SD PRACTICE DURING REMOTE EDUCATION: MARKS OF VIOLENCE AGAINST WOMAN IN TALES BY MARINA COLASANTI
DOI:
10.23926/RPD.2021.v6.n2.e047.id1188Keywords:
Remote teaching, Reading and writing, Woman, Marina ColasantiAbstract
This article aims to present the work carried out by means of a didactic sequence (SD) on violence against women, presenting tales by Marina Colasanti. The relevance of the theme was due to the increase in cases of domestic violence in Brazil in the midst of the Covid-19 Pandemic. The study resulted from reflections on a work developed with the purpose of enabling meaningful learning that promotes social transformations, including gender equality, so that we can reduce violence against women. In this sense, the theoretical contribution was built with the contributions of authors that corroborate the discussion exposed here, anchored in the proposal of an SD, methodological device for the appropriation of language practices configured in text genres, carried out with high school students, in the city of Barra do Garças - MT, in the context of a pandemic context. The results showed that there was a change in the students' perception of the short story and the awareness of the role of women in society.
Downloads
Metrics
References
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução: Maria Ermantina Galvão Gomes. Pereira. 3.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa/ Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/pcn/portugues.pdf. Acesso em: 18 jan. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_20dez_site.pdf. Acesso em: 02 set. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Documento de Referência Curricular para Mato Grosso: ensino fundamental: anos iniciais. Cuiabá: [s. n.], 2018. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1pSppruO-tS9-puiU-IL01llcavKCJye5/view. Acesso em: 5 jun. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP nº 5/2020. Brasília: Ministério da Educação, 28 abr. 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=14511-pcp005-20&category_slud=marco-2020-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 22 jun. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020a. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano 158, n. 53, p. 39, 18 mar. 2020. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 22 abr. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 345, de 19 de março de 2020b. Altera a Portaria MEC nº 343, de 17 de março de 2020. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano 158, n. 54-D, p. 1, 19 mar. 2020. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-345-de-19-de-marco-de-2020-248881422. Acesso em: 22 abr. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria n. º 395, de 15 de abril de 2020c. Prorroga o prazo previsto no § 1º do art. 1º da Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano 158, n. 73, p. 61, 16 abr. 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/web/dou/-/portaria-n-395-de-15-de-abril-de-2020-252725131. Acesso em: 22 abr. 2020.
CIEB. Planejamento das secretarias de educação do Brasil para ensino remoto. São Paulo, 2020. Disponível em: https://cieb.net.br/cieb-lanca-estrategias-de-aprendizagem-remota-para-secretarias-de-educacao. Acesso em 11 jun. 2020.
COLASANTI, Marina., Para que ninguém a quisesse, Porém igualmente. In: COLASANTI, Marina. Um espinho de Marfim e outras histórias. Porto Alegre: L&PM, 1999.
DOLZ, Joaquim.; NOVERRAZ, Michele.; SCHNEUWLY, Bernard. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. IN: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. Gêneros Orais e escritos na escola. Trad. e org. ROJO, Roxane.; CORDEIRO, Glais. Sales. São Paulo: Mercado das Letras, 2004.
FBSP. Violência doméstica durante a pandemia de Covid-19-Ed.2. São Paulo: Fórum Brasileiro de Segurança Pública [Internet]. São Paulo: FBPS; [2020]. Disponível em: http://forumseguranca.org.br/wp-content/uploads/2020/06/violencia-domestica-covid-19-ed02-v5.pdf. Acesso em 03 set. 2020.
FORNARI, Lucimara Fabiana et al. Violência doméstica contra a mulher na pandemia: estratégias de enfrentamento divulgadas pelas mídias digitais. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 74, suppl 1, 2021. https://doi.org/10.1590/0034-7167-2020-0631 DOI: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2020-0631
GALINDO, Daniel. Comunicação mercadológica: uma revisão conceitual. In: GALINDO, Daniel (org.). Comunicação institucional e mercadológica: expansões conceituais e imbricações temáticas. São Bernardo do Campo: Universidade Metodista, 2012.
LAJOLO, Marisa. O texto não é pretexto. In: ZILBERMAN, Regina.(org.) Leitura em crise na escola: as alternativas do professor. Porto Alegre, Mercado Aberto, 1986.
MINISTÉRIO DA SAÚDE. Sobre a doença. In: BRASIL. Ministério da Saúde. Coronavírus (COVID-19). Brasília: Ministério da Saúde, [2020]. Disponível em: https://coronavirus.saude.gov.br/sobre-a-doenca#o-que-e-covid. Acesso em: 23 jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.31365/issn.2595-1769.v19i1p16-24
SANTOS, Edméia. EAD, palavra proibida. Educação online, pouca gente sabe o que é. Ensino remoto, o que temos para hoje. Mas qual é mesmo a diferença? Revista Docência e Cibercultura, Rio de Janeiro, ago. 2020. Seção Notícias. ISSN 2594-9004. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/re-doc/announcement/view/1119. Acesso em: 25 jun. 2020.
TORRES, Maximiliano. A desconstrução do feminino em Grimm e Marina Colasanti. UFRJ, Rio de Janeiro, 2008.
VALENTE, José Armando. Formação de Profissionais na Área de Informática em Educação, In VALENTE, José. Armando. (org.). Computadores e Conhecimento: Repensando a Educação. Campinas: Gráfica Central da Unicamp, 1995.
ZALUAR, Alba. Violência, crime organizado e poder: a tragédia brasileira e seus desafios. In: VELLOSO, João Paulo. (org.). Governabilidade, sistema político e violência urbana. Rio de Janeiro, José Olympio, 1994.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.