“THE WELL”: THE COMPARTIMENTALIZED VERTICAL SOCIETY AND THE SCHOOL
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1298-1313.id710Keywords:
Verticalization, Inequality, Socioeconomic system, SchoolAbstract
In this text we present an interpretation of the Spanish film “El hoyo”, in Portuguese called “O poço”, through the phenomenological method. The central character, Goreng, is constructed by means of signs in a representation of human beings who do not accept the injustices of an uneven and combined class system. In this analogy, we are invited to reflect on the legitimacy of actions of force and coercion within the dramatic conflict in which they are inserted, of building something different to the established dynamics. The object that the character chooses to accompany him on his journey is a book, “Don Quixote”, written by Miguel de Cervantes, which narrates the adventures of the little nobleman from Castilla La Mancha who loses his mind. We draw a parallel with neoliberal Society and with the school from that time. In a vertical society, is freedom to survive? We do not seek to provide answers as to how the work should be interpreted, but what happened to us when we immersed in it.
Downloads
Metrics
References
APPLE, Michael W. Os professores e o currículo: abordagens sociológicas. Lisboa: Educa, IAG – Artes Gráficas, 1999.
ARENDT, Hanna. Entre o Passado e o Futuro. São Paulo: Perspectiva, 2009.
BAUDRILLARD, Jean. O sistema dos objetos. 5. ed. São Paulo: Perspectiva, 2008.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases. Lei nº 9.394, de 23 de dezembro de 1996. Brasília-DF: Ministério da Educação, 1996.
BRASIL. Lei n° 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Brasília-DF: Ministério da Educação, 2017. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v11i20.773
BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. Sobre a fenomenologia. In: BICUDO, Maria Aparecida Viggiani; ESPOSITO, Vitória Helena Cunha (orgs). Pesquisa qualitativa em educação: um enfoque fenomenológico. Piracicaba: Editora da UNIMEP, 1994. p. 15-22.
BUCKINGHAM, David. Crescer na era das mídias eletrônicas. São Paulo: Edições Loyola, 2007.
CASTELLS, Manuel. O poder da comunicação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.
CHAUÍ, Marilena. Ideologia neoliberal e universidade. In: OLIVEIRA, Francisco de; PAOLI, Maria Célia (orgs). Os sentidos da democracia: políticas do dissenso e hegemonia global. 2ª ed. Petrópolis: Vozes, 2000.
DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. 1 ed. Boitempo, 2016.
DELEUZE, Gilles. Post-scriptum sobre as sociedades de controle. In: DELEUZE, Gilles. Conversações. Rio de Janeiro: Editora 34, 2000.
DOSTOIEVSKI, Fiodor. Os irmãos Karamazov: texto integral. Série: Coleção a obra prima de cada autor. Série ouro; 26. São Paulo: Martin Claret, 2003.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir. 25. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
FRIEDMAN, Milton. Capitalismo e liberdade. São Paulo: Abril Cultural, 1984.
GRAMSCI, Antonio. Quaderni del carcere: edizione critica dell'Istituto Gramsci a cura di Valentino Gerratana. Turim: Einaudi, 1975.
HAYEK, Friedrich August von. O caminho da servidão. São Paulo: Instituto Ludwing von Mises Brasil, 6 ed., 2010.
LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa. O neo-liberalismo em ataque ao ensino público. Trad. Maria Luiza M. de Carvalho e Silva. Londrina: Planta, 2004.
MARX, Karl Heinrich. Crítica ao Programa de Gotha. Edição Ridendo Castigat Mores. Versão para e-book, 1999.
NAPOLITANO, Celso. Os tortuosos caminhos de uma mina de dinheiro. In: MARINGONI, Gilberto. O negócio da educação: as aventuras das universidades privadas na terra do capitalismo sem risco. São Paulo: Olho d´Água, 2017. p.11-26.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.