The presence of mathematics in nursing training and practice
DOI:
10.23926/RPD.2025.v10.e25002.id939Keywords:
Mathematics, Nursing, Medication administrationAbstract
This article is part of a study still under construction that aims to discuss mathematics in nursing practice, in the application of medicines (pharmacology) in hospital environments. This is field research, qualitative in nature, with a descriptive and interpretative approach, based on the perception of a health professional, in the field of Nursing, regarding the application of mathematical calculations, in the daily life of the adult ICU of a hospital private sector in Cuiabá/MT, with an emphasis on medication administration. The results highlight the daily challenges in the hospital environment, requiring healthcare professionals to constantly apply the mathematical knowledge acquired in different situations and realities.
Downloads
Metrics
References
CLAYTON, Bruce.; COOPER, Sandra; STOCK, Yvonne. Farmacologia na prática de enfermagem. 13. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2006.
COFEN. Conselho Federal de Enfermagem. Resolução nº. 564/2017. Disponível em: http://www.cofen.gov.br/resolucao-cofen-no-5642017_59145.html. Acesso em 23 de novembro de 2023.
DEMO, Pedro. Introdução ao ensino da metodologia da ciência. 2ª.ed. São Paulo: Atlas, 1987.
DENZIN, Norman Kent; LINCOLN, Yvonna Sessions. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2ª ed. Tradução Sandra Regina Netz. Porto Alegre: Artmed, 2006.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social.5ª. ed.São Paulo: Atlas, 1999.
GOMES, Antonio Marcos Tosoli; CABRAL, Ivone Evangelista. Entre dose e volume: o princípio da Matemática no cuidado medicamentoso à criança HIV positivas. Revista de enfermagem UERJ, Rio de Janeiro, v. 17, n. 3, p. 332-7, jul-set 2009. Disponível em: http//www.e-publicacoes.uerj.br Acesso em: 23novembro 2023.
MINAYO, Maria Cecilia de Souza. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
OLIVEIRA, Maria Marly de. Como fazer pesquisa qualitativa. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.
POZZI, Stefano.; NOSS, Richard.; HOYLES, Celia. Tools in practice: mathematics in use. Educational Studies in Mathematics aninternational Journal, v. 32, n. 2, p. 105-122, 1998.
SILVA, José Ronaldo Soares da. Enfermagem e dificuldades em cálculos aritméticos: em pauta. Nursing Revista técnico-científica de enfermagem, São Paulo, n. 81, p. 91-97, 2005.
SOFFNER, Rosemary. Ensino de administração de medicamento: uma aproximação do fenômeno. 1992. Dissertação (Mestrado em Psicologia da Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1992.
THOMPSON, Judith. A prática farmacêutica na manipulação de medicamentos. 3ª. ed. Porto Alegre: Artmed, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.