Cite

PEREIRA, Darlan Douglas Barros; SILVA, Paulo Vilhena da. Translation and Mathematics Education: a theoretical review. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 9, p. e24019, 2024. DOI: 10.23926/RPD.2024.v9.e24019.id905. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/905. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Mathematics and its technologies