AMAZONIAN EDUCATION NETWORK IN SCIENCES AND MATHEMATICS: IMPACTS IN PHD FORMATION FOR NETWORKING

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2017.v2.n2.p219-235.id107

Keywords:

Postgraduate, REAMEC, Scientific production, Legal Amazon

Abstract

This paper investigated the impacts of scientific production and insertion in stricto sensu Post-Graduation Programs in the Legal Amazon by graduates of the Amazonian Education Network in Sciences and Mathematics Post-Graduation Program (Programa de Pós-Graduação da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática - REAMEC). For such, we ascertained the curricula of twenty-nine graduates of the first class through a Lattes platform in what is constituted as a descriptive, exploratory paper from a quantitative approach. The study shows there has been a significant increase in the production, mainly of chapters of books and publications in journals with Qualis/Capes, in comparison the the period before joining the Program. By February 2017, time of information gathering from the curricula, nine graduates were already registered and working on post-graduation programs. This demonstrates that the Program is being consolidated in the Amazon region with outlook for a growth in research and an increase in the number of Science and Mathematics Teaching Masters Programs.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ana Claudia Tasinaffo Alves , UFMTG

Mestra em Ciências de Materiais, Professora do Instituto Federal de Mato Grosso, Doutoranda em Educação em Ciências e Matemática (REAMEC)

Irene Cristina de Mello , UFMT

Doutora em Educação, Professora da Universidade Federal de Mato Grosso

References

ALVES, A. C. T., CARVALHO, M. T. S., PALMA, R. C. D. Formação de professores de Ciências Naturais na Amazônia Legal: um panorama da oferta de cursos de licenciatura. In: SEMINÁRIO EDUCAÇÃO, 23, 2015, Cuiabá. Anais... Cuiabá: UFMT, 2015. p. 4266-4278 .

ALVES, A. C. T, MELLO, I.C. A Pós-Graduação Stricto Sensu em Ensino de Ciências e Matemática no Brasil: oferta de programas por regiões brasileiras. In: SEMINÁRIO EDUCAÇÃO, 25, 2017, Cuiabá. Anais... Cuiabá: UFMT, 2017. p. 3859-3874.

GATTI, B. Estudos quantitativos em educação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.30, n.1, p. 11-30, jan./abr. 2004. Disponível em <http://www.scielo.br/pdf/ep/v30n1/a02v30n1.pdf>. Acesso em: 29 maio 2017.

MATOS, M. C. G., GONÇALVES, T. V. O. Egressos dos Programas de Pós-Graduação em Ciências e Matemática na Amazônia Legal: novos papeis assumidos. In: NARDI, R. GONÇALVES, T. V. O. (Orgs.). A Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática no Brasil: Memórias, Programas e Consolidação da Pesquisa na área. São Paulo: Livraria da Física, 2014.

REAMEC. Projeto do Programa de Doutorado Educação em Ciências e Matemática. Cuiabá, 2008.

REAMEC. Edital 1. Cuiabá, 2010. Disponível em <https://www.unir.br/noticias_arquivos/3114_edital_reamec_2011.pdf>. Acesso em 14 mai 2017.

REAMEC. Processo Seletivo 2013/1 Doutorado em Educação em Ciências e Matemática/REAMEC. Cuiabá, 2012. Disponível em <http://www.ufmt.br/ufmt/site/editais/detalhes/368/9/Cuiaba>. Acesso em 14 mai 2017.

REAMEC. Processo Seletivo 2015/1 Doutorado em Educação em Ciências e Matemática/REAMEC. Cuiabá, 2014. Disponível em <http://www.ufmt.br/ufmt/site/editais/detalhes/657/9/Cuiaba>. Acesso em 14 mai 2017.

REAMEC. Processo Seletivo 2017/1 Doutorado em Educação em Ciências e Matemática/REAMEC. Cuiabá, 2016. Disponível em <http://www.ufmt.br/ufmt/site/editais/detalhes/979/9/Cuiaba>. Acesso em 14 mai 2017.

SAMPIERI, R. H., COLLADO, C. F., LUCIO, M. P. B. Metodologia de Pesquisa. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2013.

Published

2017-12-22

How to Cite

TASINAFFO ALVES , Ana Claudia; CRISTINA DE MELLO , Irene. AMAZONIAN EDUCATION NETWORK IN SCIENCES AND MATHEMATICS: IMPACTS IN PHD FORMATION FOR NETWORKING. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 2, no. 2, p. 319–335, 2017. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2017.v2.n2.p219-235.id107. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/634. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies