CONTEMPORARY LITERARY WRITINGS: A STUDY ON POST-MODERNIST POETICS

Authors

  • Adilson Vagner de Oliveira IFMT

DOI:

10.23926/rpd.v2i1.27

Keywords:

Postmodernist poetics, Literature, Poems, Politics

Abstract

This paper analyzes current artistic manifestations that could be interpreted as lyrical forms of literature. We analyze poems that are written to be part of the urban landscape, poetry used in walls of cities, as instruments of reflection and resistance to social actions of oppression and violence, from where predominantly derives the political nature of these postmodernist poetics. The research was based on the selection of 50 images of short poems transcribed in walls of Brazilian cities, in order to compose a random sample of poetic texts that could reveal characteristics common to these productions. The texts were organized and categorized through content analysis, based on the most representative thematic elements.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Adilson Vagner de Oliveira, IFMT

Mestre em Estudos Literários. Professor do Instituto Federal de Mato Grosso (IFMT)

References

ABDALA JUNIOR, B. Literatura, história e política. Cotia-SP: Ateliê, 2007.

BACHELARD, G. A poética do espaço. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

BOAL, A. Teatro do oprimido e outras poéticas políticas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2012.

COSSON, R. Letramento literário. São Paulo: Contexto, 2011.

HUTCHEON, L. Una poética del postmodernismo. Buenos Aires: Prometeo, 2014.

MARQUES, R. e BITTENCOURT, G. (Org.)Limiares críticos. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.

OLIVEIRA, A.V. Teoria do romance moderno em A insustentável leveza do ser de Milan Kundera. Revista Athena. Vol.7 nº2, 2014.

OLIVEIRA, A. V. Língua e ensino. A experiência literária em foco. Revista de Letras Norteamentos – Estudos Literários, Sinop – MT, Vol.8, nº15, jan/jun. 2015

OLIVEIRA, A. V. O imperativo da mudança no ensino da literatura: repensando os métodos a partir de temas geradores. Revista Prática Docente – RPD Confresa-MT. Vol.1 nº 1. Julho/Dezembro, 2016.

OLIVEIRA, A. V.; SANTOS, L. S. C.; KUABARA, S. Y. Transformando o ensino de literatura: uma reflexão sobre tradição e eurocentrismo. Diálogo das Letras, Pau dos Ferros – RN, v. 05, n. 01, p. 160-174, jan./jun. 2016.

PAIVA, A. et al. (Org.) Leituras literárias: discursos transitivos. Belo Horizonte: Ceale/Autêntica, 2008.

SILVA, A. R. Estudos literários em perspectiva: literatura, arte e educação. Cáceres-MT: Unemat, 2013.

WILLIAMS, R. Política do modernismo. São Paulo: Unesp, 2011.

Published

2017-07-08

How to Cite

VAGNER DE OLIVEIRA, Adilson. CONTEMPORARY LITERARY WRITINGS: A STUDY ON POST-MODERNIST POETICS. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 2, no. 1, p. 3–12, 2017. DOI: 10.23926/rpd.v2i1.27. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/640. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Languages, codes and their technologies