DIDACTIC SEQUENCE APPLIED IN SCIENCE TEACHING FROM THE PERSPECTIVE OF SCIENTIFIC LITERACY WITH FOCUS ON CTS/CTSA

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2022.v7.n3.22063.id1540

Keywords:

Contextualization, Interdisciplinarity, Elementary School

Abstract

This article aims to present the results of a professional master's research, which was developed in the context of students of the 5th year of Elementary School, from the application of a didactic sequence, approaching science contents, which contributes to the initiation of scientific literacy of the students. participating students. It was assumed that the epistemological guidelines of the CTS/CTSA (Science, Technology, Society and Environment) approach contribute to the scientific literacy of students in the Initial Years, as well as providing greater contextualization and meaning to activities. The theme “Science in my everyday life” was elaborated in a didactic sequence based on Teaching by Investigation and in the three pedagogical moments. Data were collected through observation, photographs, written records and post-test. The main results indicate that the activities of the didactic sequence contributed to the progressive advancement of students' knowledge, in relation to the area of science and initiation to scientific literacy, and also contributed to making learning more contextualized and interdisciplinary.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Rosieli Geraldina Merotto Foletto, IFES

Mestrado em Educação em Ciências e Matemática (EDUCIMAT/IFES) Diretora Escolar na Prefeitura Municipal de Aracruz (ES).

Bárbara Fabris Barcellos, IFES

Mestrado em Educação em Ciências e Matemática (EDUCIMAT/IFES) Professora da rede Municipal da Serra e da Faculdade Multivix

Sannya Maria Britto Côgo, IFES

Mestrado em Educação em Ciências e Matemática (EDUCIMAT/IFES) Professora da rede Municipal de Vila Velha e do SESI

References

AILKENEAD, Glein. S. Educação científica para todos. 1ª. ed. Mangualde - PT: Edições pedagogo. 2009.

ANGOTTI, Jose André Perez; AUTH, Milton Antonio. Ciência e tecnologia: implicações sociais e o papel da educação. Ciência e Educação, v. 7, n. 1, p.15- 27, 2001. https://doi.org/10.1590/S1516-73132001000100002 DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132001000100002

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. (1997). Parâmetros curriculares nacionais: ciências naturais. Brasília: MEC/SEF.

BRITO, Vilma de Oliveira; RIBEIRO, Marcel Thiago Damasceno. Nuances dos saberes científicos e pedagógicos de conteúdo expressos por professores de ciências naturais do ensino fundamental. Revista Prática Docente, v.7, n. 2, e22046, 2022. http://doi.org/10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22046.id1475 DOI: https://doi.org/10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22046.id1475

CACHAPUZ, Antônio; GIL-PEREZ, Daniel; PESSOA DE CARVALHO, Anna Maria; PRAIA, João; VILCHES, Amparo. A necessária renovação do ensino de ciências. São Paulo: Cortez, 2005.

DELIZOICOV, Demetrio. Concepção problematizadora para o ensino de ciências na educação formal: relato e análise de uma prática educacional na Guiné-Bissau. 1982. Dissertação (Mestrado) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 1982. Disponível em: https://repositorio.usp.br/single.php?_id=000711091&locale=en_US. Acesso em: 01 set. 2022.

DELIZOICOV, Demetrio; ANGOTTI, José André; PERNAMBUCO, Martha Maria. Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

ESPIRITO SANTO (Estado). Secretaria da Educação (SEDU). Ensino fundamental: anos iniciais / Secretaria da Educação (Currículo Básico Escola Estadual). Vitória, 2009. 202 p.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. 29 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2003.

GUIMARÃES, Yara. A. F.; GIORDAN, Marcelo. Elementos para validação de seqüências didáticas. In: IX ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 2013, Águas de Lindóia. Anais. Águas de Lindóia: ABRAPEC, 2013. Disponível em: https://midia.atp.usp.br/plc/plc0703/impressos/plc0703_aula16_elementos_validacaoSD.pdf. Acesso em: 22 jul 2022.

GUIMARÃES, Yara. A. F.; GIORDAN, Marcelo. Instrumento para construção e validação de seqüências didáticas em um curso a distância de formação continuada de professores. In: VIII ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 2011. Águas de Lindóia. Anais. Águas de Lindóia: ABRAPEC, 2011. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/viiienpec/resumos/R0875-2.pdf. Acesso em: 22 jul 2022.

LORENZETTI, Leonir.; DELIZOICOV, Demetrio. (2001). Alfabetização científica no contexto das séries inicias. Ensaio - Pesquisa em Educação em Ciências, v. 3, n. 1, p 45-61, 2001. https://doi.org/10.1590/1983-21172001030104 DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172001030104

MARCONDES, Maria Eunice Ribeiro, CARMO, Mirian. P; SURAT, Rita. C; SUART, Erivando. L da Silva; SOUZA, Fabio L.; SANTOS, João. B.; AKAHOSHI, Luciene Hiromi. Materiais instrucionais numa perspectiva CTSA: uma análise de unidades didáticas produzidas por professores de química em formação continuada. Investigações em Ensino de Ciências, v. 14, n. 2, p. 281-298, 2009.

RESSETI, Rolan Roney. O Ensino de Química através de Temas Geradores Ambientais, 2008. Disponível em: http://www. diaadiaeducacao. pr. gov. br/portals/pde/arquivos/70-4. pdf. Acesso em: 18 jul 2018.

SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos; AULER, Décio. CTS e educação científica: desafios,

tendência e resultados de pesquisas. Brasília: Editora Universidade de Brasília. 2011.

SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos; Mortimer, Eduardo Fleury. Uma Análise de Pressupostos Teóricos da Abordagem C-T-S (Ciência-Tecnologia-Sociedade) no Contexto da Educação Brasileira. Ensaio – pesquisa em educação em ciências, v. 2, n. 2, p.133-162, 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/QtH9SrxpZwXMwbpfpp5jqRL/abstract/?lang=pt . Acesso em: 15 jul. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172000020202

SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos; SCHNETZLER, Roseli Pacheco. Educação em química: compromisso com a cidadania. 4ª ed. Porto Alegre: UNIJUI, 2010.

ZABALA, Antônio. A prática educativa: como ensinar. 1ª. ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2022-09-01

How to Cite

MEROTTO FOLETTO, Rosieli Geraldina; FABRIS BARCELLOS, Bárbara; BRITTO CÔGO, Sannya Maria. DIDACTIC SEQUENCE APPLIED IN SCIENCE TEACHING FROM THE PERSPECTIVE OF SCIENTIFIC LITERACY WITH FOCUS ON CTS/CTSA. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 7, no. 3, p. e22063, 2022. DOI: 10.23926/RPD.2022.v7.n3.22063.id1540. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/202. Acesso em: 20 may. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies