ANALYSIS OF THE KNOWLEDGE OF UNDERGRADUATES IN MATHEMATICS ABOUT POLYGON CONCEPT AND TEACHING
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p32-49.id173Keywords:
Polygon, Conceptual Training, Geometrical Concepts, Initial FormationAbstract
The aim of this paper was to investigate the knowledge about the concept and the polygon teaching. Two students of the fourth year of a degree course in Mathematics from a public university in the interior of the state of Paraná participated in the study. After being selected from a conceptual test, they participated in an individual and audio-taped interview. The results showed that the student of the night course had little knowledge about the polygon concept in terms of its defining attributes. She had, above all, little knowledge to carry out an organized teaching, because he would possibly perform the traditional way learned in school. On the other hand, the results showed that the student of the integral course presented adequate knowledge about the aspects involving the defining and irrelevant attributes and about the examples and not examples of polygon. She presented, above all, knowledge about polygon teaching that emphasized these aspects in teaching.
Downloads
Metrics
References
BARBOSA, J. L. M. Geometria Euclidiana Plana. Rio de Janeiro: Sociedade Brasileira de Matemática – SBEM, IMPA, 1985.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. 4. ed. Trad. Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 2010.
BRASIL. Secretaria de ensino fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: SEF/MEC, 1998.
BRITO-NASCIMENTO, A. A. S. Relações entre os conhecimentos, as atitudes e a confiança dos alunos do curso de licenciatura em matemática em resolução de problemas geométricos. 2008. 202 f. Dissertação (Mestrado Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2008.
FONSECA, M. C. F. R., et al. O Ensino de Geometria na Escola Fundamental: três questões para a formação do professor dos ciclos iniciais. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.
KETELE, J. M.; ROEGIERS, X. Metodologia da recolha de dados. Coleção Epistemologia e Sociedade. Trad. Carlos Aboim de Brito. Lisboa: Instituto Piaget, 1993.
KLAUSMEIER, H. J.; GOODWIN, W. Manual de Psicologia Educacional: aprendizagem e capacidades humanas. (Tradução de Abreu, M. C. T. A.). São Paulo: Harper & Row, 1977.
PAIS, L. C. Didática da Matemática: uma análise da influência francesa. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
PIROLA, N. A. Solução de problemas geométricos: dificuldades e perspectivas. 2000. 245p. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2000.
POZO, J. I. A aprendizagem e o ensino de fatos e conceitos. In: COLL, C.; POZO, J. I.; SARABIA, B.; VALLS, E. Os conteúdos na reforma: ensino e aprendizagem de conceitos, procedimentos e atitudes. Trad. Beatriz Affonso Neves. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000, p.17-71.
PROENÇA, M. C.; PIROLA, N. A. Um estudo sobre o desempenho e as dificuldades apresentadas por alunos do ensino médio na identificação de atributos definidores de polígonos. Zetetiké, Bauru, v, 17, n.31, p. 11-45, 2009.
QUARTIERI, M.; REHFELDT, M. J. H. Investigando conceitos no ensino de geometria. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 9, 2007, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: SBEM-MG, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.