DISCOURSES ABOUT DIGITAL TECHNOLOGIES IN TEACHING PRACTICE IN BIOLOGY: INCLUSION AND CONFRONTATION
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p901-921.id753Keywords:
Discourse analysis, Biology teaching, Teacher educationAbstract
Digital technologies refer to pedagogical resources that enter the school and can assist teachers in the development of educational practice, especially these days. The objective of the article, therefore, is to analyze and understand the effects of meanings produced by teachers on digital technologies in the teaching practice of Biology. The research was guided by the Discourse Analysis framework in a qualitative perspective and had the participation of teachers from public school. The results indicate that there are different meanings of the interaction of digital technologies in the teaching of Biology, but that converge to an effect of inclusion and confrontation of digital technologies in the teaching practice of teachers. It is concluded that more debates and integration of digital technologies in teacher training courses belong, considering that the role of these technologies can both sublimate and decline from the interaction / interpretation that builds on them.
Downloads
Metrics
References
ARROIO, Agnaldo. O ensino de Ciências da Natureza para uma sociedade contemporânea. In: CARVALHO, Ana Mara Pessoa de (org.). Formação de professores: múltiplos enfoques. São Paulo: Sarandi, 2013. p. 165-180.
ATANAZIO, Alessandra Maria Cavichia; LEITE, Álvaro Emílio. Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC) e a Formação de Professores: tendências de pesquisa. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 2, n. 23, p. 88-103, ago. 2018. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/947. Acesso em: 17 jan. 2020.
BACICH, Lilian. Formação de professores para o uso de metodologias ativas. In: BACICH, Lilian; MORAN, José (orgs.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem prático-teórico. Porto Alegre: Penso, 2018. p. 129-151.
CALDEIRA, Ana Maria de Andrade; ARAÚJO, Elaine Sandra Nicolini de (orgs.). Introdução à didática da Biologia. São Paulo: Escrituras, 2009.
CAMARGO, Fausto; DAROS, Thuinie. A sala de aula inovadora: estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado ativo. Porto Alegre: Penso, 2018.
CARVALHO, Anna Maria Pessoa de; GIL-PEREZ, Daniel. Formação de professores de ciências: tendências e inovações. 10 ª. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
CASTELLAR, Sonia Maria Vanzella. Formação docente continuada: possibilidades de melhoria da escola pública. In: CARVALHO, Anna Maria Pessoa de (org.). Formação de professores: Múltiplos Enfoques. São Paulo: Sarandi, 2013. p. 251-266.
COLELLO, Silvia de Mattos Gasparin. A escola e a produção textual: práticas interativas e tecnológicas. São Paulo: Summus, 2017.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6ª. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
GÓMEZ, Angel Ignacio Perez. Educação na era digital: a escola educativa. Porto Alegre: Penso, 2015.
GÜLLICH, Roque Ismael da Costa; HERMEL, Erica do Espírito Santo (org.). Didática da Biologia. Curitiba: Appris, 2017.
KENSKI, Vani Moreira. O Papel do Professor na Sociedade Digital. In: CASTRO, Amélia Domingues de; CARVALHO, Anna Maria Pessoa de (orgs.). Ensinar a ensinar: didática para a escola fundamental e média. São Paulo: Cengage Learning, 2016. p. 95-106.
KRASILCHIK, Myriam. Prática de ensino de Biologia. 4ª. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2016.
MARANDINO. Martha; SELLES, Sandra Escovedo; FERREIRA, Marcia Serra; AMORIM, Antonio Carlos Rodrigues (orgs.). Ensino de Biologia: conhecimentos e valores em disputa. Niterói: EdUFF, 2005.
MARANDINO. Martha; SELLES, Sandra Escovedo; FERREIRA, Marcia Serra; Ensino de Biologia: história e práticas em diferentes espaços educativos. São Paulo: Cortez, 2009.
MONTEIRO, Ana Maria. Formação docente: território contestado. In: MARANDINO. Martha; SELLES, Sandra Escovedo; FERREIRA, Marcia Serra; AMORIM, Antonio Carlos Rodrigues (orgs.). Ensino de Biologia: conhecimentos e valores em disputa. Niterói: EdUFF, 2005. p. 153-170.
MORAN, José Manuel. Ensino e aprendizagem inovadores com tecnologias audiovisuais e telemáticas. In: MORAN, José Manuel; MASSETO, Marcos Tarciso; BEHRENS, Marilda Aparecida (orgs.). Novas tecnologias e mediação pedagógica. 13ª. ed. Campinas: Papirus, 2007. p. 11-66.
MORAN, José. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, Lilian; MORAN, José (orgs.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem prático-teórico. Porto Alegre: Penso, 2018. p. 129-151.
ORLANDI, Eni Puccinelli. Discurso e texto: formação e circulação dos sentidos. Campinas: Pontes, 2001.
ORLANDI, Eni Puccinelli. A Linguagem e seu funcionamento: as formas do discurso. 4ª. ed. São Paulo: Pontes, 2006.
ORLANDI, Eni Puccinelli. Discurso em análise: sujeito, sentido e ideologia. 2ª. ed. Campinas: Pontes, 2012.
ORLANDI, Eni Puccinelli. Análise de discurso: princípios e procedimentos. 11ª. ed. Campinas: Pontes, 2013.
ORLANDI, Eni Puccinelli. Educação e sociedade: o discurso pedagógico entre o conhecimento e a informação. Aled, Campinas, v. 2, n. 16, p.68-80, ago. 2016. Disponível em: https://raled.comunidadaled.org/index.php/raled/article/view/231. Acesso em: 17 jan. 2020.
ORLANDI, Eni Puccinelli. Eu, tu, ele: discurso e real da história. 2ª. ed. Campinas: Pontes: 2017.
POZO, Juan Ignacio; CRESPO, Miguel Ángel Gomez. A aprendizagem e o ensino de Ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico. 5ª. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
ROSA, Marcelo Prado Amaral; EICHLER, Marcelo Leandro; CATELLI, Francisco. Quem me salva de ti?: representações docentes sobre a tecnologia digital. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v.17, n.1, p. 84-104,2015. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/10109. Acesso em: 17 jan.2020.
SIBILIA, Paula. Redes ou paredes: a escola em tempos de dispersão. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.