EXPLORING A MUSEUM OF PREHISTORY AS A NON-FORMAL SPACE FOR TEACHING AND LEARNING SCIENCE

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n2.p461-476.id188

Keywords:

Museum, Scientific Literacy, Mediation, Constructivist

Abstract

In this article, we present an experience about the use of non-formal spaces for the development of activities related to the teaching and learning of curricular contents that may involve several areas of knowledge, such as chemistry and biology. Thus, we highlight a pre-history museum as a potential non-formal space for the development of these activities. Using qualitative research assumptions and as a methodological resource the field class, we make observations and propositions about possible approaches to topics related to teaching and learning of scientific concepts, aiming to indicate to teachers alternative means to the traditional teaching process that fragments knowledge. As a non-formal space for teaching, the museum presents elements that can contribute to learning, since it offers ways to contextualize the knowledge of the different areas, proving to be an environment that facilitates work related to Nature Sciences and, also , to ethnic, historical, geographical, linguistic and political concepts. In addition, this space is characterized as a place capable of breaking the barriers of the classroom, allowing the interaction of the individual with the exposed artifacts, contextualizing local issues and contributing to the appropriation of scientific knowledge in a constructivist way.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Edimarcio Francisco da Rocha, UFMT

Mestre em Ensino de Ciências pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) Professor no Instituto Federal de Mato Grosso (IFMT). Doutorando em Educação em Ciências e Matemática (REAMEC/UFMT).

Eduardo Ribeiro Mueller, UFMT

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Professor na Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Doutorando em Educação em Ciências e Matemática (REAMEC/UFMT)

Edslei Rodrigues de Almeida, IFRO

Doutor em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade Federal de Mato Grosso (REAMEC/UFMT). Professor no Instituto Federal de Rondônia (IFRO)

References

ALMEIDA, E. R.; SILVA, M. S. V. Uma abordagem reflexiva sobre a realização do trabalho prático de campo como instrumento da construção do conhecimento. Ponta Grossa, 07 a 09 de out. 2010. Disponível em: <http://www.sinect.com.br/anais2010/artigos/EB/199.pdf>. Acesso em 05 de mai. 2018.

CAZELLI, S.; QUEIROZ, G.; ALVES, F.; FALCÃO, D.; VALENTE, M. E.; GOUVEA, G.; COLINVAUX, D. Tendência pedagógicas das exposições de um museu de ciência. In. II ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS (SP), 01 a 04 de set. 1999, Valinhos. Atas...São Paulo: ABRAPEC, 1999.

CAZELLI, S., MARANDINO, M., STUDART, D. Educação e Comunicação em Museus de Ciências: aspectos históricos, pesquisa e prática. In: Educação e Museu: a construção social do caráter educativo dos museus de ciências. Rio de Janeiro: FAPERJ, Editora Access, 2003.

CHASSOT, Á. I. Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Revista Brasileira de Educação. n. 22, jan/fev/mar/abr. p. 89-100, 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000100009

CHASSOT, Á. I. Das disciplinas à indisciplina. Curitiba: Appris, 2016.

DOURADO, L. Concepções e práticas dos professores de Ciências Naturais relativas à implementação integrada do trabalho laboratorial e do trabalho de campo. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 5, n. 1, p.192-212, 2006a.

DOURADO, L. O trabalho de campo na formação inicial de professores de biologia e geologia: opinião dos estudantes sobre as práticas realizadas. 2006b. Disponível em: <http://enciga.org/files/boletins/61/o_trabalho_de_campo_na_formacao_professores.pdf>. Acesso em 05 de maio. 2018.

FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. 15. ed. Campinas: Papirus, 2008.

FIGUEROA, A. M. S.; MARANDINO, M. A transposição museográfica e os objetos de exposições: as células nos museus de ciências. In: V ENEBIO e II EREBIO REGIONAL 1. 2014, Vitória, Revista da SBEnBio, n. 07, out. 2014.

GADOTTI, M. A questão da educação formal/não-formal. In: Institut International des droits de l’enfant (IDE), Suisse, 2005.

GOUVÊA, G.; MARANDINO, M.; LEAL, M. C. Educação e Museu: a construção social do caráter educativo dos Museus de Ciência. Rio de Janeiro: Ed. Access, 2003.

JACOBUCCI, D. F. C. Contribuições dos espaços não-formais de educação para a formação da cultura científica. Revista em Extensão, v. 7, p. 55-66, 2008. DOI: https://doi.org/10.14393/REE-v7n12008-20390

MARANDINO, M. O Conhecimento Biológico nas Exposições de Museus de Ciências: análise do processo de construção do discurso expositivo. 2001. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo. 2001.

MARANDINO, M.: A pesquisa educacional e a produção de saberes nos museus de ciência. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, v. 12 (suplemento), p. 161-81, 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-59702005000400009

MARANDINO, M. As Perspectivas da Pesquisa Educacional em Museus de Ciências. In: SANTOS, F. M. T. dos; GREGA, I. M. (Orgs). A Pesquisa em Ensino de Ciências no Brasil e suas Metodologias. 2 ed. rev. Ijuí: Unijuí, p. 89-122, 2011.

MARTINS, L. C. A relação museu/escola: teoria e prática educacionais nas visitas escolares ao museu de zoologia da USP. 2006. 245 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo. 2006.

MINAYO, M. C. S. Ciência, Técnica e arte: O desafio da Pesquisa Social. In MINAYO, M.C.S (Org.). Pesquisa Social: Teoria, Método e Criatividade. Petrópolis: Vozes, 1994.

MUELLER, E. R. Educação do Campo na Amazônia Legal de Mato Grosso: o perfil do estudante egresso em relação à aprendizagem de química. 2012. 102 p. Dissertação (Mestrado). Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá. 2012.

OVIGLI, D. F. B. Prática de Ensino de Ciências: o museu como espaço formativo. Revista Ensaio, v. 13, n. 03, p. 133-149, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172011130309

QUEIROZ, R. M.; TEIXEIRA, H. B.; VELOSO, A. S.; TERÁN, A. F.; QUEIROZ, A. G. A caracterização dos espaços não formais de educação científica para o ensino de ciências. Revista Amazônica de Ensino de Ciências (Areté), v. 4, n. 7, p. 12-33, 2011.

SABBATINI, M. Museus e centros de ciência virtuais: uma nova fronteira para a cultura científica. Revista Comciência, n. 45, p. 1-6, 2003.

SENICIATO, T.; CAVASSAN, O. Aulas de campo em ambientes naturais e aprendizagem em ciências: um estudo com alunos do ensino fundamental. Ciência & Educação, v. 10, n. 1, p. 133-147, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132004000100010

SILVA, M. L.; TROIAN, T. V. S. P.; NETO, G. G.; HARDOIM, E. L. Do morro da caixa d’água velha ao mercado do porto: utilizando pontos turísticos de Cuiabá-MT como espaços não formais para o ensino de ciências e matemática. Revista Prática Docente, v. 2, n. 2, p. 292-303, 2017. DOI: https://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2017.v2.n2.p292-303.id93

TEMPESTA, A. M.; GOMES, L. C. Contribuições de um museu de ciências para a formação docente em física. Investigações em Ensino de Ciências, v. 22 (1), pp. 78-102, 2017. DOI: https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2017v22n1p78

VIEIRA, V.; BIANCONI, M. L.; DIAS, M. Espaços não-formais de ensino e o currículo de ciências. Revista Ciência e Cultura, v. 57, n. 4, p. 21-23, 2005.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

Published

2018-12-26

How to Cite

FRANCISCO DA ROCHA, Edimarcio; RIBEIRO MUELLER, Eduardo; RODRIGUES DE ALMEIDA, Edslei. EXPLORING A MUSEUM OF PREHISTORY AS A NON-FORMAL SPACE FOR TEACHING AND LEARNING SCIENCE. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 3, no. 2, p. 461–476, 2018. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n2.p461-476.id188. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/573. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies