CONTRIBUTIONS OF A MOBILE APPLICATION TO THE TEACHING AND LEARNING OF THE ENGLISH LANGUAGE IN THE PROEJA
DOI:
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e031.id1362Keywords:
English language, Project, Mobile ApplicationAbstract
This research aimed to understand the possible contributions of a mobile application for teaching and learning English at PROEJA. As a data collection instrument, direct observation, a questionnaire and a field diary were used, being carried out with high school students integrated in the EJA modality of a Federal Institute. The data were formed from the perspective of Bardin (2016), through which three final categories emerged, which were: i) The teaching and learning process of LI and the contributions of ICTs; ii) The mobile app in the context of emotional factors; iii) A new way to use and learn English. Thus, it was found that the educational use of the application contributed to the maintenance and elevation of factors such as: safety, motivation and self-esteem, making teaching learning more dynamic and attractive.
Downloads
Metrics
References
ANJOS, Flávius Almeida dos. Ensinar e aprender inglês e a descentralização do falante nativo. Rev. EntreLínguas, Araraquara, v. 5, n. 1, p. 57-62, 2019. https://doi.org/10.29051/el.v5i1.12603
ARAGÃO, Rodrigo. Emoções e pesquisa narrativa: transformando experiências de aprendizagem. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 8, n. 2, p. 295-320, 2008. https://doi.org/10.1590/S1984-63982008000200003
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 6. ed. São Paulo: Edições 70, 2016.
CARLOS, José; BARRETO, Vera. Um sonho que não serve ao sonhador. In: BRASIL. Ministério da Educação. UNESCO. Construção coletiva: contribuições à educação de jovens e adultos. Brasília, DF, jun. 2006.
FERREIRA, Aline Fontes; VIANA, Gilvania Clemente; CORREIA, Silvia Letícia Costa Pereira; SANTOS, Tarcis Carvalho. A pesquisa aplicada em educação: uma experiência de intervenção na educação básica de salvador/ba. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 2014, Campina Grande. Anais [...]. Campina Grande: Realize Editora, 2014, p. 1-14. Disponível em: http://docplayer.com.br/8183741-A-pesquisa-aplicada-em-educacao-uma-experiencia-de-intervencao-na-educacao-basica-de-salvador-ba.html. Acesso em: 16 nov. 2021.
FRANCO, Maria Amélia Santoro. Pedagogia da pesquisa-ação. Educação & Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 483-502, 2005.
LEFFA, Vilson John. A aprendizagem de línguas mediada por computador. In: LEFFA, Vilson John (org.). Pesquisa em Linguística Aplicada: temas e métodos. Pelotas: Educat, 2006.
LEFFA, Vilson John. Língua estrangeira: Ensino e aprendizagem. 2. ed. Pelotas: EDUCAT, 2016.
MELO, Manoel Alves Tavares de. Eficiência do uso do aplicativo Duolingo no processo de ensino-aprendizagem da língua inglesa em uma turma da Educação de Jovens e Adultos. 2017. 64f. Dissertação (Mestrado profissional em linguística e ensino) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/tede/9578/2/arquivototal.pdf. Acesso em: 16 nov. 2021.
MORAN, José Manuel. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. 3. ed. Campinas: Papirus, 2007.
MOURA, Adelina. Aprendizagem Móvel e ferramentas digitais para inovar em sala de aula. In: SOUZA, K. P.; RIBEIRO, R. A.; SANTIAGO, C. T.; AMORIM, R. F. (org.). Jornadas Virtuais: Vivências e Práticas das Tecnologias Educativas. Fortaleza: SEDUC; IBICT, 2016.
MOURA, Dante; HENRIQUE, Ana Lúcia Sarmento. PROEJA: Entre desafios e possibilidades. HOLOS, v. 2, n.2, p. 114-129, 2012. https://doi.org/10.15628/holos.2012.914
NASCIMENTO, Karoline Costa. O uso de aplicativos móveis como ferramenta pedagógica no ensino-aprendizagem de língua inglesa. 2017. 75f. Dissertação (Mestrado em Linguística e Ensino) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/123456789/12046/1/Arquivototal.pdf. Acesso em 16 nov. 2021.
PAIVA, Vera Menezes Oliveira. Diários online na aprendizagem de língua inglesa mediada por computador. In MARI, Hugo et al. (org.). Fundamentos e Dimensões da Análise do Discurso. Belo Horizonte: Carol Borges: 1999.
PAULA, Luciane Guimarães de. Dificuldades inerentes ao processo de ensino e aprendizagem da língua inglesa: contribuições para a formação de professores de línguas. Enciclopédia Biosfera, Goiânia, v. 11, n. 20, p. 910-918, 2015.
RAMOS, Marise Nogueira. História e política da educação profissional. Curitiba: Instituto Federal do Paraná, 2014. Disponível em: http://curitiba.ifpr.edu.br/wpcontent/uploads/2016/05/História-e-política-da-educação-profissional.pdf. Acesso em: 10 nov. 2021.
RODRIGUES, Sarah; SILVA, Jackelliny. EnglishGap: aplicativo móvel para o ensino de Língua Inglesa. 2014. 100f. Dissertação (Mestrado em Tecnologia e Gestão em Educação a Distância) - Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2014. Disponível em: http://ww5.ead.ufrpe.br/ppgteg/pdf/2015/dissertacoes/Sarah_Jackelliny.pdf. Acesso em: 16 nov. 2021.
SANTOS, Jardel Coutinho dos; BARCELOS, Ana Maria Ferreira. Não sei de onde vem essa timidez, talvez um medo de parecer ridículo: um estudo sobre a timidez e a produção oral de alunos de inglês. Revista Horizontes de Linguística Aplicada, v. 17, n. 2, p. 25-40, 2018.
SILVA, Andressa Henning; FOSSÁ, Maria Ivete Trevisan. Análise de conteúdo: exemplo de aplicação da técnica para análise de dados qualitativos. Qualitas Revista Eletrônica, Campina Grande, v. 17, n. 1, p. 75-90, 2015.
SIQUEIRA, Kárpio Márcio de. Ensino de Língua Inglesa na era da informação e conhecimento: interatividade, aprendizagem e tecnologia no desenvolvimento da competência comunicacional. BABEL: Revista Eletrônica de Línguas e Literaturas Estrangeiras, v.1, n. 1, p. 1-11, 2011.
SIQUEIRA, Domingos Sávio Pimentel. Inglês como língua internacional: por uma pedagogia intercultural crítica. Estudos Linguísticos e Literários, v.1, n. 52, p. 231-256, 2015.
THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. 18. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.