CONSTRUCTION OF DIDACTIC MATERIAL ON BIOLOGICAL CONTROL: A LOOK AT SCIENCE TEACHING

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1944-1963.id872

Keywords:

Teaching Material, Mycology, Complementary reading to LD

Abstract

PISA (2018) demonstrated that 55% of Brazilian students have a low performance in Science, highlighting the need to introduce new methodologies in order to reframe the teaching-learning of the discipline. It was then proposed to build a booklet on Biological Pest Control by students, a theme that starts from the reality of the subjects. The objective was to build knowledge from textual and illustrative production on the topic, considering the development of scientific literacy indicators: writing in science, creating, articulating ideas and problematizing. Were carried out: bibliographic survey; socialization; textual and illustrative production - in pairs; correction; textual and illustrative production (second version); organization and assembly of the booklet for further reading to the Didactic Book. The students demonstrated appropriation of knowledge from the productions, corroborating that writing and illustrative production practices are favorable in the Science discipline, which is intensified by the relationship between scientific knowledge and everyday knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Lyvia Barreto Santos, UFAL

Mestranda do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática (UFAL)

Ana Paula de Almeida Portela da Silva, UFPE

Doutora em Ciências Biológicas (UFPE) Docente da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

References

ALVES, Sérgio Batista. Fungos entomopatogênicos, p. 289–381. In: S. B. Alves (ed.) Controle Microbiano de Insetos. Piracicaba, FEALQ, 1163 p. 1998.

BATISTA, Paulo Sérgio. Aprendizagem em Ciências no Ensino Básico: uma investigação proporcionada pelos ambientes diferenciados. Paulo Sérgio Batista. Orientador José Vicente Lima Robaina- Porto Alegre, 2020. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/211493. Acesso em: 06 Out 2020.

BRASIL. Programa Internacional de Avaliação dos Estudantes. In: Resumo de resultados nacionais do PISA, 2018. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/pisa. Acesso em: 30 Abr 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Curricular comum. MEC/SEB, 2017. Disponível em: Acesso em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. 06 Out 2020.

COSTA, Gelso Dalla. O uso de defensivos agrícolas para o controle de pragas do milho: uma reflexão necessária para a formação de alunos do curso técnico em agropecuária. In: Os desafios das escolas públicas paranaenses na perspectiva do professor PDE (produções didático-pedagógicas). Paraná, 2016. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2016/2016_pdp_dtec_unioeste_gelsodallacosta.pdf Acesso em: 18 mai 2020.

EMBRAPA. Trajetória da agricultura no Brasil. Portal Embrapa, 2020. Disponível em: https://www.embrapa.br/visao/trajetoria-da-agricultura-brasileira. Acesso em: 06 Out 2020.

GARCIA, Leandro de Oliveira. Utilização de fungos entomopatogênicos para de controle de Orthezia praelonga (Sternorrynch: Ortheziidae) (Tese). Piracicaba, 2004. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/11/11146/tde-10092004-151307/publico/marcelo.pdf Acesso em: 22 Jun 2020.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social / Antonio Carlos Gil. - 6. ed. - São Paulo : Atlas, 2008. Disponível em: https://ayanrafael.files.wordpress.com/2011/08/gil-a-c-mc3a9todos-e-tc3a9cnicas-de-pesquisa-social.pdf. Acesso em: 06 Out 2020.

GODOY, Arilda Schmidt. Introdução a pesquisas qualitativas e suas possibilidades. In: Revista de Administração de Empresas. São Paulo, v. 35, n. 2, p. 57-63 Mar./Abr. 1995. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rae/v35n2/a08v35n2.pdf. Acesso em: 06 Out 2020.. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-75901995000200008

MARTEIS, Letícia Silva; STEFFLER, Lizandra Makowski; SANTOS, Roseli La Corte dos. Abordagem sobre Dengue na educação básica em Sergipe: análise de cartilhas educativas. In: Scientia Plena, v. 7, n. 6, 2011. Disponível em: https://www.scientiaplena.org.br/sp/article/view/191/0. Acesso em: 18 mai 2020.

PIZARRO, Mariana Vaitiekunas. Alfabetização científica nos anos iniciais: necessidades formativas e aprendizagens profissionais da docência no contexto dos sistemas de avaliação em larga escala. 2014. 311 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, 2014. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/110898. Acesso em: 21 mai 2020.

PIZARRO, Maria Vaitiekunas; JÚNIOR, Jair Lopes. Indicadores de Alfabetização Científica: uma revisão bibliográfica sobre as diferentes habilidades que podem ser promovidas no Ensino de Ciências nos anos iniciais. In: Investigações em Ensino de Ciências – V20(1), pp. 208-238, 2015. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/66/42. Acesso em: 22 Jun 2020. DOI: https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2016v20n1p208

PORTELA-SILVA, Ana Paula de Almeida; ALVES, Roberto Teixeira; LUNA-ALVES LIMA, Elza Aúrea de; LIMA, Vera Lúcia de Menezes. Bioformulations in Pest Control – A Review. Annual Research & Review in Biology, 5(6): 535-543, 2015. DOI: https://doi.org/10.9734/ARRB/2015/12395

REBERTE, Luciana Magnoni.; HOGA, Luiza Akiko Komura GOMES, Ana Luisa Zaniboni. O processo de construção de material educativo para a promoção da saúde da gestante. Rev Latino-Am Enfermagem. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rlae/v20n1/pt_14.pdf. Acesso em: 22 Jun 2020.

ROCHA JUNIOR, Valter Ferreira. Eficiência de fungos entomopatogênicos no controle do percevejo-bronzeado-do-eucalipto (Thaumastocoris peregrinus) (Hemiptera: Thaumastocoridae) em condições de campo/ Valter Ferreira Rocha Junior; orientador Genésio Tâmara Ribeiro. – São Cristóvão, 2017. Disponível em: https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/6769/2/VALTER_FERREIRA_ROCHA_JUNIOR.pdf. Acesso em: 07 Out 2020.

ROHLEDER, Michael Kuhn; LEUCK, Natana. Conexão entre conteúdos de aula e assuntos de interesse dos alunos. In: Revista Acadêmica Licencia&acturas. Ivoti v. 2 n. 2 p. 117-121. julho/dezembro, 2014. Disponível em: http://www.ieduc.org.br/ojs/index.php/licenciaeacturas/article/view/56 Acesso em: 19 mai 2020. DOI: https://doi.org/10.55602/rlic.v2i2.56

SASSERON, Lúcia Helena; CARVALHO, Ana Maria Pessoa de. Almejando a Alfabetização Científica no Ensino Fundamental: a proposição e a procura de indicadores do processo. In: Investigações em Ensino de Ciências – V13(3), pp.333-352, 2008. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/445/263. Acesso em: 22 Jun 2020.

SASSERON, Lúcia Helena; CARVALHO, Ana Maria Pessoa de. Construindo argumentação em sala de aula: a presença do ciclo argumentativo, os indicadores de Alfabetização Científica e o padrão de Toulmin. In: Ciência e Educação, Bauru, v. 17, n. 1, p. 97 - 114, jan. 2011. Disponível em: < https://www.scielo.br/pdf/ciedu/v17n1/07.pdf> Acesso em: 10 Mai 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132011000100007

SILVA, Alexandre Fernando da; FERREIRA, José Heleno; VIEIRA Carlos Alexandre. O ENSINO DE CIÊNCIAS NO ENSINO FUNDAMENTAL E MÉDIO: reflexões e perspectivas sobre a educação transformadora. In: Revista Exitus, Santarém/PA, Vol. 7, N° 2, p. 283-304, Maio/Ago 2017. Disponível em: http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/314 Acesso em: 21 de Abril 2020. DOI: https://doi.org/10.24065/2237-9460.2017v7n2ID314

SILVA, Katia Regina Araújo da et al. Elaboração de uma cartilha ilustrada como estratégia de educação ambiental para a preservação do meio ambiente e medidas que devem ser adotadas em caso de acidentes com animais peçonhentos. Revista Presença, [S.l.], v. 5, n. 13, apr. 2020. ISSN 2447-1534. Disponível em: http://revistapresenca.celsolisboa.edu.br/index.php/numerohum/article/view/148. Acesso em: 07 Out 2020.

TAVASSOLI, Mosa; POURSEYED, Seyed Hassan; OWNAGH, Abdulghaffar; BERNOUSI, Iraj MARDANI, Karim. Biocontrol of pigeon tick Argas reflexus (Acari: argasidae) by entomopathogenic fungus Metarhizium anisopliae (ascomycota: hypocreales). In: Brazilian Journal of Microbiology (2011). Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/bjm/v42n4/v42n4a30.pdf. 22 Jun 2020. Acesso em: 20 mai 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-83822011000400030

VIEIRA, Maria José Guimarães. Um olhar sobre o corpo da escola indígena: diálogos entre o ensino de Ciências e as concepções dos alunos do 8º ano do Ensino Fundamental. Maria José Guimarães Vieira. ; orientador Edinéia Tavares Lopes. – São Cristóvão, 2017. Disponível em: https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/6529/2/MARIA_JOSE_GUIMARAES_VIEIRA.pdf. Acesso em: 06 Out 2020.

YANNOULAS, Silvia Cristina; ASSIS, Samuel Gabriel; FERREIRA, Kaline Monteiro. Educação e pobreza: 1limiares de um campo em (re)definição. In: Revista Brasileira de Educação v. 17 n. 50 maio-ago. 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v17n50/v17n50a05.pdf Acesso em: 21 de Abril de 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782012000200005

Published

2020-12-30

How to Cite

BARRETO SANTOS, Lyvia; ALMEIDA PORTELA DA SILVA, Ana Paula de. CONSTRUCTION OF DIDACTIC MATERIAL ON BIOLOGICAL CONTROL: A LOOK AT SCIENCE TEACHING. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 5, no. 3, p. 1944–1963, 2020. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1944-1963.id872. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/407. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies

Most read articles by the same author(s)