VIRTUAL EDUCATION IN TIMES OF A PANDEMIC: REFLECTIONS ON CURRENT SETBACKS
DOI:
10.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22101.id1766Keywords:
Education. Covid-19, Remote teaching, ICTs, Digital competenceAbstract
The pandemic has generally de-characterized the entire daily life of people and the world: habits and customs belonging to the culture of the countries have undergone great transformation. Social distancing measures were indicated by the World Health Organization (WHO) and accepted in most countries, causing the closure of social sectors, imposing a form of education, supported by ICTs. This article aims to reflect on the current scenario of education in the face of the pandemic. The methodology of systematic literature review (RSL) of the first studies of the Brazilian scientific community on the consequences of the COVID-19 pandemic on education was applied. Based on productions published in the CAPES Portal, in the Open Access Scientific Repositories of Portugal - RCAAP, in SCIELO and in Google Scholar, from March to July / 2020, showing the setbacks experienced by students and teachers in the period. It is concluded that the use of ICTs represents innovation in education.
Downloads
Metrics
References
ALMEIDA, Beatriz Oliveira; Alves, Lynn Rosalina Gama. Letramento digital em tempos de COVID-19: uma análise da educação no contexto atual. Debates em Educação, v. 12, n. 28, 2020. DOI: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2020v12n28p1-18
ARRUDA, Eucídio Pimenta. Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. Em Rede - Revista de Educação a Distância, v. 7, n 1, p. 257-275, 2020. DOI: https://doi.org/10.53628/emrede.v7.1.621
AVELINO, Wagner Feitosa; MENDES, Jéssica Guimarães. A realidade da educação brasileira a partir da COVID-19. Boletim de Conjuntura (BOCA), v. 2, n. 5, p. 56-62, 2020.
AZEVEDO, José. COVID e educação: da emergência às oportunidades. Ensinar e aprender em tempo de COVID 19: entre o caos e a redenção, p. 83-86, 2020.
BARRETO, Adriana Freitas & ROCHA, Daniele Santos. COVID 19 e Educação: resistências, desafios e (im) possibilidades. Revista Encantar-Educação, Cultura e Sociedade, v. 2, p. 01-11, 2020. DOI: https://doi.org/10.46375/encantar.v2.0010
CABRAL, Ilídia. O ensino e a aprendizagem em tempos de COVID-19 à luz da teoria da ação comunicativa de Habermas. Ensinar e aprender em tempo de COVID 19: entre o caos e a redenção, p. 67-75, 2020.
CAMACHO, Alessandra Conceição Leite Funchal; FULY, Patrícia Santos Claro; DOS SANTOS, Mauro Leonardo Salvador Caldeira; MENEZES, Harlon França. Alunos em vulnerabilidade social em disciplinas de educação à distância em tempos de COVID-19. Research, Society and Development, v. 9, n. 7, e275973979-e275973979, 2020 DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i7.3979
CANI, Josiane Brunetti, SANDRINI, Elisabete Gerlânia Caron, SOARES, Gilvan Matheus, & SCALZER, Kamila. Educação e COVID-19: a arte de reinventar a escola mediando a aprendizagem “prioritariamente” pelas TDIC. Revista Ifes Ciência, v. 6, n. 1, p. 23-39, 2020. DOI: https://doi.org/10.36524/ric.v6i1.713
CARVALHO, Marisa. Acesso, equidade e aprendizagem: desafios em tempos de Covid 19. Ensinar e aprender em tempo de COVID 19: entre o caos e a redenção, p. 119-122, 2020.
CASATTI, Denise. Um guia para sobreviver à pandemia do ensino remoto. Universidade de São Paulo – USP: São Paulo. 2020. Disponível em http://www.saocarlos.usp.br/um-guia-para-sobreviver-a-pandemia-do- ensino remoto/. Acesso em: 07/03/2022.
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
CGI.BR. Pesquisa Sobre o Uso das Tecnologias de Informação e Comunicação nos domicílios brasileiros: TIC DOMICÍLIOS 2018. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2019. Disponível em: http://twixar.me/DhlT. Acesso em: 26 jun. 2020.
COUTINHO, Ângela Scalabrin; CÔCO, Valdete. Educação Infantil, políticas governamentais e mobilizações em tempos de pandemia. Práxis Educativa, v. 15, p. 1-15, 2020. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.16266.088
COUTO, Edevaldo Souza; COUTO, Edilece Souza; CRUZ, Ingrid Magalhães Porto. #fiqueemcasa: educação na pandemia da COVID-19. Interfaces Científicas-Educação, v. 8, n, 3, p. 200-217, 2020. DOI: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v8n3p200-217
DIAS, Paulo, MOREIRA, Darlinda, & MENDES, Antônio Quintas. (2016). Práticas e cenários de inovação em educação online. Práticas e cenários de inovação em educação online.
FARIA, Paulo M. Revisão Sistemática da Literatura: teoria e prática para o desenvolvimento profissional docente e inovação educativa com TIC. Santo Tirso: Whitebooks, 2015.
FERREIRA, Ana Rita; GONÇALVES, Daniela. Políticas educativas em tempos de COVID em Portugal: que relação com a igualdade, equidade e inclusão em educação? Revista Galega de Educación, p. 49-52, 2020.
F
ONSECA, Eril Medeiros; FRANCO, Ronan Moura. Em tempos de Coronavírus: reflexões sobre a pandemia e possibilidades de abordagem no Ensino de Ciências a partir da Educação CTS. Research, Society and Development, v. 9, n. 8, 2020. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i8.5946
GONÇALVES, Vitor. COVIDados a inovar e a reinventar o processo de ensino-aprendizagem com TIC. Revista Pedagogia em Ação, v. 13, n. 1, p. 43-53, 2020.
HODGES, Charles; MOORE, Stephanie; LOCKEE, Barbara; TRUST, Torrey; BOND, Mark. The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Educause Review, 2020.
JESUS PEREIRA, Alexandre, NARDUCHI, Fábio; MIRANDA, Maria Geralda. Biopolítica e Educação: os impactos da pandemia do covid-19 nas escolas públicas. Revista Augustus, v. 25, n. 51, p. 219-236, 2020. DOI: https://doi.org/10.15202/1981896.2020v25n51p219
JOYE, Cassandra Ribeiro; MOREIRA, Maria Maia; ROCHA, Sinara Socorro Duarte. Educação a Distância ou Atividade Educacional Remota Emergencial: em busca do elo perdido da educação escolar em tempos de COVID-19. Research, Society and Development, v. 9, n. 7, e521974299-e521974299, 2020. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i7.4299
KITCHENHAM, Bárbara; CHARTERS, Stuart. Guidelines for performing systematic literature reviews in software engineering.Technical Report EBSE- 01, Keele University, 2007.
LEVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34, 1999.
MARTINS, Ronei Ximenes. A covid-19 e o fim da educação a distância: um ensaio. EmRede-Revista de Educação a Distância, v. 7, n. 1, p. 242-256, 2020. DOI: https://doi.org/10.53628/emrede.v7.1.620
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020 que Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. MEC, 2020. Disponível em: https://www.mec.gov.br/. Acesso em: 22 abr. 2020.
MOREIRA, Jose, HENRIQUES, Suzana; BARROS, Daniela. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia, p. 351-364, 2020. DOI: https://doi.org/10.5585/dialogia.n34.17123
MOREIRA, Maria Eduarda Souza; SILVA CRUZ, Inglity Lorrane; SALES, Maria Eduarda Nascimento; MOREIRA, Nhaypi Iasmin Taveira; CASTRO FREIRE, Heloisa. Metodologias e tecnologias para educação em tempos de pandemia COVID-19. Brazilian Journal of Health Review, v. 3, n. 3, p. 6281-6290, 2020. DOI: https://doi.org/10.34119/bjhrv3n3-180
NASCIMENTO, Francisca Georgiana Martins, BENEDETTI, Tiago Rodrigues, & dos SANTOS, Adriana Ramos. Uso do Jogo Plague Inc.: uma possibilidade para o Ensino de Ciências em tempos da COVID-19. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 5, p. 25909-25928, 2020. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv6n5-156
NASCIMENTO BORBA, Rodrigo Cerqueira; TEIXEIRA, Pedro Pinheiro; FERNANDES, Karine Oliveira Bloomfield; BERTAGNA, Maína; VALENÇA, Cristina Rosa; SOUZA, Lúcia Helena Pralon. Percepções docentes e práticas de ensino de ciências e biologia na pandemia: uma investigação da Regional 2 da SBEnBio. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, p. 153-171, 2020. DOI: https://doi.org/10.46667/renbio.v13i1.337
NASCIMENTO, Francisca Georgiana Martins; ROSA, José Vitor Acioli. Princípio da sala de aula invertida: uma ferramenta para o ensino de química em tempos de pandemia. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 6, p. 38513-38525, 2020. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv6n6-409
OECD. Supporting the continuation of teaching and learning during the COVID-19 Pandemic Annotated resources for online learning. Paris: OECD Publishing, 2020a. Disponível em: https://www.oecd.org/education/Supporting-the-continuation-of-teaching-and-learning-during-the-COVID-19-pandemic.pdf. Acesso em: 12 mai. 2020.
OECD. A framework to guide education response to the COVID – 19 Pandemic. Paris: OECD Publishing, 2020b.
OLIVEIRA, Breynner Ricardo; COELHO, Jianne Inês Fialho; VIEIRA, Márcia Freitas. Limites e possibilidades do uso das TDICs no processo de formação de professores na modalidade a distância: a experiência do Programa Escola de Gestores na Universidade Federal de Ouro Preto. Dialogia, São Paulo, n. 27, p. 65-78, set./dez, 2017. DOI: https://doi.org/10.5585/dialogia.N27.7787
OLIVEIRA, João Batista Araújo; GOMES, Matheus; BARCELLOS, Thaís. A Covid-19 e a volta às aulas: ouvindo as evidências. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 28, n. 108, p. 555-578, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/s0104-40362020002802885
OPAS/OMS. Organização Pan-Americana da Saúde/Organização Mundial da Saúde. Disponível em: https://www.paho.org/bra/index.php?option=com_content&view=article& id=6101:covid19&Itemid=875. Acesso em 15 de junho de 2020.
SANTANA FILHO, Manoel Martins. Educação geográfica, docência e o contexto da pandemia COVID-19. Revista Tamoios, v. 16, n. 1, 2020. DOI: https://doi.org/10.12957/tamoios.2020.50449
SANTOS, Eva Teixeira; CHAVEZ, Eros Salina; SILVA, Anderson Antônio Molina; LORDANO, Geovandir André; AYACH, Lucy Ribeiro; ANUNCIAÇÃO, Vicentina Socorro; BATISTA, Ricardo Lopes. COVID 19 e os impactos na educação: percepções sobre Brasil e Cuba. Hygeia-Revista Brasileira de Geografia Médica e da Saúde, p. 450-460, 2020. DOI: https://doi.org/10.14393/Hygeia0054555
SANTOS JUNIOR, Veríssimo Barros; MONTEIRO, Jean Carlos Silva. Educação e COVID-19: as tecnologias digitais mediando a aprendizagem em tempos de pandemia. Revista Encantar-Educação, Cultura e Sociedade, v. 2, p. 01-15, 2020. DOI: https://doi.org/10.46375/encantar.v2.0011
SILVA MONTEIRO, Sandrelena. (Re)inventar educação escolar no Brasil em tempos da COVID-19. Revista Augustus, v. 25, n. 51, p. 237-254, 2020. DOI: https://doi.org/10.15202/1981896.2020v25n51p237
SILVEIRA, Sidney Renato; BERTOLINI, Cristiano; PARREIRA, Fábio José; CUNHA, Guilherme Bernardino; BIGOLIN, Nara Martini. O Papel dos licenciados em computação no apoio ao ensino remoto em tempos de isolamento social devido à pandemia da COVID-19. Série Educar-Volume 40 Prática Docente, v. 35, 2020. DOI: https://doi.org/10.36229/978-65-86127-71-3.CAP.04
SOUSA, Galdino Rodrigues; BORGES, Elaine Medeiros; COLPAS, Ricardo Ducatti. Em defesa das tecnologias de informação e comunicação na Educação Básica: diálogos em tempos de pandemia. Plurais - Revista Multidisciplinar, v. 5, n. 1, p. 146-169, 2020. DOI: https://doi.org/10.29378/plurais.2447-9373.2020.v5.n1.146-169
UNESCO. Disrupção educacional e resposta COVID-19, 2020a. Disponível em: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse. Acesso em: 03 jun. 2020.
UNESCO. COVID-19 impact on education, 2020b. Disponível em: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse. Acesso em: 02 jun. 2020.
VASCONCELOS SOARES, Lucas; COLARES, Maria Lilia Imbiriba Sousa. Educação e tecnologias em tempos de pandemia no Brasil. Debates em Educação, v. 12, n. 28, 2020. DOI: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2020v12n28p19-41
VIEIRA, Márcia Freitas. A Gestão de EaD no contexto dos Polos de Apoio Presencial: Proximidades e diferenças entre a Universidade Aberta do Brasil e as Instituições universitárias privadas. Tese (Doutoramento em Educação) - Universidade Aberta, 2018. Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.2/7182. Acesso em: 28 jul. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.