(Re)Thinking reading practices in school: emancipation through literary text

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2024.v9.e24015.id767

Keywords:

School, Education, Reading, Literary Text, Reading Society

Abstract

The literary text, when worked from a dialogical perspective, plays a fundamental role in the formation of a citizen subject with creative competence, socially and culturally aware, enabling the student to have a more critical way of rethinking society and the world. Our research seeks to analyze how Mato Grosso literature texts are received in a 9th year class of Elementary School II, emphasizing the possibilities of using literary texts and their contribution to the formation of literary readers, as well as discussing the potential of the literary texts contained in the Revista Literária Pixé to continue the reading process with an emancipatory bias and a more conscious attitude towards life and literature, in a constant cultural and social enrichment. The proposed study is based on qualitative research, in relation to the procedures we work with the case study. As a basis for theoretical construction, authors and philosophers such as Mikhail M. Bakhtin (1986) Bordini (1993) were taken as references; Aguiar (1993), Bourdieu (1989), Candido (1972) and Freire (2003)

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Eliane Dolens Almeida Garcia, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso

Mestranda em Educação (IFMT/UNIC)

Professora no Estado de Mato Grosso (SEDUC/MT)

Marcos Aparecido Pereira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso

Doutor em Estudos Literários PPGEL (UNEMAT)

Professor no IFMT/MT

References

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1986.

BORDINI, Maria da Glória & AGUIAR, Vera Teixeira. Literatura: A Formação do Leitor: alternativas metodológicas. 2 ed. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1993.

BOURDIEU, Pierre. O Poder Simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil S.A, 1989.

BOURDIEU, Pierre. Sobre o Estado. São Paulo: Companhia das Letras, 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília: MEC/SEMTEC, 1999.

ANTONIO CANDIDO. Vários Escritos. 4ª edição, reorganizada pelo autor. Duas Cidades Ouro sobre Azul São Paulo | Rio de Janeiro 2004.

CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: Vários escritos. 5ª ed., revista e ampliada. Ouro sobre Azul. São Paulo: Duas Cidades, 2011.

COSSON, Rildo. Círculos de leitura e letramento literário. São Paulo: Contexto, 2014.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2006.

FAILLA, Zoara (Org.) Retratos da Leitura no Brasil. Rio de Janeiro: Sextante, 2016.

FREIRE, Paulo. A Importância do Ato de Ler. 1° ed. São Paulo: Moderna, 2003.

GERALDI, João Wanderley. O texto na sala de aula. 5ª ed. São Paulo: Ática, 1997.

GERALDI, João Wanderley. Portos de Passagem. 4ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

GERALDI, João Wanderley. et al. (orgs.). O texto na sala de aula. 5. ed. São Paulo: Ática, 2011.

SILVA, Ezequiel Theodoro da. Leitura & realidade brasileira. 2. ed. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1985.

YUNES, Eliana. Círculos de leitura: teorizando a prática. Leitura: Teoria & Prática, Porto Alegre.

Published

2024-05-25

How to Cite

GARCIA, Eliane Dolens Almeida; PEREIRA, Marcos Aparecido. (Re)Thinking reading practices in school: emancipation through literary text. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 9, p. e24015, 2024. DOI: 10.23926/RPD.2024.v9.e24015.id767. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/767. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Languages, codes and their technologies

Most read articles by the same author(s)