Mathematical Patterns in Caeteuara Ceramics: an Ethnomathematical Analysis

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2024.v9.e24020.id928

Keywords:

Matemática, Ethnomathematics, Traditional Knowledge, Ceramics

Abstract

This article explores the intersections between Traditional Knowledge and Mathematics in the production of handmade ceramics within the Vila Cuera community, located in Bragança, in the state of Pará, Brazil. The study highlights how the artisans’ empirical wisdom in manipulating and shaping clay translates into ceramic artifacts. The adopted methodology was qualitative and ethnographic, incorporating participant observation, semi-structured interviews, as well as photographic and video documentation. The study underscores the relevance of Ethnomathematics, demonstrating the connection between ancestral practices and modern mathematical concepts. The study’s findings reveal that the traditional techniques employed in Vila Cuera are fundamental in defining the symmetrical and geometric properties observed in both the clay modeling process and the final ceramic artifacts. These findings emphasize the importance of integrating traditional knowledge into the current scientific context, offering a more comprehensive and integrated perspective on mathematics education and its historical development in diverse contexts.

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Author Biography

Samuel Antonio Silva do Rosario, Federal Institute of Education, Science and Technology of Pará

Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará - IFPA. Pós-doutorando no Programa de Pós-Graduação em Agriculturas Amazônicas (UFPA). Doutor em Educação em Ciências e Matemáticas (UFPA). Mestre em Linguagens e Saberes na Amazônia (UFPA). Especialista em Matemática (UFPI), Ciências Naturais (UFPI), Ciências humanas e sociais aplicadas (UFPI), Ensino de Matemática e Ciências Naturais (FCV) e Ciências Biológicas (FAERPI). Graduado em licenciatura em Matemática (UEPA), Física (IFPA / FAFIBE), Química (FAVENI), Ciências Biológicas (UNIASSELVI) e possui bacharelados em Ciências da Natureza (ESTÁCIO) e em Ciências da Exatas (ESTÁCIO). Especialista Técnico em Processos de Mineração (SENAI). Técnico em Mineração (EETEPA). Sua área de atuação e interesse abrange Educação em Ciências e Matemáticas, incluindo Saberes da Tradição, Etnofísica, Etnomatemática e a aplicação da Informática na educação. Faz parte da editoração da Nova Revista Amazônica (UFPA). Participa dos Grupos de Pesquisa GEPREF (Grupo de Estudos e Pesquisa em Rede para o Ensino de Física) e GPSEM (Grupo de Pesquisa sobre Práticas Socioculturais e Educação Matemática). É membro da Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências (ABRAPEC) e da Sociedade Brasileira para o Progresso da Ciência (SBPC).

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Published

2024-05-17

How to Cite

ROSARIO, Samuel Antonio Silva do. Mathematical Patterns in Caeteuara Ceramics: an Ethnomathematical Analysis. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 9, p. e24020, 2024. DOI: 10.23926/RPD.2024.v9.e24020.id928. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/928. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Mathematics and its technologies