ENGLISH TEACHER’S EDUCATION DILEMMAS: TEACHER’S VOICES
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n1.p166-184.id440Keywords:
Initial education, Continuing education, English Language TeachingAbstract
Public school and English Language Teaching have been subject of several criticisms. Such judgment points the teacher as the main protagonist of the established failure in teaching. From this perspective, this study depicts the investigation conducted with two teachers from the Mato Grosso state, in the first semester of 2018, whose objective was to bring their voices in relation to the initial and continuing education of English language teachers in the context of the public school. Guided by qualitative and interpretative research, we gathered up data by diagnostic questionnaires and semi-structured interviews, which were treated based on Content Analysis, proposed by Bardin (2000). The results suggest that there are gaps between theories and pedagogical practices and the lack of continuing education appears as a determinant factor in teaching practices. It is hoped this article may contribute to the promotion of reflections between teachers and scientists with interests focused on teaching of English language and education of teachers of public schools.
Downloads
Metrics
References
ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes de. Análise de abordagem como procedimento fundador e auto-conhecimento e mudança para o professor de língua estrangeira. In: ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes de (Org.) O Professor de Língua Estrangeira em Formação. Campinas: Pontes Editores, 2005.
ASSIS-PETERSON, Ana Antônia. Universidade, escola e comunidade: teorizando e redesenhando práticas pedagógicas para novos letramentos no ensino crítico de línguas estrangeiras. Projeto de Pesquisa 348/CAP/ 2011. Mato Grosso, UFMT.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2000.
BARCELOS, Ana Maria Ferreira. Reflexões acerca da mudança de crenças sobre ensino e aprendizagem de línguas. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, 2007, v. 7, p. 109-138. DOI: https://doi.org/10.1590/S1984-63982007000200006
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sarin. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. A Pergunta a Várias Mãos: a experiência da pesquisa no trabalho do educador. São Paulo: Cortez, 2003 (Série Saber com o Outro; v.1).
BRASIL, Ministério da Educação. Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID). 2007. Disponível em: . Acesso em 01 de nov. 2018.
BRASIL, Ministério da Educação. Parecer Conselho Nacional de Educação, CNE/CP 009/2001. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/009.pdf>. Acesso em: 20 jan. 2019.
CELANI, Maria Antonieta Alba. Ensino de línguas estrangeiras: ocupação ou profissão? In: LEFFA, Vilson José. (Orgs). O professor de línguas: construindo a profissão. Pelotas: UCpel, 2001.
COX, Maria Inês Pagliarini; ASSIS-PETERSON, Ana Antônia. Ser/Estar professor de inglês no cenário da escola pública: em busca de um contexto eficaz de ensino/aprendizagem. Polifonia, Cuiabá, v. 5, p. 1-26, 2002.
COX, Maria Inês Pagliarini; ASSIS-PETERSON, Ana Antônia. O drama do ensino de inglês na escola pública brasileira. In: Assis-Peterson, Ana Antônia. (org.). Línguas estrangeiras: para além do método. Cuiabá: EdUFMT, 2008.
DIAS, Maria Helena Moreira. O lugar do inglês na escola pública: (des)crenças de atores da escola e da comunidade. Cuiabá, 2006. Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagem) - UFMT, 2006.
DIAS, Maria Helena Moreira.; ASSIS-PETERSON, Ana Antônia. O inglês na escola pública: vozes de pais e alunos. Polifonia, Cuiabá, v.12, n.2, p. 107-128, 2006.
ESTEVE, José Manuel. O mal-estar docente: a sala de aula e a saúde dos professores. São Paulo: EdUSC, 1999.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 1. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2005.
GIMENEZ, Telma. Desafios contemporâneos na formação de professores de línguas: contribuições da linguística aplicada. In: FREIRE, Maximina Maria; ABRAHÃO, Maria Helena Vieira.; BARCELOS, Ana Maria Ferreira (orgs.) Linguística aplicada e contemporaneidade. São Paulo: ALAB, Campinas: Pontes Editores, 2005.
GIMENEZ, Telma. Ensinar a aprender ou ensinar o que aprendeu? In: LIMA, Diógenes Cândido de. Ensino e Aprendizagem de Língua Inglesa: conversa com especialistas. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
GIMENEZ, Telma. Narrativa 14: permanências e rupturas no ensino de inglês em contexto brasileiro. In: LIMA, Diógenes Cândido de. (Orgs). Inglês em escolas públicas não funciona? Uma questão, múltiplos olhares. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.
JORDÃO, Clarissa Menezes. Abordagem comunicativa, pedagogia crítica e letramento crítico: farinhas do mesmo saco? In: ROCHA, Hilsdorf Cláudia; MACIEL, Ruberval Franco. (Orgs). Língua estrangeira e formação cidadã: por entre discursos e práticas. São Paulo: Pontes Editores, 2015.
LEFFA, Vilson José. Metodologia do ensino de línguas. In: BOHN, Hilário. Inácio; VANDRESEN, Paulino. Tópicos em linguística aplicada: O ensino de línguas estrangeiras. Florianópolis: UFSC, 1988.
LEFFA, Vilson José. Aspectos políticos da formação do professor de línguas estrangeiras. In: LEFFA, Vilson José. (Orgs). O professor de línguas: construindo a profissão. Pelotas: UCpel, 2001.
MAGALHÃES, Maria Célia Camargo. Projetos de formação contínua de educadores para uma prática crítica. 1997. The Especialist, vol. 19 n°2, 169 – 184.
MATO GROSSO. Lei Complementar n. 50, de 01 out. 1998. Dispõe sobre a Carreira dos Profissionais da Educação Básica de Mato Grosso. Diário Oficial, Cuiabá, 01 out. 1998. Disponível em: <http://www.al.mt.gov.br>. Acesso em: 10 nov. 2018.
MENDES, Enicéia Gonçalves. A radicalização do debate sobre inclusão escolar no Brasil. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v.11, n.33, p.387-405, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782006000300002
MOITA LOPES, Luiz Paulo da. A Função da aprendizagem de línguas estrangeiras na escola pública. In: Oficina de Linguística Aplicada: a natureza social educacional dos processos de ensino/aprendizagem de línguas. Campinas, SP: Mercado das Letras, 1996.
NÓVOA, Antônio. Formação de Professores e Profissão Docente. In: NÓVOA, Antônio. Os professores e a sua formação. Dom Quixote: Lisboa, 1997.
NÓVOA, Antônio. O Regresso dos Professores. Pinhais: Melo, 2011.
NÓVOA, Antônio. Vida de Professores. Porto Editora: 2013.
NÓVOA, Antônio. Professor se forma na escola. 2001. In: Revista Nova Escola. Disponível em: < https://novaescola.org.br/conteudo/179/entrevista-formacao-antonio-novoa>. Acesso em: 15 nov. 2018.
OLIVEIRA, Luciano Arruda. Ensino de língua estrangeira para jovens e adultos na escola pública. In: LIMA, Diógenes Cândido de. (Org.) Ensino e aprendizagem de língua inglesa: conversas com especialistas. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira e. O. Ilusão, aquisição ou participação. In: LIMA, Diógenes Cândido de. (Orgs). Inglês em escolas públicas não funciona? Uma questão, múltiplos olhares. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.
PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira e. Autonomia e complexidade: uma análise de narrativas de aprendizagem. In: FREIRE, Maximina Maria; ABRAHÃO, Maria Helena Vieira; BARCELOS, Ana Maria Ferreira. (Orgs.). Lingüística Aplicada e Contemporaneidade. Campinas e São Paulo: Pontes e ALAB, 2005.
PAPA, Solange Maria de Barros Ibarra. E. G. Prática Pedagógica Emancipatória: o professor reflexivo em processo de mudança – um exercício em Análise Crítica do Discurso. São Carlos: Pedro & João Editores, 2008.
RAJAGOPALAN, Kanavillil. Por uma linguística crítica: linguagem, identidade e questão ética. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.
RAJAGOPALAN, Kanavillil. O inglês como língua internacional na prática docente. In: LIMA, Diógenes Cândido de (Org.) Ensino e aprendizagem de língua inglesa: conversas com especialistas. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.