THE REFORM OF BRAZILIAN SECONDARY EDUCATION AND TEACHING IN BIOLOGY IN PROFESSIONAL EDUCATION: UNDERSTANDING IN ORDER TO RESIST
DOI:
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e017.id1452Keywords:
High School Reform, Professional education, Biology teacherAbstract
The article discusses issues related to secondary education reform in Brazil. The objective is to specifically analyze the implications for Biology teachers who teach in professional education. Analyzes were carried out in Law nº 13.415/2017 and in the national high school curriculum guidelines. Scientific articles on this discussion were consulted. It used the technique of Discursive Textual Analysis and the method was historical materialism. As a consequence of the division of the curriculum into areas of knowledge and training itineraries, the teaching contents of Biology were reduced in professional education, which directly implies the work of these teachers. In opposition, it is argued that Biology teachers receive training to understand and resist the New High School.
Downloads
Metrics
References
AMARAL, Nelson Cardoso. O “novo” ensino médio e o PNE: haverá recursos para essa política? Retratos da Escola, [S.L.], v. 11, n. 20, p. 91-115, 9 ago. 2017
ARAUJO, Ronaldo Marcos Lima de. A reforma do ensino médio do Governo Temer, a educação básica e o cerco ao futuro dos jovens pobres. Holos, [S.L.], v. 8, p. 219-232, 31 dez. 2018.
BRASIL. Presidência da República. Lei nº 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 02 mar. 2022.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CEB nº 3, de 21 de novembro de 2018. Atualiza as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio Brasília, DF: 2018a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=102481-rceb003-18&category_slug=novembro-2018-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 17 jun. 2021.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília, DF: 2018b Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 25 mar. 2021.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer nº 22/2019, de 7 de novembro de 2019. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC Formação). DF, 20 dez. 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=133091-pcp022-19-3&category_slug=dezembro-2019-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 08 mar. 2022.
CORTI, Ana Paula. Política e significantes vazios: uma análise da reforma do ensino médio de 2017. Educação em Revista, [S.L.], v. 35, n. 1, p. 1-18, 2019.
MARX, Karl.; ENGELS, Friedrich. A Ideologia Alemã: crítica da mais recente filosofia alemã em seus representantes Feuerbach, B. Bauer e Stirner. Petrópolis: Vozes, 2019.
MOURA, Dante Henrique.; LIMA FILHO, Domingos Leite. A reforma do ensino médio: regressão de direitos sociais. Retratos da Escola, [S.L.], v. 11, n. 20, p. 109, ago. 2017.
MORAES, Roque.; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência & Educação, [S.L.], v. 18, n. 1, p. 117-128, jun. 2006.
MORAIS, João Kaio Cavalcante de. Os saberes docentes necessários ao trabalho do professor de Biologia no Ensino Médio Integrado. 2017. 140 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Educação Profissional, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, Natal, 2017.
MORAIS, João Kaio Cavalcante de; HENRIQUE, Ana Lúcia Sarmento. Saberes para a docência em Biologia na Educação Profissional. Research, Society And Development, [S.L.], v. 9, n. 8, p. 1-20, jun. 2020. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/6668/6074. Acesso em: 27 jan. 2022.
RAMOS, Marise. Possibilidades e desafios na organização do currículo integrado. In: FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise (Org.). Ensino Médio Integrado: concepção e contradições. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2012. p. 107-129.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.