CONTRIBUTIONS OF PHYSICAL EDUCATION CLASSES IN THE FORMATION INTEGRATED HIGH SCHOOL STUDENTS

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2021.v6.n1.e006.id966

Keywords:

Objectives, Pedagogical Practice, Professional Education

Abstract

This study sought to understand the objectives of Physical Education teachers (PE) of the Instituto Federal Sul-rio-grandense in relation to students of Integrated High School (IHS). Semi-structured interviews were conducted with 13 teachers, who had between six and 15 years of working, in regular classes for the IHS, seven campuses of the institution. To understand and interpret the data, we approached the content analysis technique. From the analysis of the interviews, three categories were reached: development for citizenship; bodily experiences as well as experiences; quality of life and health. The results showed attention to the student's integral development; to the offer of several experiences of body culture, so that the student can identify with some of them and take them into his/her everyday life; to the development of motor skills involved in several body practices; to the promotion of classes that contribute to the improvement of life quality and to the awareness of the importance of keeping active. The objectives highlighted are related to each other, contributing effectively to the IHS student’s formation, reinforcing the importance of PE for this level of education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Fabiana Celente Montiel, UFPel

Doutorado em Educação Física (UFPel) Professora no Instituto Federal Sul-rio-grandense - Campus Pelotas (IFSul)

Simone de Araujo Spotorno Marchand, FURG

Mestranda no Programa der Pós-graduação em Educação (PPGEdu/FURG) Professora no Instituto Federal do Rio Grande do Sul – Campus Rio Grande (IFRS)

Mariângela da Rosa Afonso, UFRGS

Doutorado em Educação (UFRGS) Professora Titular da Escola Superior de Educação Física da Universidade Federal de Pelotas (ESEF/UFPel) Docente no Programa de Pós-Graduação em Educação Física (PPGEF/UFPel)

References

ALMEIDA, Luciano; MARTINS, Fabrício Döring. Educação Física escolar no Ensino Médio Integrado: limites e possibilidades de uma proposta de intervenção. Revista Prática Docente, Confresa, v. 5, n. 1, p. 100-120, jan./abr. 2020. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/635. Acesso em: 10 ago. 2020.

ANDRADE, Thiago Eliel; TASSA, Khaled Omar Mohamad El. Motivação nas aulas de Educação Física no ensino médio. Educación Física y Deportes, Buenos Aires, ano 20, n. 203, abr. 2015. Disponível em: http://www.efdeportes.com/efd203/motivacao-nas-aulas-de-educacao-fisica.htm. Acesso em: 08 jun. 2020.

BASTOS, Robson dos Santos; SANTOS JUNIOR, Osvaldo Galdino; FERREIRA, Marcelo Pereira de Almeida. Reforma do Ensino Médio e a Educação Física: um abismo para o futuro. Motrivivência, Florianópolis, v. 29, n. 52, p. 38-52, set. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2017v29n52p38. Acesso em: 08 jun. 2020.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução de Luiz Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2011.

BOSCATTO, Juliano Daniel; DARIDO, Suraya Cristina. A Educação Física no Ensino Médio integrado a educação profissional e tecnológica: percepções, curriculares. Pensar a Prática, Goiânia, v. 20, n. 1, p. 99-111, mar. 2017. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/fef/article/view/39029. Acesso em: 08 jun. 2020.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica; Conselho Nacional de Educação; Câmara de Educação Básica, 2018a. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 20 mar. 2019.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Ministério da Educação, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 10 jun. 2019.

BRASIL. Lei nº 13.145, de 16 de fevereiro de 2017. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da Educação nacional. Brasília: Ministério da Educação, 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm. Acesso em: 20 mar. 2020.

BRASIL. Resolução n. 3, de 21 de novembro de 2018. Atualiza as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica; Conselho Nacional de Educação; Câmara de Educação Básica, 2018b. Disponível em: http://novoensinomedio.mec.gov.br/resources/downloads/pdf/dcnem.pdf. Acesso em: 08 jun. 2020.

BRITO, Deusdete de Sousa; CALDAS, Fabrizio Soares. A evolução da carreira de magistério de ensino básico, técnico e tecnológico (EBTT) nos Institutos Federais. Revista Brasileira de Educação Profissional Tecnológica, Natal, v. 1, n. 10, p. 85-96, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.15628/rbept.2016.4024. Acesso em: 10 out. 2018.

DARIDO, Suraya Cristina. Os conteúdos da educação física escolar: influências, tendências, dificuldades e possibilidades. Perspectivas em Educação Física Escolar, Niterói, v. 2, n. 1 (suplemento), p. 5-26, 2001. Disponível em: http://cev.org.br/arquivo/biblioteca/2002828.pdf. Acesso em: 08 jun. 2020.

IFSUL. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense. Projeto Pedagógico Institucional. 2015. Disponível em: http://www.ifsul.edu.br/projeto-pedagogico-istitucional. Acesso em: 23 mar. 2019.

ISAIA, Silvia Maria; BOLZAN, Doris. Compreendendo os movimentos construtivos da docência superior: construções sobre pedagogia universitária. Linhas Críticas, Brasília, v. 14, n. 26, p. 25-42, 2008. Disponível em: https://doi.org/10.26512/lc.v14i26.3424. Acesso em: 22 ago. 2018.

KREMER, Marina Marques; REICHERT, Felipe Fossati; HALLAL, Pedro Curi. Intensidade e duração dos esforços físicos em aulas de Educação Física. Revista Saúde Pública, São Paulo, v. 46, n. 2, p. 320-326, abr. 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0034-89102012005000014. Acesso em: 09 jun. 2020.

KAWASHIMA, Larissa Beraldo; SILVA, Ana Paula Vasconcelos da; MOREIRA, Evando Carlos. Experiências com o Ensino Médio Integrado do IFMT: a ginástica laboral como conteúdo da Educação Física. Revista Prática Docente, Confresa, v. 5, n. 1, p. 81-99, jan./abr. 2020. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/629. Acesso em: 10 ago. 2020.

MACHADO, Roseli Belmonte; FONSECA, Denise Grosso da; TAVARES, Natacha da Silva. Encaixes ou desencaixes? Um debate sobre a educação física escolar e as propostas para o ensino médio gaúcho. Journal of Physical Education, Maringá, v. 31, n. 1, p. e-3107, fev. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.4025/jphyseduc.v31i1.3107. Acesso em: 18 jun. 2020.

MARQUES, Adilson; COSTA, Francisco Carreiro da. Educar para um estilo de vida activo. Caracterização das aulas de um grupo de professores de Educação Física. Boletim Sociedade Portuguesa de Educação Física, [S.l.], n. 37, p. 109-123, jun. 2017. Disponível em: https://boletim.spef.pt/index.php/spef/article/view/253. Acesso em: 01 jul 2020.

METZNER, Andreia Cristina et al. Contribuição da Educação Física para o Ensino Médio: estudo a partir da prática docente de professores de Institutos Federais. Motrivivência, Florianópolis, v. 29, n. 52, p. 106-123, set. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2017v29n52p106. Acesso em: 16 jun. 2020.

MONTIEL, Fabiana Celente. A Educação Física no Instituto Federal Sul-rio-grandense: desenvolvimento da autonomia do(a) educando(a). Orientadora: Mariângela da Rosa Afonso. 2019. 199 p. Tese (Doutorado em Educação Física) - Escola Superior de Educação Física, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2019.

MORAIS, João Kaio Cavalcante de; HENRIQUE, Ana Lucia Sarmento. O professor licenciado na Educação Profissional: quais os saberes docentes que alicerçam seu trabalho? Revista Brasileira de Educação Profissional Tecnológica, Natal, v. 1, n. 7, p. 66-74, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.15628/rbept.2014.3499. Acesso em: 12 abr. 2019.

PEDROSA, Ana Carolina et al. A motivação de estudantes do ensino médio para aulas de Educação Física. Redes - Revista Interdisciplinar do IELUSC, Joinville, v. 1, n. 1, p. 23-32, jun. 2018. Disponível em: http://revistaredes.ielusc.br/index.php/revistaredes/article/view/15. Acesso em: 09 jun. 2020.

PEREIRA, Benizáquia da Silva; ARRAIS, Thales Siqueira. A influência das tecnologias na infância: vantagens e desvantagens. In: IV Colóquio Internacional Educação, Cidadania e Exclusão: Didática e Avaliação. Rio de Janeiro, 2015.

RODRIGUES, Adriana Nadolny Franco Lazarin; PORTELA, Bruno Sérgio. Educação Física Escolar: Treinamento funcional com alunos do Ensino Médio. In: HASPER, Ricardo; BARROS, Gilian Cristina; MULLER, Claudia Cristina (Org.). Os Desafios da Escola Pública Paranaense na Perspectiva do Professor PDE, vol. 1. Curitiba: SEED/PR, 2016. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/sinopses2016/educacao_fisica_sinopse.pdf. Acesso em: 08 jun. 2020.

ROSSETTO JÚNIOR, Adriano José et al. Jogos educativos: estrutura e organização da prática. 5. ed. São Paulo: Phorte, 2009.

SANTOS, Anderson Oramisio; JUNQUEIRA, Adriana Mariano Rodrigues; SILVA, Graciela Nunes da. A afetividade no processo de ensino e aprendizagem: diálogos em Wallon e Vygotsky. Perspectivas em Psicologia, Uberlândia, v. 20, n. 1, 7 set. 2016. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/perspectivasempsicologia/article/view/35591. Acesso em: 08 jun. 2020.

SANTOS, Maria Adriana Borges; FERNANDES, Maria Petrília Rocha; FERREIRA, Heraldo Simões. A disciplina de Educação Física no ensino médio: reflexões sobre a prática docente. Revista online de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 22, n. 3, p. 1113-1123, set./dez. 2018. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/11293. Acesso em: 09 jun. 2020.

SILVA, Antonio Carlos da; RODRIGUES, Graciele Massoli; FREIRE, Elisabete dos Santos. Educação Física no Ensino Médio: As percepções dos estudantes sobre as aulas. Pensar a Prática, Goiânia, v. 20, n. 4, out./dez. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.5216/rpp.v20i4.43820. Acesso em: 08 jun. 2020.

SILVA, Marlon André da; SILVA, Lisandra Oliveira; MOLINA NETO, Vicente. Possibilidades da Educação Física no Ensino Médio técnico. Movimento (UFRGS), Porto Alegre, v. 22, n. 1, p. 325-336, jan./mar. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.22456/1982-8918.54333. Acesso em: 09 jun. 2020.

SILVA, Paula Francisca; MELO, Savana Diniz Gomes. O trabalho docente nos Institutos Federais no contexto de expansão da Educação Superior. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 44, p.1-18, 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/s1678-4634201844177066. Acesso em: 12 abr. 2019.

TELES, Juslei Teixeira; ZILIANI, Rosemeire de Lourdes Monteiro. A disciplina Educação Física no Ensino Médio segundo as reformas educacionais: as produções disponíveis na BDTD e na SciELO (2007-2017). Perspectivas em Diálogo, Naviraí, v. 6, n. 12 (especial), p. 223-244, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/persdia/article/view/9127. Acesso em: 08 jun. 2020.

Published

2021-04-30

How to Cite

CELENTE MONTIEL, Fabiana; ARAUJO SPOTORNO MARCHAND, Simone de; ROSA AFONSO, Mariângela da. CONTRIBUTIONS OF PHYSICAL EDUCATION CLASSES IN THE FORMATION INTEGRATED HIGH SCHOOL STUDENTS. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 6, no. 1, p. e006, 2021. DOI: 10.23926/RPD.2021.v6.n1.e006.id966. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/369. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Languages, codes and their technologies