EXPLORING ERRORS IN MATHEMATICS: A STUDY CARRIED OUT WITH STUDENTS IN THE FINAL YEARS

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23051.id776

Keywords:

Mathematics Education, Error, Teacher training

Abstract

The research of a qualitative nature, aims to evaluate the error in mathematics from a pedagogical perspective, using psychogenetic and constructivist theory, with the bias of characterizing the correlated error, to the aforementioned theory, based on the teaching material of the School Learning Management Program (GESTAR II), offered during the in-service continuing education program, aimed at mathematics teachers who work in the state public network of Mato Grosso. The study was carried out with 25 9th grade students from a state public school in the city of Várzea Grande/MT, using as a source activities extracted from the Gestar II teaching material, developed during mathematics classes. The applied activities cover operations with decimal numbers, linked to the use of measurement units and operations, associated with the contextualized use of monetary values, aiming to appreciate errors in mathematics, with the psychogenetic vision, anchored in the concepts of Pinto (2009).

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Francisco de Assis da Silva Valente, Universidade de Cuiabá

Mestrando do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu, Mestrado Acadêmico na linha Ensino da Matemática, Ciências Naturais e suas tecnologias da Universidade de Cuiabá(UNIC)/Instituto Federal de Educação de Mato Grosso (IFMT). Possui graduação em licenciatura plena em Matemática pela Universidade Federal de Mato Grosso (2002); Especialista em Modelagem Matemática para o Ensino pela Universidade de Cuiabá - UNIC (2004), e  MBA em Gestão da Qualidade pela AVM Faculdade Integrada (2016) . Atualmente é militar da reserva remunerada - Comando da Aeronáutica. Atua como docente do Ensino Básico na Escola Estadual Porfiria Paula de Campos em Várzea Grande (MT), tendo atuado nas cadeiras de Cálculo Numérico e Estatística no curso de graduação de Engenharia Civil do Centro Universitário Várzea Grande (UNIVAG) e Legislação Aeronáutica e Organização da Aviação Civil na Universidade de Cuiabá (UNIC).

Laura Isabel Marques Vasconcelos de Almeida, Universidade de Cuiabá

Graduada em Pedagogia pela Universidade de Cuiabá (1994). Doutora em Educação pelo Programa de Pós Graduação da PUCPR, na linha de pesquisa: História e Políticas da Educação, concluído no ano de 2010 e Mestre em Educação pela UFMT, na linha de pesquisa em Educação em Ciências (2006). Vinculada ao Grupo de Pesquisa de História da Educação Matemática (GHEMAT), desde 2007. Especialista em Didática e Avaliação Educacional / UFMT (2000) Têm experiências na área de Gestão Escolar como Coordenadora Pedagógica, Professora da Educação Básica e do Ensino Superior. Atualmente orienta TCC no curso de Pedagogia e docente do Programa de Pós Graduação Stricto sensu do Mestrado em Ensino da Universidade de Cuiabá.

References

BACHELARD, Gaston. Ensaio sobre o conhecimento aproximado. Trad. Estela dos Santos Abreu. 1. Editora Contraponto, 2004.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação Qualitativa em Educação. 1 ed. Porto Editora Ltda, 1994.

BORASI, Rafaella. Using Errors as Springboards for the Learning of Mathematics: An Introduction. Focus on learning Problems in Mathematics, 7, 1-14, 1985. Disponível em: < https://eric.ed.gov/?id=EJ336571>. Acesso em: 10 abr, 2023

BROUSSEAU, Guy. Les obstacles épistémologiques et les problèmes em mathématiques. Recherches em Didactique des Mathématiques, 4(2), 165-198, 1983. Disponível em: < https://revue-rdm.com/1983/les-obstacles-epistemologiques-et/>. Acesso em: 9 jun, 2023.

CHAKUR, Cilene Ribeiro de Sá Leite. Contribuição da pesquisa psicogenética para a educação escolar. Psicologia Teoria e Pesquisa. 39(3), 289-296, 2005. Disponível em: < https://doi.org/10.1590/S0102-37722005000300005. Acesso em: 14 jun, 2023.

CURY, Hélio Nogueira. Análise de erros: o que podemos aprender com a resposta dos alunos. Editora Autêntica, 2007.

D'AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. 3. ed. Autêntica. 1996.

DARSIE, Marta Maria Pontim. Avaliação e aprendizagem. Caderno Pesquisa., São Paulo, n.99.p.47-59, nov. 1996.

MATHIAS. Carlos. O Uso Pedagógico De Erros Na Matemática Escolar. YouTube: [s. n.], 2019. Disponível em: < https://www.youtube.com/watch?v=0BYXSTKIKV0&t=361s>. Acesso em: 8 jun. 2023.

PINTO, Neuza Bertoni. O erro como estratégia didática: estudo do erro no ensino da matemática elementar. 2 ed. Editora Ibpex, 2009.

Published

2024-01-28

How to Cite

VALENTE, Francisco de Assis da Silva; ALMEIDA, Laura Isabel Marques Vasconcelos de. EXPLORING ERRORS IN MATHEMATICS: A STUDY CARRIED OUT WITH STUDENTS IN THE FINAL YEARS. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 8, p. e23051, 2024. DOI: 10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23051.id776. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/776. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Mathematics and its technologies

Most read articles by the same author(s)