PERCEPTIONS OF UNDERGRADUATES IN CHEMISTRY FROM PUBLIC HEI OF MANAUS/AM ABOUT INVESTIGATIVE TEACHING: EDUCATIONAL AND SCIENTIFIC PRINCIPLE

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22064.id1330

Keywords:

Teaching Chemistry, Teacher Training, Investigative Teaching

Abstract

Investigative Teaching (IT) introduces reflection and problem solving practices into the classroom, leading to the construction of knowledge. Given the importance of IT in the educational process, this study aimed to characterize the perceptions of undergraduates in Chemistry from public Higher Education Institutions in Manaus/AM, regarding investigation as an educational and scientific principle. 67 undergraduates participated in the research based on a questionnaire and interview, and the data were treated using Descriptive Statistics and Analysis Textual Discursive. The undergraduates showed that they understood the elements of EI, highlighting the elaboration of hypotheses and the teacher's guidance. Moreover, they agree that initial training should include IT and scientific research, and criticize how Chemistry specific content courses are taught, with strong characteristics of traditional teaching. The undergraduates understand the need to permanently improve and apply IT in their future teaching practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Jean Michel dos Santos Menezes, UFAM

Mestre em Química (UFAM) Professor no Instituto de Ciências Exatas e Tecnologia da (UFAM) Doutorando em Química (UFAM)

Sidilene Aquino de Farias, UFSCar

Doutora em Ciências (UFSCar) Professora no Departamento de Química (UFAM) Docente credenciada nos Programas de Pós-Graduação em Química (UFAM) e  Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (UFAM)

References

ALVES, Vanessa Ramos; SILVA, Flávia Cristiane Vieira da. A mobilização de atitudes e sentimentos de licenciandos em Química durante a elaboração de problemas. REnCiMa, São Paulo, v. 11, n. 7, p. 119-138, 2020. https://doi.org/10.26843/10.26843/rencima.v11i7.2685 DOI: https://doi.org/10.26843/10.26843/rencima.v11i7.2685

ANDRÉ, Marli. Pesquisa, formação e prática docente. In: ANDRÉ, Marli. (Org.). O Papel da Pesquisa na Formação e na Prática dos Professores. 12. Ed. Campinas: Papirus, 2012, p. 55-70.

AZEVEDO, Lília do Espírito Santo; MARCELINO, Valeria de Souza; MACHADO, Cassiana Barreto Hygino. Sequências de ensino investigativas: um desafio na formação inicial de professores de Ciências. REnCiMa, São Paulo, v. 11, n. 7, p. 360-378, 2020. https://doi.org/10.26843/10.26843/rencima.v11i7.2489 DOI: https://doi.org/10.26843/10.26843/rencima.v11i7.2489

BACKES, Vânia Marli Schubert; MENEGAZ, Jouhanna do Carmo; MIRANDA, Fernanda Alves Carvalho de; SANTOS, Lauriana Medeiros Costa; CUNHA, Alexandre Pareto da; PATRÍCIO, Samira Souza. Lee Shulman: Contribuições para a investigação da formação docente em enfermagem e saúde. Texto & Contexto – Enfermagem, v. 26, n. 4, p. 1-9, 2017. https://doi.org/10.1590/0104-07072017001080017 DOI: https://doi.org/10.1590/0104-07072017001080017

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução nº 2 de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília: Diário Oficial da União, 20 dez. 2019.

CALDAS, Luiz Henrique Menezes. Ensino Por Investigação: Uma proposta metodológica para atividades formativas de professores de Química em uma escola de Caruaru-PE. 2018. 125 f. Caruaru: Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) – Universidade Federal de Pernambuco, Caruaru, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/31776. Acesso em: 12 out. 2021.

CAPECCHI, Maria Candida Varone de Morais. Problematização no ensino de ciências. In: CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2018, p. 21-40.

CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. O ensino de ciências e a proposição de sequências de ensino investigativas. In: CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2018, p. 1-20.

DARLING-HAMMOND, Linda; BANKS, James; ZUMWAT, Karen; GOMEZ, Louis; SHERIN, Miriam Gamoran; GRIESDORN, Jacqueline; FINN, Lou-Ellen. Metas e objetivos educacionais: o desenvolvimento de uma visão curricular para o ensino. In: DARLING-HAMMOND, Linda; BRANSFORD, John. Preparando os professores para um mundo em transformação. Porto Alegre: Penso, 2019, p. 143-169.

DEMO, Pedro. Pesquisa: Princípio Científico e Educativo. 14. Ed. São Paulo: Cortez, 2011.

DEMO, Pedro. Educar pela Pesquisa. 10. Ed. Campinas: Autores Associados, 2015.

ECHEVERRÍA, Agustina Rosa; BENITE, Anna M. Canavarro; SOARES, Márlon H. F. B. A pesquisa na formação inicial de professores de Química – a experiência do Instituto de Química da Universidade Federal de Goiás. In: ECHEVERRÍA, Agustina Rosa; ZANON, Lenir Basso. Formação superior em Química no Brasil: práticas e fundamentos curriculares. 2. Ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2016, p. 25-48.

GATTI, Bernardete Angelina. Formação de professores, complexidade e trabalho docente. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 17, n. 53, p. 721-737, 2017. http://dx.doi.org/10.7213/1981-416X.17.053.AO01 DOI: https://doi.org/10.7213/1981-416X.17.053.AO01

GEORGE, Darren; MALLERY, Paul. SPSS for Windows step by step: a simple guide and reference. 4. Ed. Boston: Allyn & Bacon, 2003.

GIROTTO JÚNIOR, Gildo; PAULA, Marcela Aparecida de; MATAZO, Deborah Rean Carreiro. Análise do conhecimento sobre estratégias de ensino de futuros professores de química: vivência como aluno e reflexão como professor. Góndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias, v. 14, n. 1, p. 35-50, 2019. https://doi.org/10.14483/23464712.13123 DOI: https://doi.org/10.14483/23464712.13123

HARGREAVES, Andy. O Ensino na sociedade do conhecimento: educação na era da insegurança. Porto Alegre: Artmed, 2004.

HORA, Henrique Rego Monteiro da; MONTEIRO, Gina Torres Rego; ARICA, José. Confiabilidade em questionários para qualidade: um estudo com o coeficiente alfa de Cronbach. Produto & Produção, v. 11, n. 2, p. 85-103, 2010. https://doi.org/10.22456/1983-8026.9321 DOI: https://doi.org/10.22456/1983-8026.9321

HODOWITZ, Frances Degan; DARLING-HAMMOND, Linda; BRANSFORD, John; COMER, James; ROSEBROCK, Kathy; AUSTIN, Kim; RUST, Frances. Formação de professores em práticas apropriadas para o desenvolvimento. In: DARLING-HAMMOND, Linda; BRANSFORD, John. Preparando os professores para um mundo em transformação. Porto Alegre: Penso, 2019, p. 75-107.

IMBERNÓN, Francisco. Inovar o ensino e a aprendizagem na universidade. São Paulo: Cortez, 2012.

KASSEBOEHMER, Ana Cláudia; FERREIRA, Luiz Henrique. Elaboração de hipóteses em atividades investigativas em aulas teóricas de Química por estudantes de ensino médio. Química Nova na Escola, v. 35, n. 3, p.158-165, 2013.

LIBÂNEO, José Carlos. Adeus professor, adeus professora? novas exigências educacionais e profissão docente. 13. Ed. São Paulo: Cortez, 2011.

LISITA, Verbena; ROSA, Dalva; LIPOVETSKY, Noêmia. Formação de professores e pesquisa: uma relação possível? In: ANDRÉ, Marli. O Papel da Pesquisa na Formação e na Prática dos Professores. 12. Ed. Campinas: Papirus, 2012, p. 107-128.

MAIA, Maria Isabel Martins da Costa; SILVA, Fábio Augusto Rodrigues e. Atividades investigativas de ciências no ensino fundamental II. Curitiba: Appris, 2018.

MASSONI, Neusa T. Projetos de pesquisa em educação: importância, elaboração e cuidados. In: MASSONI, Neusa T.; MOREIRA, Marco A. Pesquisa qualitativa em educação em ciências: projetos, entrevistas, questionários, teoria fundamentada, Redação Científica. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2016, p. 25-70.

MATOSO, Carla Maria; FREIRE, Ana Maria Martins da Silva. Percepções de alunos sobre a utilização de tarefas de investigação em aulas de química. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v. 15, n. 2, p. 15-28, 2013. https://doi.org/10.1590/1983-211720130150202 DOI: https://doi.org/10.1590/1983-211720130150202

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Trabalho de campo: Contexto de observação, interação e descoberta. In: Maria Cecília de Souza. Pesquisa Social: Teoria, Método e Criatividade. Petrópolis: Vozes, 2016, p. 56-71.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. Ijuí: Editora Unijuí, 2016.

OLIVEIRA, Luciel Henrique de. Exemplo de cálculo de ranking médio para likert. Notas de Aula. Metodologia Científica e Técnicas de Pesquisa em Administração. Mestrado em Administração e Desenvolvimento Organizacional. PPGA CNEC/FACECA: Varginha, 2005.

ORNELLAS, Janaína Farias de. Interação verbal e atividade prática experimental investigativa: dimensões para repensar a formação inicial de professores de Química. 2012. 279 f. Presidente Prudente: Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, 2012. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/92246. Acesso em: 12 out. 2021.

PAULINO, Emília Fádua Sued. A pedagogia libertadora de Paulo Freire, o ensino por investigação e a teoria de aprendizagem sócio-histórica: articulações possíveis para o ensino de Química. 2020. 159 f. Anápolis: Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) – Universidade Estadual de Goiás, Anápolis, 2020. Disponível em: http://www.bdtd.ueg.br/handle/tede/340. Acesso em: 12 out. 2021.

ROSA Lívia Maria Ribeiro; SUART, Rita de Cássia; MARCONDES, Maria Eunice Ribeiro. Regência e análise de uma sequência de aulas de química: contribuições para a formação inicial docente reflexiva. Ciência & Educação, v. 23, n. 1, p. 51-70, 2017. https://doi.org/10.1590/1516-731320170010004 DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320170010004

SAMPIERI, Roberto Hernández; COLLADO, Carlos Fernández; LUCIO, María del Pilar Baptista. Metodologia da pesquisa. Porto Alegre: Penso, 2013.

SASSERON, Lúcia Helena. Interações discursivas e investigação em sala de aula: o papel do professor. In: CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2018, p. 41-62.

SHULMAN, Lee. S. Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching. Educational Researcher, v. 15, n. 2, p. 4-14, 1986. https://doi.org/10.3102%2F0013189X015002004 DOI: https://doi.org/10.3102/0013189X015002004

SHULMAN, Lee S. Knowledge and teaching: Foundations of the New Reform. Harvard Educational Review, v. 57, n. 1, p. 1-21, 1987. https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411 DOI: https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411

SUART, Rita de Cássia; SUART JÚNIOR, José Bento; SOUZA, Josefina Aparecida; SILVA, Paulo Ricardo. Investigando as contribuições de uma proposta formativa visando a perspectiva do ensino por investigação no ensino médio de química. In: VIII CONGRESO INTERNACIONAL DE FORMACIÓN DE PROFESORES DE CIENCIAS, 2018, Bogotá. Anais... Bogotá, 2018, p. 1-6. Disponível em: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/8777/6602. Acesso em: 12 out. 2021.

WENZEL, Judite Scherer; ZANON, Lenir Basso; MALDANER, Otavio Aloisio. A constituição do professor pesquisador pela apropriação dos instrumentos culturais do fazer pesquisa. In: ECHEVERRÍA, Agustina Rosa; ZANON, Lenir Basso. Formação superior em Química no Brasil: práticas e fundamentos curriculares. 2. Ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2016, p. 73-98.

WARTHA, Edson José; GRAMACHO, Reinaldo da Silva. Abordagem problematizadora na formação inicial de professores de Química no sul da Bahia. In: ECHEVERRÍA, Agustina Rosa; ZANON, Lenir Basso. Formação superior em Química no Brasil: práticas e fundamentos curriculares. 2. Ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2016, p. 127-152.

ZOMPERO, Andreia de Freitas; LABURÚ, Carlos Eduardo. Atividades investigativas para as aulas de ciências: um diálogo com a teoria da aprendizagem significativa. Curitiba: Editora Appris, 2016.

Published

2022-09-01

How to Cite

SANTOS MENEZES, Jean Michel dos; AQUINO DE FARIAS, Sidilene. PERCEPTIONS OF UNDERGRADUATES IN CHEMISTRY FROM PUBLIC HEI OF MANAUS/AM ABOUT INVESTIGATIVE TEACHING: EDUCATIONAL AND SCIENTIFIC PRINCIPLE. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 7, no. 3, p. e22064, 2022. DOI: 10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22064.id1330. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/203. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies