EDUCATION OF TEACHERS OF THE INITIAL YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL IN THE FACE OF OVERCOMING DIFFICULTIES IN MATHEMATICS

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2021.v6.n2.e051.id1069

Keywords:

Pre-service Education, In-service Education, Mathematics Teaching

Abstract

This research started from the guiding questions: What are the difficulties encountered by teachers of the initial years of Elementary School in the face of the subject of mathematics? How can these difficulties be overcome? Thus, the research aimed to identify the difficulties encountered by teachers in the initial years of Elementary School in relation to the discipline of mathematics, highlighting how they were overcome. The data was collected through the application of a questionnaire to 07 teachers working in the initial years of Elementary School, and was analyzed through Content Analysis. Three categories emerged: (C1) Reports of personal experiences in relation to the subject of mathematics; (C2) Overcoming difficulties in mathematics; (C3) Academic suggestions for teacher education. From the results found, it was noted that in-service education, the exchange of experiences and the availability of materials that address mathematical content are factors that directly affect overcoming the difficulties with the subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Hemilyn da Silva Meneguete, UEL

Master’s student in Science Teaching and Mathematics Education (UEL) Student of the Graduate Program in Science Teaching and Mathematics Education (PECEM/UEL)

Nathália Hernandes Turke , UEL

Doctoral student in Science Teaching and Mathematics Education (UEL) Professor of the Graduate Program in Science Teaching and Mathematics Education (PECEM/UEL)

Marinez Meneghello Passos, UNESP

Doctorate in Education for Science (UNESP) Senior Professor at the State University of Londrina (UEL), linked to the Graduate Program in Science Teaching and Mathematics Education (PECEM), Teaching (PPGEN/UENP), Science Teaching and Mathematics Education (PECEM), Graduate Program in Teaching (PPGEN/UENP)

References

ARAÚJO, Viviane Raupp Nunes de; CARDOSO, Eloir Fátima Mondardo. Interferências pedagógicas na superação de dificuldades da aprendizagem matemática. UNIrevista, São Leopoldo, v. 1, n. 1, p. 1-14, 2006.

ARRAIS, Luciana Figueiredo Lacanello; MORAES, Silvia Pereira Gonzaga de; PADILHA, Augusta; VIGNOTO, Juliana. O ensino de matemática nos primeiros anos de escolarização. In: CONFERÊNCIA INTERAMERICANA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 14, 2015, Chiapas. Anais[...]. Chiapas, México, 2015. Available at: http://ciaem-redumate.org/memorias-ciaem/xiv/pdf/Vol13Nuevos_Relacion.pdf. Accessed on: 25 mar. 2021.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de Dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da educação nacional. Brasília: Presidência da República. 1996. Available at: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Accessedon: 16 may. 2021.

COSTA, Jaqueline de Moraes; PINHEIRO, Nilcéia Aparecida Maciel; COSTA, Ercules. A formação para matemática do professor de anos iniciais. Ciência &Educação, Bauru, v. 22, n. 2, p. 505-522, 2016.https://doi.org/10.1590/1516-731320160020014. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320160020014

CUNHA, Deise Rôos. A matemática na formação de professores dos anos iniciais do ensino fundamental: relações entre a formação inicial e a prática pedagógica. 2010. 107 p. Dissertation (Mastersin Science and Mathematics Education) – Faculdade de Física, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2010.

D’AMBROSIO,Ubiratan. Transdisciplinaridade. 2.ed. São Paulo: Palas Athena, 1997.

GATTI, Bernadete. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação & Sociedade, Campinas, v. 31 n.113, p. 1355-1379, 2010.https://doi.org/10.1590/S0101-73302010000400016. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302010000400016

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9.ed. São Paulo: Cortez, 2011.

LIMA, Vanda Moreira Machado. A complexidade da docência nos anos iniciais na escola pública. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 22, n. 23, p. 148-166, 2012. http://dx.doi.org/10.14572/nuances.v22i23.1767 DOI: https://doi.org/10.14572/nuances.v22i23.1767

LOPES, Anemari Roesler Luersen Vieira; SILVA, Diaine Susara Garcez da; VAZ, Halana Garcez Borowsky; FRAGA, Laura Pippi. Professoras que ensinam matemática nos anos iniciais e a sua formação. Linhas Críticas, Brasília, v. 18, n. 35, p. 87-106, 2012. https://doi.org/10.26512/lc.v18i35.3842 DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v18i35.3842

LORENCINI JÚNIOR, Álvaro. As demandas formativas do professor de Ciências. In: CAINELLI, Marlene Rosa; SILVA, IleiziFiorelli. O estágio na licenciatura: a formação de professores e a experiência interdisciplinar na Universidade Estadual de Londrina. Londrina: UEL, 2009, p. 21-42.

MENDES, Flavio Martins de Souza; FONSECA, Karina de Andrade; BRASIL, Julia Alves; ARAÚJO, Maristela-Dalbello. Ver-Sus: relato de vivências na formação de Psicologia. Psicologia: Ciência e Profissão, Brasília, v. 32, n. 1, p. 174-187, 2012.https://doi.org/10.1590/S1414-98932012000100013 DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-98932012000100013

NEPOMUCENO, Camila Patrícia; BRIDI, Jamile Cristina Ajub. O papel da escola e dos professores na educação de crianças que apresentam dificuldades de aprendizagem. RECE: revista eletrônica de ciências de educação, Campo Largo, v. 9, n. 1, p. 25-38, 2010.

NÓVOA, Antônio. Os professores e sua formação. 2.ed. Lisboa: PublicaçõesDom Quixote, 1995.

PARANÁ. Diretrizes Curriculares da Educação Básica: Matemática. Curitiba: Secretaria de Educação do Paraná. 2008. Available at: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/diretrizes/dce_mat.pdf. Accessed on: 25 mar. 2021.

SADOVSKY, Patrícia. Ensino de Matemática hoje: enfoques, sentidos e desafios. São Paulo: Ática, 2007.

SCHÖN, Donald. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, Antônio. Os professores e sua formação. 2. ed. Lisboa: Dom Quixote, 1995.p. 15-33.

SILVA, Edna Lúciada; MENEZES, EsteraMuszkat. Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação. 4. ed. Florianópolis: UFSC, 2005.

SILVA, Ana Maria; OLIVEIRA, Marta Regina Furlan de. A relevância da Formação Continuada do(a) professor(a) de Educação Infantil para uma prática reflexiva. In: JORNADA DE DIDÁTICAS: DESAFIOS PARA A DOCÊNCIA, 3, 2014, Londrina. Anais[...].Londrina: CEMAD, 2014.Available at: encurtador.com.br/tBCG2. Accessed on: 25 mar. 2021.

TRINDADE, Patrícia de Campos Corrêa. As atitudes em relação à Matemática dos professores das séries inicias. 2004. 115 p. Belém. Dissertation (Mastersin Science and Mathematics Education) – Universidade Federal do Pará, Belém, 2004. Available at: encurtador.com.br/gjnR0. Accessed on: 25 mar. 2021.

VILA, Antoni; CALLEJO, Maria Luz. Matemática para aprender a pensar: o papel das crenças na resolução de problemas. Porto Alegre: Artmed, 2006.

Published

2021-08-31

How to Cite

SILVA MENEGUETE, Hemilyn da; HERNANDES TURKE , Nathália; MENEGHELLO PASSOS, Marinez. EDUCATION OF TEACHERS OF THE INITIAL YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL IN THE FACE OF OVERCOMING DIFFICULTIES IN MATHEMATICS. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 6, no. 2, p. e051, 2021. DOI: 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e051.id1069. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/339. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Mathematics and its technologies