THE TEACHING ACTIVITY AS A MEDIATOR OF AND IN THE PROCESS OF TEACHER PROFESSIONAL DEVELOPMENT

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22047.id1420

Keywords:

Human development, Study Situation, Collaborative work

Abstract

This study has investigated and analyzed elements of the teaching praxis capable of producing in the teacher the necessity of reflecting on their teaching activity, taken as a mediator of the process of teacher professional development, and which showed to be learning triggers of teacher professional knowledge.The research, of qualitative nature, action research modality (CARR; KEMMIS, 1988), has been developed in a primary school in the city of Ijuí/RS in the context of a curriculum restructuring process that took place in 2019 and 2020.  It involved two teachers and four students from a community university and four elementary school teachers. Data emerged from audio recordings of the study and planning meetings, and from interviews and questionnaires answered by the school teachers. The results point to the sharing of conceptions and collaborative work as essential elements to the improvement of teacher professional development, and lead to the conclusion that university advice and the time for study and planning are fundamental for practice transformations.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Juan Gabriel Perilla Jiménez, UNIJUÍ

Doutorando Programa de Pós-Graduação em Educação nas Ciências (PPGEC/UNIJUÍ) Professor da Secretaria de Educação e da Universidade Pedagógica Nacional (Bogotá-Colômbia)

Marli Dallagnol Frison, UFRGS

Doutora em Educação em Ciências (UFRGS) Professora e pesquisadora da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ)

Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação nas Ciências (PPGEC/UNIJUÍ)

References

BRASIL. Medida Provisória nº 746/2016. Promove as alterações no Ensino Médio, publicada no Diário Oficial da União, edição extra nº 184. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/ultimas-noticias/211-218175739/39621-publicada-a-medida-provisoria-que-reformula-o-ensino-medio. Acesso em: 22 nov. 2021.

BRASIL. Lei Nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Diário Oficial da União. Seção 1. 17/2/2017, Página 1 (Publicação Original). DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v11i20.773

CARR, Wilfred; KEMMIS Stephem. Teoria Critica de la ensenanza, la investigación-acción en la formación del profesorado. Barcelona: Edisiones Martinez Roca, 1988.

DAY, Cristhofer. Desenvolvimento profissional de professores – os desafios da aprendizagem permanente. Porto: Porto Editora, 2001.

DUARTE, Newton. Sociedade do conhecimento ou sociedade das ilusões? Campinas, SP: Autores Associados, 2008. (Polêmicas do nosso tempo).

DUARTE, Newton. Vigotski e o “aprender a aprender”: crítica às apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria vigotskiana. Campinas, SP: Autores Asociados, 2000.

DUARTE, Newton. A individualidade para si. 3. ed. rev. Campinas, SP: Autores Asociados, 2013.

FERREIRA, Ana Cristina. Trabalho colaborativo e desenvolvimento profissional de professores de matemáticas: reflexões sobre duas experiências brasileiras. Quadrante, 15, p. 121-144, 2006.

GARCÍA, Carlos Marcelo. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Editora Porto, 1999.

LEONTIEV, Aleksei Nikoláievitch. Atividade, consciência, personalidade. Tradução Priscila Marques. Bauru, SP: Mirveja, 2021.

LEONTIEV, Aleksei Nikoláievitch. O desenvolvimento do psiquismo. Tradução Manuel Dias Duarte. 2. ed. São Paulo: Livros Horizonte, 2004.

LEONTIEV, Aleksei Nikoláievitch. Os princípios do desenvolvimento mental e o problema do atraso mental. In: LEONTIEV, Aleksei Nikoláievitch et al. Psicologia e pedagogia. Bases psicológicas da aprendizagem e do desenvolvimento. Tradução Rubens Eduardo Frias. São Paulo: Centauro, 2005.

LIMA, Maria da Glória Soares Barbosa. As concepções/crenças de profesores e o desenvolvimento profissional: uma prespectiva autobiografica. Revista Ibero Americana de Educación, 2007. ISSN: 1681-5653. DOI: https://doi.org/10.35362/rie4372292

MARTINS, Lígia Márcia. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar, contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. Campinas, SP: Autores Associados, 2013. DOI: https://doi.org/10.20396/rho.v13i52.8640243

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva: processo reconstrutivo de multiplas faces. Ciência e Educação, 12, n. 1, p. 117-128, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132006000100009

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. Ijuí, RS: Editora Unijuí, 2016.

MOURA, Manoel Oriosvaldo de. Prefácio. In: LEONTIEV, Aleksei Nikoláievitch. Atividade, consciência, personalidade. Tradução Priscila Marques. Bauru, SP: Mirveja, 2021.

NÓVOA, Antônio. A formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA,

Antônio. Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

ORSO, Paulino. Pedagogia histórico-crítica:uma teoria pedagógica revolucionária. In: MATOS, Neide da Silveira Duarte de; SOUSA, Joceli de Fátima Arruda; SILVA, João Carlos da (org.). Pedagogia histórico-crítica: revolução e formação de professores. Campinas, SP: Armazém do Ipê, 2018. p. 67-103.

REGO, Teresa Cristina. Vigotsky: uma perspetiva historico-cultural da educação. 25. ed. Petrópolis RJ: Vozes, 2014.

SAVIANI, Dermeval. A função docente e a produção do conhecimento. Educação e Filosofia, 11(21/22), p. 127-140, jan./jun./jul./dez. 1997. DOI: https://doi.org/10.14393/REVEDFIL.v11n21/22a1997-889

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia: teorias da educação, curvatura da vara. Campinas, SP: Autores Associados, 1999.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histótico-crítica: primeiras aproximações. 9. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2005.

SAVIANI, Dermeval; DUARTE, Newton. Pedagogia histórico-crítica e luta de classes na educação escolar. Campinas SP: Autores Associados, 2015.

ZANON, Basso Lenir. Mobilização da dialética pensamento/ação pela significação conceitual de politécnica num processo de formação docente mediado pela situação de estudo. In: MASSENA, Elisa Prestes (org.). Situação de Estudo. Processo de significação pela pesquisa em grupos interinstitucionais. Ijuí, RS: Editora Unijuí, 2016. p. 152-174.

Published

2022-05-01

How to Cite

PERILLA JIMÉNEZ, Juan Gabriel; DALLAGNOL FRISON, Marli. THE TEACHING ACTIVITY AS A MEDIATOR OF AND IN THE PROCESS OF TEACHER PROFESSIONAL DEVELOPMENT. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 7, no. 2, p. e22047, 2022. DOI: 10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22047.id1420. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/234. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies