REFLECTIONS ON THE REPORTS OF UNDERGRADUATE STUDENTS IN EXACT SCIENCES OF THE PEDAGOGICAL RESIDENCY PROGRAM

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2021.v6.n1.e023.id953

Keywords:

Teacher training, Pedagogical Residence Program, Teaching practice

Abstract

This article aims to present considerations about the reports collected from undergraduate scholarships in the Pedagogical Residency Program at the Federal University of Pampa. The reports were analyzed by the preceptor and supervisor of the program through the importance of the search for the formation of the reflective teacher and for the continuity of the programs that are part of the National Policy for Teacher Education. The data is weighted by Bardin's content analysis based on the answers given to the question: "how would you define your participation during the hours of the PRP?”. From the analysis of the reports, it is highlighted that the Program allows future teachers to know and act in education, work in collaboration with other professionals and constantly seek improvement through the mutual exchange of knowledge. The reflections address both the difficulties encountered and the improvements made and reaffirm the importance of using theory combined with practice in the teacher training process.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Denise Rosa Medeiros, Unipampa

Mestrado Profissional em Ensino de Ciências (Unipampa) Professora da Rede Básica de Ensino (Caçapava do Sul, RS).

Mara Elisângela Jappe Goi, UFRGS

Doutora em Educação (UFRGS) Docente de Ensino de Química (Unipampa) Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências (Unipampa) e Docente Colaboradora do Programa de Pós -Graduação em Educação em Ciências (UFRGS)

References

ALARCÃO, Isabel. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 8ª. ed. São Paulo, Cortez, 2011.

ASSMANN, Hugo. Metáforas para reencantar a educação. São Paulo: Unimep, 1996.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Ed. 70, 2011.

BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. Pesquisa qualitativa segundo a visão fenomenológica. 1ªed. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2014.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CP n. 09/2001. Diretrizes

Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em

nível superior, cursos de licenciatura, de graduação plena. Brasília, 8 de maio de

Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/009.pdf. Acesso em 23 de março de 2021.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP 02/2015, de 1º de

julho de 2015. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file. Acesso em 23 de março de 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Edital nº 06/2018 CAPES. Programa Residência Pedagógica. Brasília: CAPES, 2018. 21 p. Disponível em: http://cfp.ufcg.edu.br/portal/images/conteudo/programa_residencia_pedagogica/documentos_e_publicacoes/01032018-Edital-6-2018-Residencia-pedagogica.pdf. Acesso em 23 de março de 2021.

DOMINICÉ, Pierre. L'histoire de vie comme processus de formation. Paris: Éditions L'Harmattan, 1990.

GARCIA, Carlos Marcelo. Formação de professores para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1989.

GÓMEZ, Angel. Ignácio. Pérez. A Função e Formação do Professor/a no Ensino para a Compreensão: Diferentes Perspectivas. IN: SACRISTÁN, José Gimeno; GÓMEZ A. I Pérez (Org.). Compreender e Transformar o Ensino. Porto Alegre: Editora ARTMED, Reimpressão em, 2007.

IMBERNÓN, Francisco. Formação Docente e Profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo, Cortez editora, 2006.

LEITE, Yoshie Ussami Ferrari; DI GIORGI, Cristiano Amaral Garboggini. Saberes Docentes de um Novo Tipo na Formação Profissional do Professor: alguns apontamentos. Revista do Centro de Educação, ed. 2004, vol. 29, nº 02, Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/3846. Acesso em 22 de julho de 2020.

LIBÂNEO, José Carlos. Organização e gestão da escola. Teoria e prática. 3ª ed. Editora Alternativa. Goiânia. 2001.

MARQUES, Sabrina Gonçalves; Enfoque CTS no Brasil: olhar sobre as práticas implementadas no Ensino Médio. Universidade Federal do Pampa, Caçapava do Sul, 2015. [Trabalho de Conclusão de Curso]. Disponível em: http://cursos.unipampa.edu.br/cursos/cienciasexatas/files/2014/06/SabrinaGon%C3%A7alvesMarques_TCC.pdf. Acesso em 23 de março de 2021.

MORÁN, José. Mudando a educação com metodologias ativas. 2015. v. II. Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. ECA USP.

NÓVOA, Antonio. (Org.) Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

NÓVOA, Antonio. Formação de professores e profissão docente. 3ª ed. Lisboa:

Publicações Dom Quixote, 1997.

NÓVOA, Antonio. Professores imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.

PINTO, Álvaro Vieira. Sete lições sobre educação de adultos. 4. ed. São Paulo: Cortez e Associados, 1986.

SANTOS, Wildson Luiz Pereira; SCHNETZLER, Roseli Pacheco. Educação em Química: Compromisso com a cidadania. 3ª ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2003

SCHÖN, Donald Alan. Educando o Profissional Reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Trad. Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed, 2000.

TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e Formação Profissional. 8ª ed. Petrópolis: Vozes, 2007.

Published

2021-04-30

How to Cite

ROSA MEDEIROS, Denise; JAPPE GOI, Mara Elisângela. REFLECTIONS ON THE REPORTS OF UNDERGRADUATE STUDENTS IN EXACT SCIENCES OF THE PEDAGOGICAL RESIDENCY PROGRAM. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 6, no. 1, p. e023, 2021. DOI: 10.23926/RPD.2021.v6.n1.e023.id953. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/386. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies