HAVING FUN IN THE KITCHEN: A PROJECT BASED ON THE STEAM APPROACH WITH 9TH GRADE ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22110.id1746

Keywords:

Interdisciplinarity, STEAM approach, Technology, Teaching

Abstract

STEAM refers to the development of educational experiences in which the areas of science, technology, engineering, arts and mathematics are worked through interdisciplinary practices and projects. It should be noted here that this study was carried out during the pandemic period and aims to present the experience of 03 teachers in the elaboration and application of a project based on the STEAM approach for students of the 9th year of Elementary School of the Municipal Education System of Tangará da Serra -MT. The research was qualitative, applied in nature, and descriptive in terms of objectives, as a procedure, field research was carried out, outlining the realization of three face-to-face meetings with collaborating teachers, with the objective of collectively building STEAM projects in their school. The results indicated that the practical experience of the concepts of the STEAM approach was provided, such as interdisciplinary work and meaningful learning and the application of active methodologies to teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Adriano Minuzzo Massoni, IFMT

Mestrando em Ensino (PPGEn/IFMT) Professor da rede municipal de ensino de Tangará da Serra/MT

Geison Jader Mello, UFMT

Doutorado em Física Ambiental (UFMT) Professor do Instituto Federal de Mato Grosso (IFMT) Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGEn/IFMT) e do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT/IFMT)

References

ANDRADE, Júlia Pinheiro; SARTORI, Juliana. O professor autor e experiências significativas na educação do século XXI: estratégias ativas baseadas na metodologia de contextualização da aprendizagem. In. BACICH, L.; MORAN, J. (orgs). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

AUSUBEL, David Paul. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Editora Plátano, 2003.

AYRES DE OLIVEIRA NETO, F. Preparação de aulas remotas mediadas por TDIC. Ensino de Ciências e Tecnologia em Revista – ENCITEC, v. 12, n. 1, p. 151-166, 29 mar. 2022. Disponível em: https://san.uri.br/revistas/index.php/encitec/article/view/628. Acesso em 15 de julho de 2022 DOI: https://doi.org/10.31512/encitec.v12i1.628

BACICH, Lilian; HOLANDA, Leandro. STEAM: integrando as áreas para desenvolver competências. In: BACICH, Lilian; HOLANDA, Leandro (orgs.). STEAM em sala de aula: a aprendizagem baseada em projetos integrando conhecimentos na educação básica [recurso eletrônico]. Porto Alegre: Penso, 2020.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Tradução: Luís Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518versaofinal_site.pdf. Acesso em: 29 jul. 2020.

DIAS, Tatiane Maria da Silva.; MELLO, Geison Jader. Análise das Competências e Habilidades da Área de Ciências da Natureza Orientadas através da Abordagem STEAM. REAMEC – Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, [S. l.], v. 10, n. 1, p. e22013, 2022. DOI: 10.26571/reamec.v10i1.13094. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13094. Acesso em: 06 mar. 2022. DOI: https://doi.org/10.26571/reamec.v10i1.13094

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade-transdisciplinaridade: visões culturais e epistemológicas. In: FAZENDA, Ivani (org.). O que é interdisciplinaridade? São Paulo: Cortez, 2008.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

HARDOIM, Edna Lopes. Breve História da abordagem STEM-STEAM. 2021. Disponível em: (1) “Breve História da Abordagem STEM, STEAM” Dra. Edna Hardoim – YouTube. Acesso em: 10 jan. 2022.

KLEIN, Julie Thompson. Ensino interdisciplinar: didática e teoria. In: FAZENDA, Ivani C. A. (org.). Didática e interdisciplinaridade. 13. ed. Campinas, SP: Papirus, 2008.

LORENZIN, Mariana. Sistemas de Atividade, tensões e transformações em movimento na construção de um currículo orientado pela abordagem STEAM. (Dissertação). Programa de Pós-graduação Interunidades em Ensino de Ciências da Universidade de São Paulo. São Paulo, 2019.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Metodologia científica. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2018.

MARCONI, Mariana de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de pesquisa. 9ª ed. São Paulo: Atlas, 2021.

MINAYO, Maria Cecília de Souza; DESLANDES, Suely Ferreira; GOMES, Romeu. (orgs.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

MOREIRA, Marco Antônio. Teoria de aprendizagem. São Paulo: E.D.U., 1999.

MOREIRA, Marco Antônio. O que é, afinal, aprendizagem significativa? Aula Inaugural do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais, Instituto de Física, Universidade Federal do Mato Grosso, Cuiabá, MT, v. 23, 2012. Disponível em: http://www.if.ufrgs.br/~moreira/oqueeafinal.pdf. Acesso em: 11 jul. 2022.

MORIN, Edgar. Um festival de incertezas. Espiral, Rio de Janeiro, v. 4, p. 5-12, 2020.

NAÇÕES UNIDAS NO BRASIL. Objetivos de Desenvolvimento Sustentável no Brasil. 2021. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/sdgs. Acesso em: 20 nov. 2021.

NÓVOA, António. Os professores e a sua formação num tempo de metamorfose da escola. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 3, 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/2175-623684910. Acesso em: 21 jul. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623684910

SANTOS, Patrícia Alves dos. Aprendizagem investigativa sobre a dengue empregando a educação STEAM e métodos ativos no ensino médio. 2020. 83 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Biologia) – Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Biociências, Cuiabá, 2020.

SOUZA, Mariana Aranha de; BUSSOLOTTI, Juliana Marcondes; CUNHA, Virginia Mara Próspero da; FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Currículo e Interdisciplinaridade. Imagens da Educação, v. 10, n. 2, p. 104-124, 12 ago. 2020. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ImagensEduc/article/view/51219/751375150507. Acesso em: 04 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v10i2.51219

TANGARÁ DA SERRA. Documento de Referência Curricular de Tangará da Serra. Secretaria Municipal de Educação e Cultura, Conselho Municipal de Educação – Tangará da Serra, MT: SEMEC, 2019.

VUERZLER, Hugo Loriano. Modelo de educação integrativa: a abordagem STEAM em uma proposta de ensino investigativo experienciado em uma escola estadual, Cuiabá, MT. 2020. 127 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Biologia) – Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Biociências, Cuiabá, 2020.

YAKMAN, Georgette. STEAM Education: an overview of creating a modelo f integrative education, 2008. Disponível em: https://www.iteea.org/File.aspx?id=86752&v=75ab076a. Acesso em: 23 ago. 2021.

Published

2022-11-24

How to Cite

MINUZZO MASSONI, Adriano; JADER MELLO, Geison. HAVING FUN IN THE KITCHEN: A PROJECT BASED ON THE STEAM APPROACH WITH 9TH GRADE ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 7, no. Especial, p. e22110, 2022. DOI: 10.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22110.id1746. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/198. Acesso em: 16 may. 2024.