ANALYSIS OF THE KNOWLEDGE OF UNDERGRADUATES IN MATHEMATICS ABOUT POLYGON CONCEPT AND TEACHING

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p32-49.id173

Keywords:

Polygon, Conceptual Training, Geometrical Concepts, Initial Formation

Abstract

The aim of this paper was to investigate the knowledge about the concept and the polygon teaching. Two students of the fourth year of a degree course in Mathematics from a public university in the interior of the state of Paraná participated in the study. After being selected from a conceptual test, they participated in an individual and audio-taped interview. The results showed that the student of the night course had little knowledge about the polygon concept in terms of its defining attributes. She had, above all, little knowledge to carry out an organized teaching, because he would possibly perform the traditional way learned in school. On the other hand, the results showed that the student of the integral course presented adequate knowledge about the aspects involving the defining and irrelevant attributes and about the examples and not examples of polygon. She presented, above all, knowledge about polygon teaching that emphasized these aspects in teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Giovana Rodrigues Castilho , UEM

Licencianda em Matemática (UEM)

Marcelo Carlos de Proença , UEM

Doutor pela Universidade Estadual Paulista (UNESP). Professor na Universidade Estadual de Maringá (UEM)

References

BARBOSA, J. L. M. Geometria Euclidiana Plana. Rio de Janeiro: Sociedade Brasileira de Matemática – SBEM, IMPA, 1985.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 4. ed. Trad. Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 2010.

BRASIL. Secretaria de ensino fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: SEF/MEC, 1998.

BRITO-NASCIMENTO, A. A. S. Relações entre os conhecimentos, as atitudes e a confiança dos alunos do curso de licenciatura em matemática em resolução de problemas geométricos. 2008. 202 f. Dissertação (Mestrado Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2008.

FONSECA, M. C. F. R., et al. O Ensino de Geometria na Escola Fundamental: três questões para a formação do professor dos ciclos iniciais. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.

KETELE, J. M.; ROEGIERS, X. Metodologia da recolha de dados. Coleção Epistemologia e Sociedade. Trad. Carlos Aboim de Brito. Lisboa: Instituto Piaget, 1993.

KLAUSMEIER, H. J.; GOODWIN, W. Manual de Psicologia Educacional: aprendizagem e capacidades humanas. (Tradução de Abreu, M. C. T. A.). São Paulo: Harper & Row, 1977.

PAIS, L. C. Didática da Matemática: uma análise da influência francesa. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

PIROLA, N. A. Solução de problemas geométricos: dificuldades e perspectivas. 2000. 245p. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2000.

POZO, J. I. A aprendizagem e o ensino de fatos e conceitos. In: COLL, C.; POZO, J. I.; SARABIA, B.; VALLS, E. Os conteúdos na reforma: ensino e aprendizagem de conceitos, procedimentos e atitudes. Trad. Beatriz Affonso Neves. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000, p.17-71.

PROENÇA, M. C.; PIROLA, N. A. Um estudo sobre o desempenho e as dificuldades apresentadas por alunos do ensino médio na identificação de atributos definidores de polígonos. Zetetiké, Bauru, v, 17, n.31, p. 11-45, 2009.

QUARTIERI, M.; REHFELDT, M. J. H. Investigando conceitos no ensino de geometria. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 9, 2007, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: SBEM-MG, 2007.

Published

2018-06-26

How to Cite

RODRIGUES CASTILHO , Giovana; CARLOS DE PROENÇA , Marcelo. ANALYSIS OF THE KNOWLEDGE OF UNDERGRADUATES IN MATHEMATICS ABOUT POLYGON CONCEPT AND TEACHING. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 3, no. 1, p. 32–49, 2018. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p32-49.id173. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/598. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Mathematics and its technologies