THE REFORM OF BRAZILIAN SECONDARY EDUCATION AND TEACHING IN BIOLOGY IN PROFESSIONAL EDUCATION: UNDERSTANDING IN ORDER TO RESIST

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2022.v7.n1.e017.id1452

Keywords:

High School Reform, Professional education, Biology teacher

Abstract

The article discusses issues related to secondary education reform in Brazil. The objective is to specifically analyze the implications for Biology teachers who teach in professional education. Analyzes were carried out in Law nº 13.415/2017 and in the national high school curriculum guidelines. Scientific articles on this discussion were consulted. It used the technique of Discursive Textual Analysis and the method was historical materialism. As a consequence of the division of the curriculum into areas of knowledge and training itineraries, the teaching contents of Biology were reduced in professional education, which directly implies the work of these teachers. In opposition, it is argued that Biology teachers receive training to understand and resist the New High School.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

João Kaio Cavalcante de Morais, IFRN

Doutorando em Educação (PPGEP/IFRN) Professor da Rede Estadual de Ensino do Rio Grande do Norte (SEEC/RN)

Ana Lúcia Sarmento Henrique, UCM

Doutora em Educação (UCM, Espanha) Professora lotada no IFRN Zona Leste, Docente do PPGEP/IFRN

References

AMARAL, Nelson Cardoso. O “novo” ensino médio e o PNE: haverá recursos para essa política? Retratos da Escola, [S.L.], v. 11, n. 20, p. 91-115, 9 ago. 2017

ARAUJO, Ronaldo Marcos Lima de. A reforma do ensino médio do Governo Temer, a educação básica e o cerco ao futuro dos jovens pobres. Holos, [S.L.], v. 8, p. 219-232, 31 dez. 2018.

BRASIL. Presidência da República. Lei nº 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 02 mar. 2022.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CEB nº 3, de 21 de novembro de 2018. Atualiza as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio Brasília, DF: 2018a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=102481-rceb003-18&category_slug=novembro-2018-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 17 jun. 2021.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília, DF: 2018b Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 25 mar. 2021.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer nº 22/2019, de 7 de novembro de 2019. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC Formação). DF, 20 dez. 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=133091-pcp022-19-3&category_slug=dezembro-2019-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 08 mar. 2022.

CORTI, Ana Paula. Política e significantes vazios: uma análise da reforma do ensino médio de 2017. Educação em Revista, [S.L.], v. 35, n. 1, p. 1-18, 2019.

MARX, Karl.; ENGELS, Friedrich. A Ideologia Alemã: crítica da mais recente filosofia alemã em seus representantes Feuerbach, B. Bauer e Stirner. Petrópolis: Vozes, 2019.

MOURA, Dante Henrique.; LIMA FILHO, Domingos Leite. A reforma do ensino médio: regressão de direitos sociais. Retratos da Escola, [S.L.], v. 11, n. 20, p. 109, ago. 2017.

MORAES, Roque.; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência & Educação, [S.L.], v. 18, n. 1, p. 117-128, jun. 2006.

MORAIS, João Kaio Cavalcante de. Os saberes docentes necessários ao trabalho do professor de Biologia no Ensino Médio Integrado. 2017. 140 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Educação Profissional, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, Natal, 2017.

MORAIS, João Kaio Cavalcante de; HENRIQUE, Ana Lúcia Sarmento. Saberes para a docência em Biologia na Educação Profissional. Research, Society And Development, [S.L.], v. 9, n. 8, p. 1-20, jun. 2020. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/6668/6074. Acesso em: 27 jan. 2022.

RAMOS, Marise. Possibilidades e desafios na organização do currículo integrado. In: FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise (Org.). Ensino Médio Integrado: concepção e contradições. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2012. p. 107-129.

Published

2022-02-04

How to Cite

CAVALCANTE DE MORAIS, João Kaio; SARMENTO HENRIQUE, Ana Lúcia. THE REFORM OF BRAZILIAN SECONDARY EDUCATION AND TEACHING IN BIOLOGY IN PROFESSIONAL EDUCATION: UNDERSTANDING IN ORDER TO RESIST. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 7, no. 1, p. e017, 2022. DOI: 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e017.id1452. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/265. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies