USE OF QUIZ AS A TOOL FOR TEACHING AND LEARNING ABOUT MITOSIS

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23018.id1438

Keywords:

Digital Technologies of Information and Communication, Quiz, Learning

Abstract

The teaching of Biology in High School is seen by students as complex, however, the use of digital learning technologies, including Quiz, can help the teacher to promote a dynamic and interactive environment. This work aimed to evaluate the acceptability and effectiveness of using a Quiz, built from the SunVote ARS PPT platform, in promoting learning on the theme "Mitosis". Therefore, high school students answered questionnaires before and after taking traditional classes and using the Quiz. At the end, an interview was also carried out. Quantitative data were analyzed statistically and qualitative through Content Analysis. As expected, with the platform used in classes, higher grades and expressive student motivation were observed, aspects which were confirmed by the reports obtained in the research emphasizing the importance of using Quiz for learning in biology.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Juliana Jardini Brandão, UNEMAT

Mestre em Ensino de Biologia (PROFBIO/UNEMAT) Professora da Secretaria Estadual de Educação de Mato Grosso (SEDUC/MT)

Hilton Marcelo de Lima Souza, UFAM

Doutor em Biotecnologia (PPGBionorte/UEA/UFAM) Professor na Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) Docente do Programa de Mestrado Profissional em Ensino de Biologia em Rede Nacional (PROFBIO/UNEMAT)

Anderson Fernandes de Miranda, UFV

Doutor em Genética e Melhoramento (UFV) Professor na Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) Docente do Programa de Mestrado Acadêmico em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECM/UNEMAT) e do Programa de Mestrado Profissional em Ensino de Biologia em Rede Nacional (PROFBIO/UNEMAT)

References

ARAÚJO, Gabriel Henrique Messias; SILVA, Amanda Souza Calixto; CARVALHO, Ludmylla Augusta Souza; SILVA, Janaína Cristina; RODIRGUES, Cynthia Waleria Melo Silva; OLIVEIRA, Gilvaneide Ferreira. O quiz como recurso didático no processo ensino-aprendizagem em genética. In: 63ª Reunião Anual da SBPC, 2011, Goiânia. Anais (...). Goiânia: SBPC, 2011. p. 1-12. Disponível em: http://www.sbpcnet.org.br/livro/63ra/resumos/resumos/5166.htm. Acesso em: 2 fev. 2020.

ARAUJO, Inês; CARVALHO, Ana Amélia. Gamificação no Ensino: casos bem-sucedidos. Revista Observatório, Palmas, v. 4, n. 4, p. 246-283, 2018. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p246. Disponível em:

https://www.researchgate.net/publication/326065547_GAMIFICACAO_NO_ENSINO_casos_bem-sucedidos. Acesso em: 25 fev. 2020.

BRAGA, Cleonice Miguez Dias Silva; FERREIRA, Louise Brandes Moura; GASTAL, Maria Luiza Araújo. O uso de modelos em uma sequência didática para o ensino dos processos da divisão celular. Revista da Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio), Brasília, v. 5, n. 3, p. 3789-3802, 2010. Disponível em: http://ppgec.unb.br/wp-content/uploads/boletins/volume5/13_2010_CleoniceBraga.pdf. Acesso em: 24 fev. 2020.

CAMPEIZ, Ana Flávia; OLIVEIRA, Wanderlei Abadio; FONSECA, Luciana Mara Monti; ANDRADE, Luciane Sá; SILVA, Marta Angélica Iossi. A escola na perspectiva de adolescentes da Geração Z. Revista Eletrônica de Enfermagem, Ribeirão Preto, Goiânia, v. 19, n. 1, p. 1-9, 2017. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fen/article/view/45666/25011. Acesso em: 12 mar. 2020.

COSTA, Carlos Helaidio Chaves; DANTAS FILHO, Francisco Ferreira; MOITA, Filomena Maria Gonçalves Silva Cordeiro. Marvinsketch e Kahoot como ferramentas no Ensino de Isomeria. Revista Holos, Paraíba, v. 1, n. 33, p. 31-43, 2017. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/4733/pdf. Acesso em: 1 mar. 2020.

COSTA, Cristiano Monteiro. Quiz Computacional: elaboração, aplicação e avaliação de um recurso didático tecnológico como ferramenta de ensino/aprendizagem. 2018. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências da Natureza) – Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2018. Disponível em: https://app.uff.br/riuff/bitstream/1/8034/1/Disserta%C3%A7%C3%A3oCristiano%20Monteiro.pdf. Acesso em: 15 mar. 2020.

COSTA, Jessé Murilo. Software interativo como Ferramenta para a Otimização do Ensino de Biologia Celular. 2017. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciência e Tecnologia) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2017. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/2662/1/PG_PPGECT_M_Costa%2C%20Jessé%20Murilo_2017.pdf. Acesso em: 5 jan. 2020.

DURE, Cajú Duré; ANDRADE, Maria José Dias; ABÍLIO, Francisco José Pegado. Ensino de Biologia e contextualização do conteúdo: Quais temas o aluno de ensino médio relaciona com o seu cotidiano? Revista Experiências em Ensino de Ciências, Cuiabá, v. 13, n. 1, p. 259-272, 2018. Disponível em: http://if.ufmt.br/eenci/artigos/Artigo_ID471/v13_n1_a2018.pdf. Acesso em: 15 fev. 2020.

GIMENEZ, Marciany Cintra; DERBOCIO, Alice Maria; FREITAS, Camila Silva. Quiz Genética uma ferramenta inovadora de ensino na escola. 2014. Disponível em: http://www.uece.br/endipe2014/ebooks/livro1/464-%20QUIZ%20GEN%C3%89TICA%20UMA%20FERRAMENTA%20INOVADORA%20DE%20ENSINO%20NA%20ESCOLA..pdf. Acesso em: 25 fev. 2020.

GOSSENHEIMER, Agnes Nogueira; CARNEIRO, Mara Lucia Fernandes; CASTRO, Mauro. Estudo comparativo da metodologia ativa “gincana” nas modalidades presenciais e à distância em curso de graduação de Farmácia. Arquivos Brasileiros de Ciência e Saúde, Porto Alegre, v. 40, n. 3, p. 234 – 240, 2015.

KRASILCHIK, Myriam. Prática de Ensino de Biologia. 4. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2016.

LEITE, Bruno Silva. Tecnologia no Ensino de Química. 1. ed. Curitiba: Appris, 2015.

MALAFAIA. Guilherme; BARBARA, Viniciu Fagundes.; RODRIGUES, Aline Sueli Lima. Análise das concepções e opiniões de discentes sobre o ensino da Biologia. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 4, n. 2, p. 165-182, 2010. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/94. Acesso em: 08 nov. 2018.

MATOS, M. O.; GUIMARÃES, Z. F. S. A visão de uma licenciada em ciências biológicas sobre a utilização dos recursos didáticos no ensino de ciências e biologia em duas escolas da rede pública do distrito federal. In: III Erebio Encontro Regional de Ensino de Biologia, 2015, Juiz de Fora. Anais (...). Juiz de Fora: SBEnBio, 2015. p. 1-10.

MARTINES, Regis Santos; MEDEIROS, Liziany Müller; SILVA, Juliane Paprosqui Marchi; CAMILLO, Cíntia Moralles. O uso das Tics como recurso pedagógico em sala de aula. In: Congresso Internacional de Educação e Tecnologias, Encontro de pesquisadores em educação à distância, 2018, São Carlos. Anais (...). São Carlos: UFSCA, 2018. p. 1-12. Disponível em: https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2018/article/view/337/672. Acesso em: 6 mar. 2020.

MORAN, Jose Manuel. Novas Tecnologias e Mediação Pedagógica. 21. ed. Campinas: Papirus, 2013.

NASCIMENTO, Ana Carla Lima. A transposição didática dos conteúdos de Mitose e Meiose no Ensino Médio. 2013. Trabalho de Conclusão de Curso (Curso de Graduação em Ciências Biológicas) – Universidade Estadual do Ceará, Beberibe, 2013. Disponível em: http://www.uece.br/sate/dmdocuments/bio_bbrbe_nascimento.pdf. Acesso em: 3 mar. 2020.

OLIVEIRA, Lais Ariadne Brandt. A utilização dos jogos “cadeia alimentar quiz” e “quem come o que?”, no Ensino da Biologia aplicada na modalidade EJA na Escola Estadual Henrique Dias. 2016. Trabalho de Conclusão de Curso (Monografia em Licenciatura da Informação e da Comunicação Aplicadas à Educação) – Universidade Federal de Roraima, São João da Baliza, 2016. Disponível em: file:///C:/Users/PC/Desktop/a_utilizacao_dos_jogos_cadeia_alimentar_quiz_e_quem_come_o_que_no_ensino_da_biologia_aplicada_na_modalidade_eja_na_escola_estadual_henrique_dias-sao_joao_da_baliza-2015.2.pdf. Acesso em: 2 fev. 2020.

PEREIRA, Maurivan Barros.; MIRANDA, Anderson Fernades. O ensino de Mitose para Geração Z: uma análise entre dois métodos. Revista Prática Docente (RPD), Confresa, v. 2, n. 2, p. 255-269, 2017. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/72/37. Acesso em: 4 jan. 2020.

PRAZERES, Ilson Mendonça Soares.; OLIVEIRA, Carloney Alves. Gamificação na Educação Básica Pública – Possibilidades de aplicação. In: 9º Simpósio Internacional de Educação e comunicação SIMEDUC, 2018, Aracaju. Anais (...) Aracaju: SIMEDUC, 2018. p.1-15. Disponível em: https://eventos.set.edu.br/index.php/simeduc/article/view/9493. Acesso em: 15 maio 2020.

SILVA, Ezequiel Santos; LOJA, Luis Fernando Batista; PIRES, Diego Arantes Teixeira. Quiz Molecular: Aplicativo lúdico didático para o Ensino de Química Orgânica. Revista Prática Docente, Confresa, v. 5, n. 1, p. 172-192, 2020.

SILVA, João Miguel de Almeida; CANEDO, Rafael Vieira; ABRANTES, Thomas Alves de Souza; SANTOS, Rafael Teixeira; SOUZA, Renata Almeida; UTAGAWA, Claudia Yamada. Quiz: um Questionário Eletrônico para Autoavaliação e Aprendizagem em Genética e Biologia Molecular. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 34, n. 4, p. 607-614, 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0100-55022010000400017&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 7 nov. 2018.

SILVA, Luciana Aparecida Siqueira; FARIA, Joana Cristina Neves Menezes. “Quiz” da membrana plasmática – construção e avaliação de material didático interativo. Centro científico conhecer, Goiânia, v. 8, n. 15, p. 2204-2218, 2012. Disponível em: https://www.conhecer.org.br/enciclop/2012b/ciencias%20humanas/quiz.pdf. Acesso em: 1 fev. 2020.

SILVA, Tiago Rodrigues; RODRIGUES, Bruna; PRADO, Bruna Maria. Modelização didática como possibilidades de aprendizagem sobre divisão celular no ensino fundamental. Revista Thema, Pelotas, v. 15, n. 4, p. 1376-1386, 2018. Disponível em: http://revistathema.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/1024. Acesso em: 2 nov. 2019.

TATSCH, Helene Mochetti; SEPEL, Lenira Maria Nunes. Baralho mitótico. Genética na escola, Curitiba, v. 12, n. 2, p. 160-175, 2017. Disponível em: https://7ced070d-0e5f-43ae-9b1c-aef006b093c9.filesusr.com/ugd/b703be_76770183d43747298a605cde36d46e8b.pdf. Acesso em: 1 nov. 2018.

TOLEDO, Priscilla Bassitt Ferreira; ALBUQUERQUE, Rosa Almeida Freitas; MAGALHAES, Àvilo Roberto. O Comportamento da Geração Z e a influência nas Atitudes dos Professores. 2012. Disponível em: https://www.aedb.br/seget/arquivos/artigos12/38516548.pdf. Acesso em: 2 fev. 2020.

VARGAS, Daiana; AHLERT, Edson Moacir. O Processo de Aprendizagem e Avaliação através de Quiz. 2017. Disponível em:

https://www.univates.br/bdu/bitstream/10737/2038/1/2017DaianadeVargas.pdf. Acesso em: 2 mar. 2020.

Published

2023-02-12

How to Cite

BRANDÃO, Juliana Jardini; SOUZA, Hilton Marcelo de Lima; MIRANDA, Anderson Fernandes de. USE OF QUIZ AS A TOOL FOR TEACHING AND LEARNING ABOUT MITOSIS. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 8, p. e23018, 2023. DOI: 10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23018.id1438. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/163. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies