TEACHING, TECHNOLOGIES AND TEACHERS: PORTRAIT OF A MUNICIPAL SCHOOL IN MATO GROSSO FROM THE RESEARCH

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22104.id1748

Keywords:

Digital Technologies, School, Teaching, Teachers, Teacher Training

Abstract

This article aims to analyze the structure of a municipal public school, located in Cuiabá-MT, regarding the available teaching resources and materials, focusing on digital media and technologies, in order to relate them with the expectations and the scenario imposed by the digital culture. In addition, the text presents data about the teaching staff, proposing an analysis and discussion about teachers and their relationship with technologies. For this, we conducted an action research, in which the data collection instruments were a questionnaire and a group interview. For this article, in addition to the information contained in the school's Political Pedagogical Project (PPP), data obtained through the application of the questionnaire with 29 teachers will be presented. It is concluded that there is a positive scenario regarding the relationship between media and digital technologies, but the structure available in schools and teacher training needs to be expanded.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ana Graciela Mendes Fernandes da Fonseca Voltolini, UNIC

Doutora em Comunicação Social (Universidade Metodista de São Paulo) Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGEn/UNIC)

Sidnayra Antônia Gadelha da Cruz, IFMT

Mestranda em Ensino (UNIC/IFMT) Professora da Rede Básica de Ensino (Cuiabá e Várzea Grande - MT)

References

AGUADED, José Ignacio. RUIZ, Rosa Garcia. Comunicación y educación: paradigmas a la integración. In: KUNSCH, Margarida; FIGARO, Roseli (Orgs). Comunicação e Educação caminhos integrados para um mundo em transformação. São Paulo: Intercom, 2017. p. 55-70.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 8º ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

Inter-relações comunicação e educação no contexto do ensino básico [recurso eletrônico] organização Adilson Citelli. São Paulo: ECA-USP, 2020. 217 p. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/mecom/#Relatorio-de-Atividades. Acesso em: 01 out. 2022.

KENSKI, Vani Moreira. Educação e Tecnologias: O novo ritmo da informação. Campinas: Papirus, 2012.

LEMOS, André. Cultura da Mobilidade. Famecos, vol.1, n. 40, 2009. DOI: https://doi.org/10.15448/1980-3729.2009.40.6314

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis/RJ: Vozes, 2016.

MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos T.; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. São Paulo: Papirus, 2013.

NÚCLEO DE INFORMAÇÃO E COORDENAÇÃO DO PONTO BR (NIC.br). (2022). Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nas escolas brasileiras: Pesquisa TIC Educação (Edição COVID-19 - Metodologia adaptada), ano 2021. Disponível em: http://cetic.br/pt/arquivos/educacao/2021/professores/.

NÚCLEO DE INFORMAÇÃO E COORDENAÇÃO DO PONTO BR (NIC.br). (2022). Pesquisa sobre o uso da Internet por crianças e adolescentes no Brasil: TIC Kids Online Brasil, ano 2021. Disponível em http://cetic.br/pt/arquivos/kidsonline/2021/criancas.

RIBEIRO, Ana Elisa. Multimodalidade, Textos e Tecnologias: Provocações para a sala de aula. São Paulo: Parábola Editorial, 2021.

SANTAELLA, Lúcia. A aprendizagem ubíqua substitui a educação formal? RECET, n.1, v.2, 2010. Disponível em: http://revistas.pucsp.br/index.php/ReCET/article/view/3852. Acesso em: 01 out. 2022.

SANTAELLA, Lucia. Comunicação ubíqua: Repercussões na cultura e na educação. São Paulo: Paulus, 2013.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. 18. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

Published

2022-11-24

How to Cite

FERNANDES DA FONSECA VOLTOLINI, Ana Graciela Mendes; GADELHA DA CRUZ, Sidnayra Antônia. TEACHING, TECHNOLOGIES AND TEACHERS: PORTRAIT OF A MUNICIPAL SCHOOL IN MATO GROSSO FROM THE RESEARCH. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 7, no. Especial, p. e22104, 2022. DOI: 10.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22104.id1748. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/192. Acesso em: 3 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)