TEACHING, TECHNOLOGIES AND TEACHERS: PORTRAIT OF A MUNICIPAL SCHOOL IN MATO GROSSO FROM THE RESEARCH
DOI:
10.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22104.id1748Keywords:
Digital Technologies, School, Teaching, Teachers, Teacher TrainingAbstract
This article aims to analyze the structure of a municipal public school, located in Cuiabá-MT, regarding the available teaching resources and materials, focusing on digital media and technologies, in order to relate them with the expectations and the scenario imposed by the digital culture. In addition, the text presents data about the teaching staff, proposing an analysis and discussion about teachers and their relationship with technologies. For this, we conducted an action research, in which the data collection instruments were a questionnaire and a group interview. For this article, in addition to the information contained in the school's Political Pedagogical Project (PPP), data obtained through the application of the questionnaire with 29 teachers will be presented. It is concluded that there is a positive scenario regarding the relationship between media and digital technologies, but the structure available in schools and teacher training needs to be expanded.
Downloads
Metrics
References
AGUADED, José Ignacio. RUIZ, Rosa Garcia. Comunicación y educación: paradigmas a la integración. In: KUNSCH, Margarida; FIGARO, Roseli (Orgs). Comunicação e Educação caminhos integrados para um mundo em transformação. São Paulo: Intercom, 2017. p. 55-70.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 8º ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
Inter-relações comunicação e educação no contexto do ensino básico [recurso eletrônico] organização Adilson Citelli. São Paulo: ECA-USP, 2020. 217 p. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/mecom/#Relatorio-de-Atividades. Acesso em: 01 out. 2022.
KENSKI, Vani Moreira. Educação e Tecnologias: O novo ritmo da informação. Campinas: Papirus, 2012.
LEMOS, André. Cultura da Mobilidade. Famecos, vol.1, n. 40, 2009. DOI: https://doi.org/10.15448/1980-3729.2009.40.6314
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis/RJ: Vozes, 2016.
MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos T.; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. São Paulo: Papirus, 2013.
NÚCLEO DE INFORMAÇÃO E COORDENAÇÃO DO PONTO BR (NIC.br). (2022). Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nas escolas brasileiras: Pesquisa TIC Educação (Edição COVID-19 - Metodologia adaptada), ano 2021. Disponível em: http://cetic.br/pt/arquivos/educacao/2021/professores/.
NÚCLEO DE INFORMAÇÃO E COORDENAÇÃO DO PONTO BR (NIC.br). (2022). Pesquisa sobre o uso da Internet por crianças e adolescentes no Brasil: TIC Kids Online Brasil, ano 2021. Disponível em http://cetic.br/pt/arquivos/kidsonline/2021/criancas.
RIBEIRO, Ana Elisa. Multimodalidade, Textos e Tecnologias: Provocações para a sala de aula. São Paulo: Parábola Editorial, 2021.
SANTAELLA, Lúcia. A aprendizagem ubíqua substitui a educação formal? RECET, n.1, v.2, 2010. Disponível em: http://revistas.pucsp.br/index.php/ReCET/article/view/3852. Acesso em: 01 out. 2022.
SANTAELLA, Lucia. Comunicação ubíqua: Repercussões na cultura e na educação. São Paulo: Paulus, 2013.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. 18. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.