Use of workshops for teaching mathematics: a report on the potential with the application of active methodologies
DOI:
10.23926/RPD.2024.v9.e24032.id945Keywords:
Mathematics Education, Educational Games, Workshops for Teaching MathematicsAbstract
Mathematics teaching is currently undergoing major discussions, in which the focus is to decentralize teaching based on exposition and textbooks, characteristics of a traditional teaching methodology. Thus, the present work sought to answer the following research question: “What are the advantages and disadvantages of using workshops to teach Mathematics?”. To this end, this experience report, which has a qualitative and descriptive approach, was created based on some concepts of tacit teaching, discussed by Neto (2013). We aim to understand the advantages and disadvantages of using workshops to teach Mathematics based on the application of didactic sequences, which aimed to state and discuss some potentialities exposed from an approach with these dynamics and which, together with active methodologies, can present enormous potential to make the student at the heart of this process. In this way, we discuss two workshops produced and applied to students and future teachers in the basic education network. The use of workshops showed the main advantages of diversity in the approach to content, learning through interaction and group work and the potential for student creativity, making classes interesting and participatory. As disadvantages, the practices related to the workshop applications showed that a good amount of time must be allocated to the preparation and application of this type of dynamic, making its daily implementation at school difficult.
Downloads
Metrics
References
ALVES, Marcos Alexandre; TATSCH, Karla Jaqueline Souza. Epistemologia, História e Ensino da Matemática: reflexões sobre formação e Aprendizagem Significativa. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 8, n. 3, p. 78–93, 28 set. 2017. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/335076714_Epistemologia_Historia_e_Ensino_da_Matematica_reflexoes_sobre_formacao_e_Aprendizagem_Significativa. Acesso em: 15 jun 2024.
FELDMANN, Marina Graziela. Formação de professores e escola na contemporaneidade. São Paulo: Editora Senac. São Paulo, 2009.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2004.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
FREITAS, José Luiz Magalhães. Teoria das situações didáticas. Educação Matemática: uma (nova) introdução. São Paulo: Série Trilhas, p. 77-111, 2012.
GRANDO, Regina. Célia. et al. O conhecimento matemático e o uso de jogos na sala de aula. Campinas, SP, v. 224, 2000.
LIBÂNEO, José Carlos.. Adeus professor, adeus professora: novas Exigências educacionais e profissão docente. 5 ed. São Paulo: Cortez, 2001.
LORENZATO, Sergio. Laboratório de ensino de matemática e materiais didáticos manipuláveis. In: ______ (org.). O laboratório de ensino de matemática na formação de professores - Campinas. SP: Autores Associados, 2006. p. 3 – 37.
LORENZATO, Sergio. O laboratório de ensino de Matemática na formação de professores. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2012. (Coleção Formação de Professores).
MOURA, Manoel Oriosvaldo. O jogo e a construção do conhecimento matemático. Publicação séries e ideias, p. 45-52, 1992.
MUNIZ, Cristiano Alberto. Brincar e jogar: enlaces teóricos e metodológicos no campo da educação matemática. Autêntica: Belo Horizonte, 2018.
NETO, José Henrique Duarte. Epistemologia da Prática: fundamentos teóricos e epistemológicos orientadores da formação de professores que atuam na Educação Básica. Revista Educação e Cultura Contemporânea. Vol. 10, n. 21. 2013.
PAIS, Luiz Carlos. Didática da Matemática: uma análise da influência francesa. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011. 136 p.
RÊGO, Rômulo Marinho; RÊGO, Rogéria Gaudêncio. Desenvolvimento e uso de materiais didáticos no ensino de matemática. LORENZATO, Sérgio. Laboratório de ensino de matemática na formação de professores. Campinas: Autores Associados, p. 39-56, 2006.
SILVA, Rômulo Alexandre. O uso de material didático de manipulação no cotidiano da sala de aula de matemática. 2012. 125f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual da Paraíba – UEPB, Campina Grande, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.