INTEGRAL EDUCATION AND SPIRITUALITY: THE BENEFITS OF THIS RELATION FOR THE HUMAN’S BEING FORMATION
DOI:
10.23926/rpd.v2i1.48Keywords:
Integral Education, Integral Human, Spirituality, Peace CultureAbstract
The integral education, with the extended time of seven daily hours and a multidimensional approach of the human being, puts itself as a conception defended by Brazilian Legislation and contemporary thinkers of the education process. The student is here perceived as a complex being, formed by physical, emotional, mental, social, cultural, and spiritual dimensions, requiring from education to emphasize on his integral development. In today’s materialistic society, the spiritual dimension has been excluded from the school’s environment, or at best set aside; the article Aims at demonstrating the benefits and possibilities of returning it back to formal education, teking into consideration works of various authors such as Jean Piaget, Carl Jung, Ubiratan D’Ambrosio, among others.
Downloads
Metrics
References
ARAÚJO, J. R. de. Ensinar a paz: proposta para um currículo de educação integral. In: MOLL, J. (et al.). Caminhos da educação integral no Brasil: direito a outros tempos e espaços educativos. Porto Alegre: Penso, 2012, p.207-221.
ALMINHANA, L. O. e MOREIRA-ALMEIDA, A. Personalidade e religiosidade/espiritualidade (R/E). Texto apresentado no departamento de Psicologia da Universidade Federal de Juiz de Fora, 04/12/2008.
ARROYO, M. G. O direito a tempos-espaços de um justo e digno viver. In: MOLL, J. (et al.). Caminhos da educação integral no Brasil: direito a outros tempos e espaços educativos. Porto Alegre: Penso, 2012, p.33-45.
CARDOSO, M. L. P. Educação para a nova era: uma visão contemporânea para país e professores. São Paulo: Summus, 1999.
BRENNAN, B. A. Mãos de Luz: um guia para cura através do campo de energia humana. 13ª edição. São Paulo: Pensamento, 1996.
D’AMBROSIO, U. Formação de valores: um enfoque transdisciplinar. In: MOLL, J. (et al.). Caminhos da educação integral no Brasil: direito a outros tempos e espaços educativos. Porto Alegre: Penso, 2012, p.106-117.
DELOR, J. Educação: um tesouro a descobris. Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. UNESCO: 1996.
FERREIRA, A. L. e LEAL, A. L. Formação humana e adolescência: a espiritualidade como fator de promoção de resiliência. In: FERREIRA, A. L. Do ‘entre-deux’ de Merleau-Ponty à atenção/consciência do budismo e da abordagem transpessoal: busca de uma pedagogia direcionada para integralidade da formação. Recife: Tese de doutorado em Educação, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), 2006.
GIOLO, J. Educação de tempo integral: resgatando elementos históricos e conceituais para o debate. In: MOLL, J. (et al.). Caminhos da educação integral no Brasil: direito a outros tempos e espaços educativos. Porto Alegre: Penso, 2012, p. 94-105.
GOLEMAN, D. Inteligência emocional: a teoria revolucionária que redefine o que é ser inteligente. Rio de Janeiro: Objetiva, 1995.
GOSWAMI, A. O universo autoconsciente: como a consciência cria o mundo material. São Paulo: Aleph, 2007.
INCONTRI, D; BIGUETO, A. C. Todos os jeitos de crer- ensino inter-religioso. Volumes: 1, 2, 3, 4. São Paulo: Editora Ática, 2011.
JUNG, C. G. Psicologia e religião. Petrópolis: Vozes, 1984.
JUNG, C. G. et.al. O homem e seus símbolos. 2.ed. especial- Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.
KEHL, M. R. A juventude como sintoma da cultura. In.: NOVAES, R.; VANNUCHI, P. (orgs.). Juventude e Sociedade: trabalho, educação, cultura e participação. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2004, p.89-114.
LAMA, Dalai. Mente em conforto e sossego: a visão da iluminação na grande perfeição. São Paulo: Gaia, 2008.
LAMA, Dalai. A arte da felicidade: um manual para a vida. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
MOLL, J. (et al.). Caminhos da educação integral no Brasil: direito a outros tempos e espaços educativos. Porto Alegre: Penso, 2012.
MONTESSORI, M. A mente da criança- mente absorvente. Tradução de Pedro da Silveira. Portugália Editora, s/d. 344p.
MONTESSORI, M. A criança. Tradução de Adília Ribeiro. 5ª edição. Portugália Editora. s/d. 319p.
PERONDI, M. Narrativas de jovens: experiências de participação social e sentidos atribuídos às suas vidas. Porto Alegre: Tese de doutorado em Educação (UFRGS), 2013.
PIAGET, J. Para onde vai a educação? Tradução de Ivette Braga-16ª ed.- Rio de Janeiro: José Olympio, 2002.
PORTASIO, M. Fora da educação não há salvação: educar sempre...uma proposta pedagógica para a humanidade. São Paulo: DPL Editora, 2008.
SANDRINI, M. Religiosidade e educação no contexto da pós-modernidade. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2009.
SOUZA, D. Em busca do ser integral. Brasília: LGE Editora, 2009.
STEINER, R. A fisiologia oculta: os órgãos como sistema cósmico interior. Trad. do alemão por Sonia Setzer, 3ª edição. São Paulo: Editora Antroposófica, 2003.
STEINER, R. A ciência oculta: esboço de uma cosmovisão supra-sensorial. Trad. do alemão por Rudolf Lanz e Jacira Cardoso, 6ª edição. São Paulo: Editora Antroposófica, 2006.
YUS, R. Educação integral: uma educação holística para o século XXI. Porto Alegre: Artmed, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.