THE TEACHING OF FRACTION THROUGH TANGRAM: A PROPOSAL OF DIDACTIC SEQUENCE

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p91-106.id163

Keywords:

Didactic sequence, Mathematics teaching, Tangram, Fractions

Abstract

The present work aims to present a didactic sequence as a proposal to teach fractions in the 6th year of elementary school using Tangram as a concrete and manipulable material. Therefore, we define the research question: How can the teacher construct a didactic sequence for the teaching of Fraction in the 6th year of Elementary School through the Tangram didactic material? The construction of the didactic sequence was started in the Mathematics Teaching Laboratory (LEM II), in the Mathematics Degree course, at the Universidade Federal do Tocantins, at Campus de Arraias, to be developed in the 6th year of elementary school and with emphasis on the contents of fractions. We chose Tangram as concrete and manipulative material. We believe that the use of the didactic sequence with the aid of this didactic resource will make the classes diversified, motivating and will arouse students' interest in mathematics and, consequently, they will have better yields in the content taught.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Letícia Silva Cardoso , UFT

Mestranda em Educação (UFT) Professora da Escola Estadual Beira Rio (SEDUC-TO)

Dailson Evangelista Costa , UFT

Doutorando em Educação em Ciências e Matemática (REAMEC) Professor da Universidade Federal do Tocantins (UFT)

Mônica Suelen Ferreira de Moraes , UFT

Doutoranda em Educação em Ciências e Matemática (REAMEC) Professora da Universidade Federal do Tocantins (UFT)

References

ARTIGUE, Michelle. Engenharia didática. In: BRUN, Jean (Org). Didática da Matemática. Trad. Maria José Figueiredo, Delachaux et Niestlé, 1988.

ARTIGUE, Michelle. Ingénierie didactique. Recherches en Didactique des Mathématiques, vol. 9, nº 3, pp. 281-307. La Pensée Sauvage, 1990.

BERTONI, Nilza Eigenheer. A construção do conhecimento sobre número fracionário. Bolema. Rio Claro-SP, Ano 21, n. 31, 2008.

BOYER, Carl B. História da matemática. Tradução Elza F. Gamide. 10. Reimp. São Paulo: Edgard Blücher, 1993.

DOLZ, Joaquim; SCHNEUWLY, Bernard. Gêneros e progressão em expressão oral e escrita – elementos para reflexões sobre uma experiência suíça (francófona). In: ROJO, Roxana; CORDEIRO, Glaís Sales (Orgs.). Gêneros orais e escritos na escola. Campinas-SP: mercado de Letras, 2004.

DOUADY, Regine. A universidade e a didática da matemática. Caderno da RPM, v. 1, n. 1, 1993.

FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sergio. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3º ed. Campinas, SP: Editora Autores Associados, 2009.

FIORENTINI, Dario. Tendências temáticas e metodológicas da pesquisa em educação matemática no Brasil. I Encontro Paulista de Educação Matemática, São Paulo, 1989.

FIORENTINI, Dario; MIORIM, Maria Angela. Uma reflexão sobre o uso de materiais concretos e jogos no ensino da matemática. Boletim da SBEM-SP, n. 7, de julho-agosto de 1990.

GAVANSKI, D.; LIMA, R. V. de. Materiais concretos no ensino e na aprendizagem da matemática: reflexões e proposições. In: BURAK, D.; PACHECO, E. R; KLÜBER, T. E. Educação matemática: Reflexões e ações. 1 ed. Curitiba-PR: Editora CRV, 2010.

LORENZATO, Sergio. (org.). O laboratório de ensino de matemática na formação de professores. Campinas, SP: Autores Associados, 2006. (Coleção Formação de Professores).

MATOS, José Manuel; SERRAZINA, Maria de Lurdes. Didáctica da matemática. Lisboa, Universidade Aberta, 1996.

MENDES, Iran Abreu. Matemática e investigação em sala de aula: tecendo redes cognitivas na aprendizagem. 02 ed. São Paulo, SP: Editora Livraria da Física, 2009.

NACARATO, Adair Mendes. A escola como lócus de formação e de aprendizagem: possibilidades e riscos da colaboração. In: FIORENTINI, Dario; NACARATO, Adair Mendes (Org.). Cultura, formação e desenvolvimento profissional de professores que ensinam matemática: investigando e teorizando a partir de prática. São Paulo: Musa Editora, 2005.

PONTE, J. P. Investigação em educação matemática. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional, 1999.

SILVA, Mariana Thomé da. Tangram e geoplano: uma abordagem didática. Monografia (Licenciatura em Matemática). Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC, Florianópolis, 2007.

SOUZA, Eliane R. de; DINIZ, Maria Ignez de S. V.; PAULO, Rosa M.; OCHI, Fusako H. A matemática das sete peças do Tangram. Vol 7. São Paulo, IME-USP, 1997. (Coleção ensino fundamental).

ZABALA, Antoni. A prática educativa. Trad. Ernani F. da F. Rosa. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2018-06-26

How to Cite

SILVA CARDOSO , Letícia; EVANGELISTA COSTA , Dailson; FERREIRA DE MORAES , Mônica Suelen. THE TEACHING OF FRACTION THROUGH TANGRAM: A PROPOSAL OF DIDACTIC SEQUENCE. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 3, no. 1, p. 91–107, 2018. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p91-106.id163. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/602. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Mathematics and its technologies