Use of workshops for teaching mathematics: a report on the potential with the application of active methodologies

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2024.v9.e24032.id945

Keywords:

Mathematics Education, Educational Games, Workshops for Teaching Mathematics

Abstract

Mathematics teaching is currently undergoing major discussions, in which the focus is to decentralize teaching based on exposition and textbooks, characteristics of a traditional teaching methodology. Thus, the present work sought to answer the following research question: “What are the advantages and disadvantages of using workshops to teach Mathematics?”. To this end, this experience report, which has a qualitative and descriptive approach, was created based on some concepts of tacit teaching, discussed by Neto (2013). We aim to understand the advantages and disadvantages of using workshops to teach Mathematics based on the application of didactic sequences, which aimed to state and discuss some potentialities exposed from an approach with these dynamics and which, together with active methodologies, can present enormous potential to make the student at the heart of this process. In this way, we discuss two workshops produced and applied to students and future teachers in the basic education network. The use of workshops showed the main advantages of diversity in the approach to content, learning through interaction and group work and the potential for student creativity, making classes interesting and participatory. As disadvantages, the practices related to the workshop applications showed that a good amount of time must be allocated to the preparation and application of this type of dynamic, making its daily implementation at school difficult.

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Author Biographies

Wellyson Junior Sousa Ferreira, Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

Mestrando em Ensino de Ciência e Matemática, pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Matemática (PPGecim), Licenciado em Matemática pela Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT)

Débora Lorranne Sousa Couto, Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

Mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECIM) na linha de pesquisa Ensino de Ciências, divulgação científica e espaços não formais, Universidade do Norte do Tocantins-UFNT. Licenciada em matemática pela Universidade Federal do Tocantins UFT(2017). Pós - Graduação Lato Sensu- Especialização em Língua Brasileira de Sinais - Libras pela Faculdade Darwin/ UNICIEB (2019). Pós - Graduação Lato Sensu- Especialização em Educação Matemática pela Universidade Federal do Tocantins UFT (2020). Professora de matemática na Escola Estadual Vila Nova em Araguaína-TO, que atualmente é o CEJA- Centro de Educação de Jovens e Adultos de 2018 até a data presente.

Rogerio dos Santos Carneiro, Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

Resumo da Biografia: Doutorando em Educação em Ciências e Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECEM) da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática (REAMEC), Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT); Mestre em Educação Matemática, pela Universidade Severino Sombra (USS); Graduado em Licenciatura Plena em Matemática, pela Universidade Estadual de Goiás (UEG); possui Pós-Graduação Lato Sensu em Metodologia de Ensino e Pesquisa na Educação Matemática e Física, pela Faculdade Católica de Anápolis; Pós-Graduação Lato Sensu em Educação em Direitos Humanos, pela Universidade Federal do Tocantins (UFT), e Pós-Graduação Lato Sensu em Engenharia de Produção, pela Universidade Cândido Mendes (UCAM). Integrante do Grupo de Pesquisa de História da Educação Matemática no Brasil (GHEMAT-Brasil). Professor Efetivo da Universidade Federal do Tocantins - UFT, curso de Licenciatura em Matemática do Câmpus de Araguaína. Atua nas áreas: Educação Matemática; História da Educação Matemática; Matemática; Educação; Física; Estatística.

Daniel Moura Rodrigues dos Santos, Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

Graduando em licenciatura matemática pela atual Universidade Federal do Norte do Tocantins- UFNT. Atualmente desempenha a função de professor particular em séries iniciais da educação básica. pesquisador iniciante fascinado por matemática e educação.

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Published

2025-01-04

How to Cite

FERREIRA, Wellyson Junior Sousa; COUTO, Débora Lorranne Sousa; CARNEIRO, Rogerio dos Santos; SANTOS, Daniel Moura Rodrigues dos. Use of workshops for teaching mathematics: a report on the potential with the application of active methodologies. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 9, p. e24032, 2025. DOI: 10.23926/RPD.2024.v9.e24032.id945. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/945. Acesso em: 20 jan. 2025.

Issue

Section

Mathematics and its technologies