CHEMISTRY LICENTIATE DEGREE THROUGH THE DE MODALITY FROM THE IFMT: PERCEPTIONS OF TRAINER TEACHERS
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p982-998.id676Keywords:
Distance Education, Teacher Training, Chemistry Licentiate Degree, Teacher PraxisAbstract
This study aimed to identify significant aspects during the trainer teachers’ early training, as well as existing challenges and gaps during the Distance Education Degree and the characteristics of the teachers’ praxis during the training process. The research took place in the first semester of 2018 and involved 17 trainers from the IFMT Chemistry Licentiate Degree Course. An electronic data form, comprising 7 questions was used to collect the data that was interpreted through content analysis. The theories studied, the practical activities and the pedagogical approach were relevant to the training received. The gaps identified in the IFMT Licentiate Degree course were: lack of practical activities, precarious student training, and system limitations. Regarding the teachers’ praxis, the importance of class planning and the contributions provided were highlighted. From those perceptions, it was understood how the training process occurs at the IFMT, which will allow for planning actions to promote improvements to the course.
Downloads
Metrics
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2012.
BERGE, Zane Laurent. Example case studies in post-secondary, on-line teaching. In: G. Hart & J. Mason. Proceedings of the ‘Virtual University? Symposium’. Melbourne, Australia, n. 21, n. 22, p. 99-105, November, 1996.
CAETANO, Thiago Costa; REZENDE JUNIOR, Mikael Frank. A visão dos tutores no curso de licenciatura em física, modalidade a distância, da Universidade Federal de Itajubá - MG. In: XVIII Simpósio Nacional de Ensino de Física, 2009, Vitória-ES. Atas... São Paulo: Editora da SBF, 2009. Disponível em: http://www.cienciamao.usp.br/tudo/exibir.php?midia=snef&cod=_avisaodostutoresnocursod. Acesso em: 07 ago. 2018.
FERNANDES, Maria Manuela; SILVA, Maria Helena Santos. O trabalho experimental de investigação: das expectativas dos estudantes as potencialidades no desenvolvimento de competências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 4, n. 1, p. 45-58, jan/abr., 2004. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4095. Acesso em: 13 jun. 2018.
FERREIRA, Luiz Henrique; HARTWIG, Dácio Rodney; OLIVEIRA, Ricardo Castro de. Ensino experimental de química: uma abordagem investigativa contextualizada. Revista Química Nova na Escola, v. 32, n. 2, p. 101-106, 2010. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc32_2/08-PE-5207.pdf. Acesso em: 07 ago. 2018.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
LITTO, Fredric. Michael; FORMIGA, Marcos. (org.) Educação a distância: o estado da arte. 1. ed. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2009.
MALDANER, Otavio Aloisio. A formação inicial e continuada de professores de química: Professores/Pesquisadores. 3. ed. Ijuí: Unijuí, 2006.
MASSENA, Elisa Prestes; MONTEIRO, Ana Maria Ferreira da Costa. Concepções sobre currículo de formadores de professores: o curso de licenciatura em Química do Instituto de Química da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Química Nova (Impresso), v. 34, p. 1476-1484, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-40422011000800032
MESQUITA, Nyuara Araújo da Silva; MOTA, Rejane Dias Pereira. A pesquisa nas licenciaturas em química dosinstitutos federais de Goiás: identidades em trânsito. Revista Tecné, Episteme y Didaxis: TED, v. extraordinário, p. 1006-1012, 2014.
MOREIRA, Herivelto; CALEFE, Luiz Gonzaga. Metodologia da pesquisa para professor pesquisador. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2008.
NÓVOA, António. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, A. (Coord.) Os professores e sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1995.
SILVA, Marco. (org). Formação de professores para a docência online. Petrópolis: Edições Loyola, 2012.
SILVA, Marco; CILENTO, Sheilane Avellar. Formação de professores para docência online: considerações sobre um estudo de caso. Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade, v. 23, n. 42, p. 207-218, jul./dez. 2014. Disponível em: http://dx.doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2014.v23.n42.p%25p. Acesso em: 13 jun. 2018. DOI: https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2014.v23.n42.p207-218
SILVA, Roberto Ribeiro da; MACHADO, Patrícia Fernandes Lootens; TUNES, Elizabeth. Experimentar Sem Medo de Errar. In: SANTOS, Wildson Luiz Pereira; MALDANER. Otavio Aloisio. (org). Ensino de Química em Foco. Ijuí-RS: Editora Unijuí, 2010. p.231-261.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
VASCONCELOS, Carlos Alberto; VIEIRA, José Erisvaldo Lessa; DANTAS Isis Mota Rodrigues. Docê/ncia online e formação de professores: (re)significando os saberes docentes. In: Seminário Educação - SemiEdu, 2015: Educação e seus sentidos no mundo digital. Anais... Cuiabá: UFMT, p. 4192-4203, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.