The presence of mathematics in nursing training and practice

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2025.v10.e25002.id939

Keywords:

Mathematics, Nursing, Medication administration

Abstract

This article is part of a study still under construction that aims to discuss mathematics in nursing practice, in the application of medicines (pharmacology) in hospital environments. This is field research, qualitative in nature, with a descriptive and interpretative approach, based on the perception of a health professional, in the field of Nursing, regarding the application of mathematical calculations, in the daily life of the adult ICU of a hospital private sector in Cuiabá/MT, with an emphasis on medication administration. The results highlight the daily challenges in the hospital environment, requiring healthcare professionals to constantly apply the mathematical knowledge acquired in different situations and realities.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Sthéfany Regina Moraes dos Santos Oliveira, Universidade de Cuiabá

Mestranda do Programa de Pós Graduação de Mestrado em Ensino e Docente  do curso de  Medicina da Universidade de Cuiabá (UNIC).

Laura Isabel Marques Vasconcelos de Almeida, Universidade de Cuiabá

Graduada em Pedagogia pela Universidade de Cuiabá (1994). Doutora em Educação pelo Programa de Pós Graduação da PUCPR, na linha de pesquisa: História e Políticas da Educação, concluído no ano de 2010 e Mestre em Educação pela UFMT, na linha de pesquisa em Educação em Ciências (2006). Vinculada ao Grupo de Pesquisa de História da Educação Matemática (GHEMAT), desde 2007. Especialista em Didática e Avaliação Educacional / UFMT (2000) Têm experiências na área de Gestão Escolar como Coordenadora Pedagógica, Professora da Educação Básica e do Ensino Superior. Atualmente orienta TCC no curso de Pedagogia e docente do Programa de Pós Graduação Stricto sensu do Mestrado em Ensino da Universidade de Cuiabá.

References

CLAYTON, Bruce.; COOPER, Sandra; STOCK, Yvonne. Farmacologia na prática de enfermagem. 13. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2006.

COFEN. Conselho Federal de Enfermagem. Resolução nº. 564/2017. Disponível em: http://www.cofen.gov.br/resolucao-cofen-no-5642017_59145.html. Acesso em 23 de novembro de 2023.

DEMO, Pedro. Introdução ao ensino da metodologia da ciência. 2ª.ed. São Paulo: Atlas, 1987.

DENZIN, Norman Kent; LINCOLN, Yvonna Sessions. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2ª ed. Tradução Sandra Regina Netz. Porto Alegre: Artmed, 2006.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social.5ª. ed.São Paulo: Atlas, 1999.

GOMES, Antonio Marcos Tosoli; CABRAL, Ivone Evangelista. Entre dose e volume: o princípio da Matemática no cuidado medicamentoso à criança HIV positivas. Revista de enfermagem UERJ, Rio de Janeiro, v. 17, n. 3, p. 332-7, jul-set 2009. Disponível em: http//www.e-publicacoes.uerj.br Acesso em: 23novembro 2023.

MINAYO, Maria Cecilia de Souza. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

OLIVEIRA, Maria Marly de. Como fazer pesquisa qualitativa. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.

POZZI, Stefano.; NOSS, Richard.; HOYLES, Celia. Tools in practice: mathematics in use. Educational Studies in Mathematics aninternational Journal, v. 32, n. 2, p. 105-122, 1998.

SILVA, José Ronaldo Soares da. Enfermagem e dificuldades em cálculos aritméticos: em pauta. Nursing Revista técnico-científica de enfermagem, São Paulo, n. 81, p. 91-97, 2005.

SOFFNER, Rosemary. Ensino de administração de medicamento: uma aproximação do fenômeno. 1992. Dissertação (Mestrado em Psicologia da Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1992.

THOMPSON, Judith. A prática farmacêutica na manipulação de medicamentos. 3ª. ed. Porto Alegre: Artmed, 2013.

Published

2025-04-19

How to Cite

OLIVEIRA, Sthéfany Regina Moraes dos Santos; ALMEIDA, Laura Isabel Marques Vasconcelos de. The presence of mathematics in nursing training and practice. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 10, no. 1, p. e25002, 2025. DOI: 10.23926/RPD.2025.v10.e25002.id939. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/939. Acesso em: 22 may. 2025.

Issue

Section

Mathematics and its technologies