REPRESENTATIONS ON TEACHING PRACTICE AND PROFESSIONAL FORMATION IN PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING AT THE PROFESSIONAL EDUCATION

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2017.v2.n2.p241-254.id96

Keywords:

Teaching work, Teacher formation, Portuguese language, Professional education

Abstract

This paper presents the findings of a research carried in 2015 and 2016. This study was inspired by the demand for research on the subject of language and work. It was supported by PROPES/IFMT and FAPEMAT. The research aimed at investigating in what way the Portuguese Language teachers represent their professional formation, as well as, their teaching practices. This study also aims at contributing, from the results, with the development of reflexive actions and intervention for the improvement of the work of the educators in the institutions with profile of professional formation, as it is the case of the IFMT. A questionnaire was constructed as instrument of data gathering and anchored at Google docs, subsequently, it was sent to all Portuguese language educators. The texts produced by the educators revealed articulated voices concerning the topics, such as, the formation for the Portuguese Language at the professional education, textual genres, constraints for acting in the professional formation courses. The results revealed the Portuguese language teaching at campi of the IFMT follows the new paradigms of language teaching, nonetheless, it is needed to construct in a collective work, a progression of genres aiming at developing of capacities for the future professional practices of the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Sueli Correia Lemes Valezi, IFMT

Doutora em Estudos da Linguagem. Professora na Instituição IFMT

Gabriela Gomes dos Santos, IFMT

Aluna de Engenharia da Computação,  Graduanda na Instituição IFMT

References

AMIGUES, René. Trabalho do Professor e Trabalho de Ensino. In: MACHADO, Ana Rachel. (org.). O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina-PR: Eduel, 2004.

BAKHTIN, Mickhail. Estética da Criação Verbal. 3. ed. (Trad.) Maria Ermantina G. Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

BAKHTIN, Mickhail. (VOLOCHINOV, V. N.) (1927). Marxismo e Filosofia da Linguagem. 10. ed. (Trad.) Michel Lahud, Yara Frateschi Vieira. São Paulo: Hucitec, 2002.

BRONCKART, J. P. Atividade de Linguagem, Textos e Discursos: por um interacionismo sociodiscursivo. 2. ed. Trad. Anna Rachel Machado e Péricles Cunha. São Paulo: EDUC. 1999.

BRONCKART, J. P. Atividade de Linguagem, Discurso e Desenvolvimento Humano. (orgs.) Anna Rachel Machado e Maria de Lourdes Meirelles Matencio; (trad.) Anna Rachel Machado e Maria de Lourdes Meirelles Matencio et al. Mercado das Letras: Campinas – SP, 2006.

BRONCKART, J. P. O agir nos discursos: das concepções teóricas às concepções dos trabalhadores. Trad. Anna Raquel Machado, Maria de Lourdes Meirelles Matêncio. Campinas-SP: Mercado de Letras, 2008.

CLOT, Yves. A Função Psicológica do Trabalho. (trad.) Adail Sobral. 2. ed. Petrópolis-RJ: Vozes, 2007.

CLOT, Yves. Vygotski: para além da Psicologia Cognitiva. Pro-Posições, v. 17, n. 2 (50), maio/ago. 2006.

ERICKSON, Frederic. Qualitative Methods. In: LINN, R.L; ERICKSON, F. Research in Teaching and Learning. V. 2. New York/London: Macmillan Publishing Company, 1990.

FAÏTA, Daniel. Gêneros de Discurso, Gêneros de Atividade, Análise da Atividade do Professor. In: MACHADO, Ana Rachel. (org.). O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina-PR: Eduel, 2004.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Concepções e Mudanças no Mundo do Trabalho e o Ensino Médio. In: FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise. (orgs.). Ensino Médio Integrado: concepção e contradições. São Paulo: Cortez, 2005.

MACHADO, Anna Rachel (org.). O Ensino como Trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina: Eduel, 2004.

MACHADO, Anna Rachel. Por uma Concepção Ampliada do Trabalho do Professor. In: GUIMARÃES, Ana Maria de Mattos; MACHADO, Anna Rachel; COUTINHO, Antónia. (orgs.). O Interacionismo Sociodiscursivo: questões epistemológicas e metodológicas. Campinas-SP: Mercado de Letras, 2007.

MACHADO, Anna Rachel; e colaboradores; ABREU-TARDELLI, Lília Santos; CRISTÓVÃO, Vera Lúcia Lopes (orgs.). Linguagem e Educação: o trabalho do professor em uma nova perspectiva. Campinas-SP: Mercado de Letras, 2009.

MACHADO, Anna Rachel; BRONCKART, J. P. (Re-)Configurações do Trabalho do Professor construídas nos e pelos textos: a perspectiva metodológica do Grupo ALTER-LAEL. In: MACHADO, A. R. e colaboradores; ABREU-TARDELLI, L. S.; CRISTÓVÃO, V. L. L. (orgs.). Linguagem e Educação: o trabalho do professor em uma nova perspectiva. Campinas-SP: Mercado de Letras, 2009.

MACHADO, Anna Rachel; LOUSADA, E. G.; FERREIRA, A. D’Orange. (orgs.) O Professor e seu trabalho: a linguagem revelando práticas docentes. Campinas-SP: Mercado das Letras, 2011.

MOLL, J. (org.) Educação profissional e tecnológica no Brasil contemporâneo: desafios, tensões e possibilidades. Porto Alegre: Artmed, 2010.

RABARDEL, Pierre. Le langage comme instrument, éléments pour une théorie instrumentale élargie. In: CLOT, Yves. (ed). Avec Vygotsky, pp. 241-265, Paris: La Dispute, 1999.

SAUJAT, Fréderic. O Trabalho do Professor nas Pesquisas em Educação: um panoram. In: MACHADO, Ana Rachel. (org.). O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina-PR: Eduel, 2004.

TARDIF, M. Saberes Docentes e Formação Profissional. Petrópolis: Vozes, 2008.

VALEZI, Sueli Correia Lemes Valezi. O Agir do Professor de Língua Portuguesa na Educação Profissional Tecnológica de Nível Superior: a linguagem construindo a atividade docente em contexto mediado por ferramentas semióticas e tecnológicas. 2014. 357f. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina-PR, 2014.

Published

2017-12-22

How to Cite

LEMES VALEZI, Sueli Correia; GOMES DOS SANTOS, Gabriela. REPRESENTATIONS ON TEACHING PRACTICE AND PROFESSIONAL FORMATION IN PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING AT THE PROFESSIONAL EDUCATION. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 2, no. 2, p. 241–254, 2017. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2017.v2.n2.p241-254.id96. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/629. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Languages, codes and their technologies