PROFESSIONAL EDUCATION IN BRASIL: FROM STIGMATIZED TEACHING TO THE POSSIBILITY OF INTEGRAL FORMATION, THROUGH PROEJA

Authors

  • Maria Helena Moreira Dias Serra IFMT
  • Leila Maria Ferreira Salles UNESP

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2017.v2.n2.p382-397.id67

Keywords:

Federal schools, Professional education, PROEJA, Integral formation

Abstract

Professional education has carried a stigma, considering that throughout its history it has been directed to categories of lesser social prestige. However, in 2005, at the same time of Federal Schools of Professional and Technological Education expansion that resulted in the creation of the Federal Institutes, Brazilian federal government established the Program for Integration of Professional Education with Basic Education in Youth and Adult Modality (PROEJA). Thus, written by using bibliographical research, and whose aim is to give visibility to Professional Education and to PROEJA, this paper discusses the trajectory of professional education in Brazil and the Program, which represents a possibility of no longer existing distinction between the knowledge of different social classes, and the worker is not a mere performer of practical tasks, but who understands the fundamentals of the work he/she performs, as well as broaden his/her possibilities of acting with autonomy in life in society, through integral formation.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Maria Helena Moreira Dias Serra , IFMT

Doutora em Educação pela UNESP/RC. Docente efetiva da área de Letras do IFMT, Campus Cuiabá – Bela Vista

Leila Maria Ferreira Salles , UNESP

Professora Livre-docente da UNESP/RC. Docente voluntária do Programa de Pós-graduação em Educação da UNESP/RC

References

ARISTÓTELES. Ética a Nicômaco. São Paulo: Abril Cultural, 1973. (Coleção Os Pensadores).

BRASIL. Constituição dos Estados Unidos do Brasil, de 10 de novembro de 1937. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao37.htm >. Acesso em: 15 de ago. 2015.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional nº 5.692, de 11 de agosto de 1971. Disponível em: <http://smec.salvador.ba.gov.br/site/documentos/espaco-virtual/espaco-legislacao>. Acesso em: 15 ago. de 2015.

BRASIL. Parecer CNE/CEB 11/2000. Diário Oficial da União de 09 de junho de 2000.

BRASIL. Decreto nº 5.154, de 23 de julho de 2004. Diário Oficial da União, Brasília, 26 jul. 2004.

BRASIL. Decreto nº 5.478 de 24 de junho de 2005. Diário Oficial da União, Brasília, 27 jun. 2005.

BRASIL. Decreto nº 5.840 de 13 de julho de 2006. Diário Oficial da União, Brasília, 14 jul. 2006.

BRASIL. PDE: Plano de Desenvolvimento da Educação: SAEB: ensino médio: matrizes de referência, tópicos e descritores. Brasília: MEC, SEB; INEP, 2007a. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/arquivos/livro/livro.pdf>. Acesso em: 29 out. 2015.

BRASIL. Documento Base - Programa Nacional de Integração da Educação Profissional com a Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos – PROEJA. Brasília: MEC/SETEC, 2007b.

BRASIL. Lei nº. 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Diário Oficial da União de 30 de dezembro de 2008.

BRASIL. Centenário da Rede Federal de Educação Profissional e Tecnológica, de 23 de setembro 2009. Brasília, MEC, 2009. Disponível em: . Acesso em: 01 out. 2015.

BRASIL. Expansão da Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica. Brasília, DF: MEC, 2011. Disponível em: <http://redefederal.mec.gov.br/index.php?option=com>. Acesso em: 08 set. 2015.

CIAVATA, M. Universidades Tecnológicas: Horizonte dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia (IFETS)? In: MOLL, Jaqueline e colaboradores. Educação profissional e tecnológica no Brasil contemporâneo: desafios, tensões e possibilidades. Porto Alegre: Artmed, 2010.

CUNHA, L. A. O Ensino de Ofícios nos Primórdios da Industrialização. 2 ed. Editora UNESP; Brasília, DF, FLACSO, 2005.

ELIAS, N.; SCOTSON, J. L. Os Estabelecidos e os Outsiders: sociologia das relações de poder a partir de uma pequena comunidade. RJ: Jorge Zahar Editor, 2000.

FERREIRA, A. B.H. Novo Dicionário da Língua Portuguesa. SP: Ed.Positivo, 2009.

KUNZE, N. C. A Escola de Aprendizes Artífices de Mato Grosso 1909/1941. Cuiabá: CEFETMT, 2006.

LONGMAN. Dictionary of Contemporary English. 3 ed. Edinburgh: Pearson, 2001.

MOLL, J. PROEJA e Democratização da Educação Básica. In: MOLL, J; Cols. Educação Profissional e Tecnológica no Brasil Contemporâneo. Porto Alegre: Artmed, 2010, p.131-138.

MOURA, D. H. O PROEJA e a rede federal de educação tecnológica. In: EJA: formação técnica integrada ao ensino médio. Salto para o Futuro. Boletim 16, set. 2006.

ROMANELLI, O. O. História da Educação no Brasil (1930/1973). Petrópolis: Vozes, 1980.

RUIZ, A. I.; RAMOS, M. N.; HINGEL, M. Escassez de Professores no Ensino Médio: propostas estruturais e emergenciais. CNE/CEB: Maio, 2007. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/escassez1.pdf>. Acesso em: 03 jan. 2014.

SANTOS, V. S. Sete Lições sobre o PROEJA. In: MOLL, J. e Cols. Educação Profissional e Tecnológica no Brasil Contemporâneo. Porto Alegre: Artmed, 2010, p. 120-130.

SANTOS, V. S. Educação Profissional e Educação de Jovens e Adultos: o PROEJA. La Salle - Revista de Educação, Ciência e Cultura. V. 16, nº. 1, jan./jun. 2011.

SOARES, M. J. A. Uma Nova Ética do Trabalho nos Anos 20 - Projeto Fidelis Reis. Relatos de Pesquisa nº 33. Volume 4. 1995. Disponível em: <http://www.publicacoes.inep.gov.br/portal/download/662>. Acesso em: 05 out. 2015.

Published

2017-12-22

How to Cite

MOREIRA DIAS SERRA , Maria Helena; FERREIRA SALLES , Leila Maria. PROFESSIONAL EDUCATION IN BRASIL: FROM STIGMATIZED TEACHING TO THE POSSIBILITY OF INTEGRAL FORMATION, THROUGH PROEJA. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 2, no. 2, p. 382–397, 2017. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2017.v2.n2.p382-397.id67. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/638. Acesso em: 13 may. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies