Literature and multidisciplinarity: literary reading as an integrating educational practice
DOI:
10.23926/RPD.2024.v9.e24008.id831Keywords:
Literary reading, Literature, MultidisciplinarityAbstract
It is known that reading is essential for accessing knowledge and understanding the world around us. Literature, in turn, plays an equally significant role by contributing to the cultural and intellectual development of individuals and allowing us to reflect on human diversity through the social issues addressed in literary works. In schools, it is essential to promote literary reading as an integral part of students' overall development, going beyond the subjects of Portuguese Language and Literature. This article aims to explore the connection between literature and multidisciplinarity, highlighting the importance of promoting literary reading as a responsibility shared by various areas of knowledge. To achieve this, we have reviewed studies by authors such as Cândido (2004), Silva (2020), Mortatti (2018), and Martins (1997), among others. Therefore, we hope to contribute to the dissemination and appreciation of literary reading as an educational practice that combines multidisciplinary knowledge with the aesthetic appreciation of literary works.
Downloads
Metrics
References
BASTOS, Ana Regina. A literatura e o ensino de outras disciplinas escolares. Revista eletrônica do vestibular UERJ. Ano 2, n. 3, 2009. Disponível em https://www.revista.vestibular.uerj.br/artigo/artigo.php?seq_artigo=9. Acesso em 02/09/2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa/ Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.
CÂNDIDO, Antônio. O direito à literatura. In: CÂNDIDO, Antônio Vários escritos. São Paulo: Duas Cidades, 2004, p.169-191.
EAGLETON, Terry. Como ler literatura. Tradução Denise Bottmann. 1. ed. Porto Alegre, RS: L&PM, 2017.
FERRAREZI JR., Celso; CARVALHO, Robson S. de. De alunos a leitores: o ensino da leitura na educação básica. 1 ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2017.
FREIRE. Paulo. A importância do ato de ler em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 1989.
GALVÃO, Cecília. Ciência na literatura e literatura na ciência. In: Interacções, n.o 3, pp.32-51, 2006.
GERALDI, João Wanderley. A leitura na sala de aula: as muitas faces de um leitor. Série Idéias n.5. São Paulo: FDE, 1988. p. 79-84.
GUEDES, Paulo Coimbra; SOUZA, Jane Mari. Leitura e escrita são tarefas da escola e não só do professor de português. In: NEVES, Iara C. B. et alli.(Orgs.) Ler e escrever: compromisso de todas as áreas. Porto Alegre: Ed da Universidade/UFRGS, 1998.
HERKENHOFF, Joana d’Arc Batista. Por que é importante ler literatura? In: CASER, Maria Mirtis; SOUZA, Santinho Ferreira de (orgs.). Por que é importante ler literatura. Vitória: EDUFES, 2015.
IANNI, Octávio. A ideia de Brasil moderno. São Paulo: Brasiliense, 2004.
KLEIMAN, Ângela B.(Org.) Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas, SP: Mercado de Letras, 1995.
LAJOLO, Marisa. Do mundo da leitura para a leitura do mundo. São Paulo: Ática, 1996.
MORAIS, Araújo; PERLA, Maria. O escritor que calculava: literatura e matemática em Mia Couto. Nonada: Letras em Revista, vol.2, n.o 25, Julho-dezembro. Porto Alegre: Brasil, pp. 36-43, 2015.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2000.
MARTINS, Maria Helena. O que é leitura. 8ª ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.