THE TEACHING OF FRACTION THROUGH TANGRAM: A PROPOSAL OF DIDACTIC SEQUENCE
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p91-106.id163Keywords:
Didactic sequence, Mathematics teaching, Tangram, FractionsAbstract
The present work aims to present a didactic sequence as a proposal to teach fractions in the 6th year of elementary school using Tangram as a concrete and manipulable material. Therefore, we define the research question: How can the teacher construct a didactic sequence for the teaching of Fraction in the 6th year of Elementary School through the Tangram didactic material? The construction of the didactic sequence was started in the Mathematics Teaching Laboratory (LEM II), in the Mathematics Degree course, at the Universidade Federal do Tocantins, at Campus de Arraias, to be developed in the 6th year of elementary school and with emphasis on the contents of fractions. We chose Tangram as concrete and manipulative material. We believe that the use of the didactic sequence with the aid of this didactic resource will make the classes diversified, motivating and will arouse students' interest in mathematics and, consequently, they will have better yields in the content taught.
Downloads
Metrics
References
ARTIGUE, Michelle. Engenharia didática. In: BRUN, Jean (Org). Didática da Matemática. Trad. Maria José Figueiredo, Delachaux et Niestlé, 1988.
ARTIGUE, Michelle. Ingénierie didactique. Recherches en Didactique des Mathématiques, vol. 9, nº 3, pp. 281-307. La Pensée Sauvage, 1990.
BERTONI, Nilza Eigenheer. A construção do conhecimento sobre número fracionário. Bolema. Rio Claro-SP, Ano 21, n. 31, 2008.
BOYER, Carl B. História da matemática. Tradução Elza F. Gamide. 10. Reimp. São Paulo: Edgard Blücher, 1993.
DOLZ, Joaquim; SCHNEUWLY, Bernard. Gêneros e progressão em expressão oral e escrita – elementos para reflexões sobre uma experiência suíça (francófona). In: ROJO, Roxana; CORDEIRO, Glaís Sales (Orgs.). Gêneros orais e escritos na escola. Campinas-SP: mercado de Letras, 2004.
DOUADY, Regine. A universidade e a didática da matemática. Caderno da RPM, v. 1, n. 1, 1993.
FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sergio. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3º ed. Campinas, SP: Editora Autores Associados, 2009.
FIORENTINI, Dario. Tendências temáticas e metodológicas da pesquisa em educação matemática no Brasil. I Encontro Paulista de Educação Matemática, São Paulo, 1989.
FIORENTINI, Dario; MIORIM, Maria Angela. Uma reflexão sobre o uso de materiais concretos e jogos no ensino da matemática. Boletim da SBEM-SP, n. 7, de julho-agosto de 1990.
GAVANSKI, D.; LIMA, R. V. de. Materiais concretos no ensino e na aprendizagem da matemática: reflexões e proposições. In: BURAK, D.; PACHECO, E. R; KLÜBER, T. E. Educação matemática: Reflexões e ações. 1 ed. Curitiba-PR: Editora CRV, 2010.
LORENZATO, Sergio. (org.). O laboratório de ensino de matemática na formação de professores. Campinas, SP: Autores Associados, 2006. (Coleção Formação de Professores).
MATOS, José Manuel; SERRAZINA, Maria de Lurdes. Didáctica da matemática. Lisboa, Universidade Aberta, 1996.
MENDES, Iran Abreu. Matemática e investigação em sala de aula: tecendo redes cognitivas na aprendizagem. 02 ed. São Paulo, SP: Editora Livraria da Física, 2009.
NACARATO, Adair Mendes. A escola como lócus de formação e de aprendizagem: possibilidades e riscos da colaboração. In: FIORENTINI, Dario; NACARATO, Adair Mendes (Org.). Cultura, formação e desenvolvimento profissional de professores que ensinam matemática: investigando e teorizando a partir de prática. São Paulo: Musa Editora, 2005.
PONTE, J. P. Investigação em educação matemática. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional, 1999.
SILVA, Mariana Thomé da. Tangram e geoplano: uma abordagem didática. Monografia (Licenciatura em Matemática). Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC, Florianópolis, 2007.
SOUZA, Eliane R. de; DINIZ, Maria Ignez de S. V.; PAULO, Rosa M.; OCHI, Fusako H. A matemática das sete peças do Tangram. Vol 7. São Paulo, IME-USP, 1997. (Coleção ensino fundamental).
ZABALA, Antoni. A prática educativa. Trad. Ernani F. da F. Rosa. Porto Alegre: Artmed, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.