Literature and multidisciplinarity: literary reading as an integrating educational practice

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2024.v9.e24008.id831

Keywords:

Literary reading, Literature, Multidisciplinarity

Abstract

It is known that reading is essential for accessing knowledge and understanding the world around us. Literature, in turn, plays an equally significant role by contributing to the cultural and intellectual development of individuals and allowing us to reflect on human diversity through the social issues addressed in literary works. In schools, it is essential to promote literary reading as an integral part of students' overall development, going beyond the subjects of Portuguese Language and Literature. This article aims to explore the connection between literature and multidisciplinarity, highlighting the importance of promoting literary reading as a responsibility shared by various areas of knowledge. To achieve this, we have reviewed studies by authors such as Cândido (2004), Silva (2020), Mortatti (2018), and Martins (1997), among others. Therefore, we hope to contribute to the dissemination and appreciation of literary reading as an educational practice that combines multidisciplinary knowledge with the aesthetic appreciation of literary works.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ana Paula Costa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso

Profª.  EBTT no Instituto Federal de Mato Grosso (IFMT)

Discente do Programa de Mestrado em Ensino (PPGEn/IFMT/UNIC)

Jaqueline Araújo Esteves Marrafão, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso

Especialista em Educação Especial (Instituto Paranaense de Ensino)

Profª. Língua Portuguesa (SEDUC-MT)

Discente do Programa de Mestrado em Ensino (PPGEn/IFMT/UNIC)

Epaminondas de Matos Magalhães, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso

Doutor em Letras (PUC-RS)

Pró-reitor de extensão do Instituto Federal de Mato Grosso (IFMT)

Docente do Programa de Mestrado em Ensino (PPGEn/IFMT/UNIC)

Marcos Aparecido Pereira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso

Doutor em Estudos Literários (UNEMAT)

Prof. do Instituto Federal de Mato Grosso (IFMT)

Docente do Programa de Mestrado em Ensino (PPGEn/IFMT/UNIC)

References

BASTOS, Ana Regina. A literatura e o ensino de outras disciplinas escolares. Revista eletrônica do vestibular UERJ. Ano 2, n. 3, 2009. Disponível em https://www.revista.vestibular.uerj.br/artigo/artigo.php?seq_artigo=9. Acesso em 02/09/2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa/ Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

CÂNDIDO, Antônio. O direito à literatura. In: CÂNDIDO, Antônio Vários escritos. São Paulo: Duas Cidades, 2004, p.169-191.

EAGLETON, Terry. Como ler literatura. Tradução Denise Bottmann. 1. ed. Porto Alegre, RS: L&PM, 2017.

FERRAREZI JR., Celso; CARVALHO, Robson S. de. De alunos a leitores: o ensino da leitura na educação básica. 1 ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2017.

FREIRE. Paulo. A importância do ato de ler em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 1989.

GALVÃO, Cecília. Ciência na literatura e literatura na ciência. In: Interacções, n.o 3, pp.32-51, 2006.

GERALDI, João Wanderley. A leitura na sala de aula: as muitas faces de um leitor. Série Idéias n.5. São Paulo: FDE, 1988. p. 79-84.

GUEDES, Paulo Coimbra; SOUZA, Jane Mari. Leitura e escrita são tarefas da escola e não só do professor de português. In: NEVES, Iara C. B. et alli.(Orgs.) Ler e escrever: compromisso de todas as áreas. Porto Alegre: Ed da Universidade/UFRGS, 1998.

HERKENHOFF, Joana d’Arc Batista. Por que é importante ler literatura? In: CASER, Maria Mirtis; SOUZA, Santinho Ferreira de (orgs.). Por que é importante ler literatura. Vitória: EDUFES, 2015.

IANNI, Octávio. A ideia de Brasil moderno. São Paulo: Brasiliense, 2004.

KLEIMAN, Ângela B.(Org.) Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas, SP: Mercado de Letras, 1995.

LAJOLO, Marisa. Do mundo da leitura para a leitura do mundo. São Paulo: Ática, 1996.

MORAIS, Araújo; PERLA, Maria. O escritor que calculava: literatura e matemática em Mia Couto. Nonada: Letras em Revista, vol.2, n.o 25, Julho-dezembro. Porto Alegre: Brasil, pp. 36-43, 2015.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2000.

MARTINS, Maria Helena. O que é leitura. 8ª ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1997.

Published

2024-04-20

How to Cite

COSTA, Ana Paula; MARRAFÃO, Jaqueline Araújo Esteves; MAGALHÃES, Epaminondas de Matos; PEREIRA, Marcos Aparecido. Literature and multidisciplinarity: literary reading as an integrating educational practice. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 9, p. e24008, 2024. DOI: 10.23926/RPD.2024.v9.e24008.id831. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/831. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Languages, codes and their technologies