LATO SENSU POST-GRADUATION IN SCIENCE TEACHING IN BRAZIL: AN ASCERTAINMENT OF COURSES AND PLACES THROUGH THE E-MEC PORTAL

Authors

  • Thatiane Reis Fernandes IFMT
  • Ana Claudia Tasinaffo Alves UFMT

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p180-195.id125

Keywords:

Post-Graduation, Lato Sensu, Science Teaching, Continuous Training

Abstract

This study is a basic research of the ascertainment type. It is characterized as qualitative-quantitative, since the objective is to ascertain numeric data about the quantity of places and the offering o Lato Sensu post-graduation courses in Science Teaching in Brazil and with the results thereof analyzed and interpreted. The ascertainment was carried out through the use of the MEC portal (e-MEC) electronic proceedings that contains information about the graduation and specialization courses whose responsibility for all the information are held by the holding institutions. The results show that the distribution of courses and places is greater for the South and Southeast regions, while the North region has no courses registered at the portal mentioned, which brings to evidence there is an unequal offering of courses and shows that the country must invest further in continued teacher training.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Thatiane Reis Fernandes, IFMT

Especialista em Ensino de Ciências (IFMT) Professora da Educação Básica de MT

Ana Claudia Tasinaffo Alves, UFMT

Doutoranda em Educação em Ciências e Matemática (REAMEC/UFMT) Professora do Instituto Federal de Mato Grosso (IFMT)

References

BONZANINI, T. K.; BASTOS, F. Formação de continuada de professores de ciências: algumas reflexões. Atas do VII ENPEC, 2009. Disponível em: <http://posgrad.fae.ufmg.br/posgrad/viienpec/pdfs/644.pdf>. Acesso em: 21 mar. 2017.

BRASIL. Planilhas do e-MEC. MEC. Disponível em: <http://emec.mec.gov.br>. Acesso em 12 jul. 2016.

BRASIL. Plano Nacional de Educação. MEC. Brasília, 2014. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm>. Acesso em 12 dez. 2016

BRASIL. Qual a diferença entre pós-graduação lato-sensu e stricto sensu? MEC. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=13072:qual-a-diferenca-entre-pos-graduacao-lato-sensu-e-stricto-sensu>. Acesso em: 12 dez. 2016.

BRASIL. RESOLUÇÃO N° 1, DE 8 DE JUNHO DE 2007. MEC/CNE, 2007. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rces001_07.pdf> Acesso em: 12 de dez. de 2016.

CAMERINI, N. C; SCHEISSL, M. O. Formação continuada de professores: reflexões sobre processos formativos. In: BITTENCOURT, R. L; CAMERINI, N. C.(Organizadores). Perspectivas atuais na formação de professores. Diponível em: <http://www.giseldacosta.com/wordpress/wp-content/uploads/2016/08/Perspectivas-atuais-na-Forma%C3%A7%C3%A3o-Docente.pdf>. Acesso em: 09 nov. 2016. DOI: https://doi.org/10.35417/978-85-92921-02-6

FERES, G.G. A pós-graduação em ensino de ciências no Brasil: uma leitura a partir da teoria de Bourdieu. 2010. Tese (Doutorado). Programa de pós-graduação em educação para a ciência. Universidade Estadual Paulista (UNESP). Faculdade de Ciências, Bauru.

GERHARDT, T. E; SOUZA A, C. Aspectos teóricos e conceituais. In: GERHARDT, T. E; SILVEIRA, D. T. (Organizadores). Métodos de pesquisa; coordenado pela Universidade Aberta do Brasil – UAB/UFRGS e pelo Curso de Graduação Tecnológica – Planejamento e Gestão para o Desenvolvimento Rural da SEAD/UFRGS. – Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa- 5. ed. - São Paulo: Atlas, 2002.

KRASILCHIK, M. Reformas e realidade o caso do ensino das ciências. Disponível em: . Acesso em: 09 nov. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-88392000000100010

MOITA, F. M. G. S. C.; CANUTO, E. C. A; Silva, A. Formação Continuada de Professores de Ciências: uma reflexão sobre os possíveis impactos nos indicadores do IDEB. Atas do VII ENPC. Disponível em: . Acesso em: 20 de mar de 2017.

NARDI, R. Área de ensino de ciências no Brasil: fatores que determinaram sua constituição e suas características segundo pesquisadores brasileiros. 2005. Tese (Livre-docência) – Universidade Estadual Paulista. Faculdade de Ciências, Bauru.

NETO, N. L. Desafios da Educação Superior Brasileira para a Próxima Década. In: SPELLER, P; ROBL; MENEGHEL S. M.(Organizadores) Desafios e perspectivas da educação superior brasileira para a próxima década– Brasília : UNESCO, CNE, MEC, 2012.

Published

2018-06-26

How to Cite

REIS FERNANDES, Thatiane; TASINAFFO ALVES, Ana Claudia. LATO SENSU POST-GRADUATION IN SCIENCE TEACHING IN BRAZIL: AN ASCERTAINMENT OF COURSES AND PLACES THROUGH THE E-MEC PORTAL. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 3, no. 1, p. 180–195, 2018. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p180-195.id125. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/608. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies