CHALLENGES OF INITIAL TRAINING OF THE PEDAGOGUE IN THE CONTEMPORARY SOCIETY

Authors

  • Deusanira Raiol Pinheiro UNAMA
  • Walber Christiano Lima da Costa UFPA

DOI:

10.23926/rpd.v1i1.10

Keywords:

Pedagogue, Initial formation, Challenges, Education, Perspectives

Abstract

The present text aims to discuss the challenges of the initial formation of the pedagogue in contemporary society, without school context or a society in general. We will also emphasize that this professional must observe a plurality and social, ethnic differences, among others. It is noted that a pedagogical formation in the contemporary world needs to focus on the paradigms that emerge in the current social, political, economic and cultural context. This article is made up of a bibliographical research, whose sources consulted were books, periodicals and literatures that founded a thematic of which the pedagogue is a professional that is being inserted in the most varied contexts. We thus find that an initial formation of the pedagogue needs to consider how the changes occurring in society so that they overcome the challenges and the differences that are located in the context of action.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Deusanira Raiol Pinheiro , UNAMA

Discente do Curso de Pedagogia (UNAMA).

Walber Christiano Lima da Costa , UFPA

Doutorando em Educação em Ciências e Matemáticas (UFPA). Mestre em Educação em Ciências e Matemáticas (UFPA). Professor da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (UNIFESSPA).

References

ABRAMOWICZ, Anete; RODRIGUES, Tatiane Consentino e CRUZ, Ana Cristina da. A diferença e a diversidade na educação: Dossiê Relações Raciais e Ação Afirmativa. Contemporânea, n,2, p,85-97. Jul/Dez2011. Disponível em: http://www.contemporanea.ufscar.br/index.php/contemporanea/article/download/38/20. Acessado em: 01 de outubro de 2016.

ANGOTTI , Maristela. Paradigmas e Perspectivas para a Formação Docente nas Etapas Iniciais da Educação Básica: Inflexões. In: Formação da pedagoga e do pedagogo: pressupostos e perspectivas / Tânia Suely Antonelli Marcelino Brabo, Ana Paula Cordeiro, Simone Ghedini Costa Milanez (org.). – Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012.

BRASIL. Diretrizes curriculares para o curso de pedagogia. Resolução CNE/CP Nº1, de 15 de maio de 2016.

LIBÂNEO, José Carlos. Diretrizes Curriculares da Pedagogia: imprecisões teóricas e concepção estreita da formação profissional de educadores. Educ. Soc., Campinas, vol. 27, n. 96 - Especial, p.843-876, out. 2006.

LIBÂNEO, José Carlos. Identidade da Pedagogia e Identidade do Pedagogo. In: Formação da pedagoga e do pedagogo: pressupostos e perspectivas / Tânia Suely Antonelli Marcelino Brabo, Ana Paula Cordeiro, Simone Ghedini Costa Milanez (org.). – Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012.

LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos para quê? 3.ed.- São Paul, Cortez, 2000.

LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos: Inquietações e buscas. 2001. Disponível em: http://revistas.ufpr.br/educar/article/viewFile/2074/1726. Acessado em: 04 de fevereiro de 2016.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ; Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. São Paulo, v. 1, n. 31, p. 43-48, julho/setembro, 1986.

MARCONI, Maria de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia cientifica. 5ª ed. São Paulo: Atlas 2003.

MIORANZA, Angela Josefina e ROËSCH, Izabel Cristina Corrêa. A diversidade cultural no cotidiano da sala de aula. 2010. Disponível em: http://cac-php.unioeste.br/eventos/iisimposioeducacao/anais/trabalhos/30.pdf. Acessado em: 04 de fevereiro de 2016.

ORZECHOWSKI, Suzete Terezinha; MACHADO, Erico Ribas e OLKIVERA, Alexandre Anastácio de. A Formação do pedagogo para além da docência – possibilidades de articulação entre a pedagogia social-educação popular-educação social. In: Anais do X ANPED SUL, Florianópolis, outubro de 2014. Disponível em: http://xanpedsul.faed.udesc.br/arq_pdf/1789-0.pdf. Acessado em: 10 de maio de 2016.

PUIG, Josep Maria. Democracia e participação escolar. São Paulo: Moderna, 2000.

SÁ, Ricardo Antunes de. Pedagogia e Complexidade: diálogos preliminares. Educar, Curitiba, n.32, p,57-73, 2008. Editora UFPR. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/er/n32/n32a06. Acessado em: 14 de fevereiro de 2016.

SILVA, Ana Patrícia da; ALVES, Cristina Nacif; SOUZA, Luciane Porto Frazão; PAULINO, Marcos Moreira e SANTOS, Monica Pereira dos. Paulo Freire – pedagogia da diversidade? In: Anais do V Colóquio Internacional Paulo Freire. Recife, set/2005. Disponível em: http://www.lapeade.com.br/publicacoes/artigos/paulo_freire_pedagogia_diversidade.pdf. Acessado em: 26 de março de 2016.

TURCI, Flávia Maria do Nascimento. Ser pedagogo diante dos desafios da educação contemporânea. In: TURCI, Flávia Maria do Nascimento; LOTT, Paula Amorim; OLIVEIRA, Gleice Campolina de; CORNÉLIO, Alice da Silva; GAUDÊNCIO, Cornélio Juliana Rezende. Educação, Docência e Gestão: A pedagogia em debate (Ensaios Ser pedagogo diante dos desafios da educação contemporânea). PUC-MINAS, 2012.

Published

2016-12-12

How to Cite

RAIOL PINHEIRO , Deusanira; CHRISTIANO LIMA DA COSTA , Walber. CHALLENGES OF INITIAL TRAINING OF THE PEDAGOGUE IN THE CONTEMPORARY SOCIETY. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 1, no. 1, p. 116–126, 2016. DOI: 10.23926/rpd.v1i1.10. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/660. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies