Translation and Mathematics Education: a theoretical review
DOI:
10.23926/RPD.2024.v9.e24019.id905Keywords:
Communication in the Classroom., Translation., Mathematical language.Abstract
This writing is a reflection on what has already been discussed about translation in relation to mathematics education from the perspective of translation studies. The Theses and Dissertations published between 2013 and 2023 stand out, with the aim of highlighting a linguistic process known as translation, which is present in mathematics classes. To this end, the writing used a bibliographical review of works that address the topic in question. Thus, it was possible to observe that translation in school environments can have different particularities than a translation from one work to another. Among these particularities, it is worth highlighting the factors involved in this translation, such as the translators and recipients (teachers and students), and the translated work (texts/contents/mathematical objects, which can appear in different forms, such as a discursive text, a graphic or same image, a table, a demonstration, a problem question, among other forms).
Downloads
Metrics
References
CERVO, Amado Luiz; BERVIAN. Pedro Alcino. Metodologia científica: para uso dos estudantes universitários. São Paulo: McGraw-Hill do Brasil, 1983.
CHARLES, Marie Esther. A língua de ensino e os desafios da aprendizagem da matemática nas escolas primárias haitianas. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Pará, Instituto de Educação Matemática e Científica, Programa de Pós- Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas, Belém, 2020. Acessado em: 11/02/2023. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=9934419.
COSTA, Walber Christiano Lima da. Tradução da linguagem matemática para a libras: jogos de linguagem envolvendo o aluno surdo. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Pará, Instituto de Educação Matemática e Científica, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas, Belém - Pará, 2015. Acessado em: 15/12/2022. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1qJbrNHxMaR8oW48gCwVPkFp39jpirj3k/view.
COSTA, Walber Christiano Lima da. O Modelo Referencial da Linguagem na Tradução-Interpretação da Linguagem Matemática pelos Surdos Usuários da Libras. Tese de Doutorado apresentada ao Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas do Instituto de Educação Matemática e Científica da Universidade Federal do Pará, Belém – Pará, 2019. Acessado em: 03/01/2023. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/18He2RKWZ_IxZ1LQvYZXywfWAF0jetCua/view.
GARCIA, Elias. Pesquisa bibliográfica versus revisão bibliográfica-uma discussão necessária. Línguas & Letras, v. 17, n. 35, 2016.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa, 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GUERINI, Andréia; COSTA, Walter. Introdução aos estudos da tradução. Universidade Federal de Santa Catarina Bacharelado em Letras-Libras na Modalidade a Distância. Florianópolis, 2008.
JAKOBSON, Roman. Aspectos linguísticos da tradução. Linguística e comunicação, v. 22, 1969.
MEIRA, Janeisi de Lima. A Tradução da Linguagem Matemática na aprendizagem da Geometria por estudantes da Educação Básica: perspectivas para a Educação Matemática. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas, Instituto de Educação Matemática e Científica, Universidade Federal do Pará, Belém, 2018. Acessado em: 05/01/2023. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/19fYT3hw6mCloOnwgLigZjuFyPpVU6ZDf/view.
MELO, Luciano Augusto da Silva. Tradução Interna e Jogos de Imagens na Matemática. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas, Instituto de Educação Matemática e Científica, Universidade Federal do Pará, Belém, 2018. Acessado em: 25/01/2023. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1sCgxBMp6N2hZ_5mlXDgGXZ4mbDTAd_PC/view.
OUSTINOFF, Michaël, 1956- Tradução: história, teorias e métodos; tradução: Marcos Marcionilo. – São Paulo: Parábola Editorial, 2011.
PIMM, David. EL Lenguaje matemático em el aula. Madrid: Morata, 1999.
RICOEUR, Paul, 1913-2005. Sobre a Tradução: tradução e prefácio Patrícia Lavelle. – Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.
RÓNAI, Paulo. A tradução vivida. Rio de Janeiro: EDUCOM, 1987.
SILVEIRA, Marisa Rosâni Abreu da. Linguagem matemática e comunicação: um enfoque interdisciplinar. AMAZÔNIA - Revista de Educação em Ciências e Matemáticas V.6 - n. 11 - jul. 2009/dez. 2009, V. 6 - n. 12 - jan 2010/jun. 2010. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1705. Acesso em: 10/03/2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.