A CASE OF ACTIVE APPROPRIATION OF ACADEMIC RESEARCH THAT HAS BEEN FORMATTING IN THE INTERIOR OF MATO GROSSO

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2021.v6.n2.e052.id1125

Keywords:

Science Teaching, Teacher Education, Contemporary educational demands

Abstract

The work presents the results of an investigation involving the research interests of a group of graduate students who also act as teachers in the basic education network. From a content analysis of the collected material, it was possible to prospect the main themes researched by the group and observe that they have a direct relationship with the improvement of the pedagogical spaces and academic contexts that surround them. The statements of these professionals reveal that the search for training and shared pedagogical knowledge has a strong connection with their contexts and everyday needs. The results point to a fertile path for the transit of recent research results to the classroom floor, in a perspective of active appropriation carried out by the graduate students involved.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Erick dos Santos Silva, USP

Doutorando em Ensino de Ciências pela Universidade de São Paulo (USP) Professor EBTT do Instituto Federal do Rio de Janeiro (IFRJ) Pós-Graduação em Ensino de Ciências da Natureza e Matemática do IFMT/JNA

Alexandre Alberto Visentin Ramos de Araujo, IFRJ

Mestre em Ensino de Ciências pelo Instituto Federal do Rio de Janeiro (IFRJ) Professor do Colégio Militar de Juiz de Fora (CMJF)

References

BARDIN, Lawrence. Análise de conteúdo. 1ª ed. São Paulo: Edições 70, 2016 (Obra original publicada em 1977).

DELIZOICOV, Demétrio. Pesquisa em ensino de ciências como ciências humanas aplicadas. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 21, n. 2, p. 145-175, 2004. https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6430

MARANDINO, Martha. A prática de ensino nas licenciaturas e a pesquisa em ensino de ciências: Questões atuais. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 20, n. 2, p. 168-193, 2003. https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6544

MORTIMER, Eduardo Fleury. Construtivismo, mudança conceitual e Ensino de ciências: para onde vamos? Investigações em Ensino de Ciências, v. 1, n. 1, p. 20-39, 1996. https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/645/436

PENA, Fábio Luís Alves. Por que, apesar do grande avanço da pesquisa acadêmica sobre ensino de Física no Brasil, ainda há pouca aplicação dos resultados em sala de aula? Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 26, n. 4, p. 293-295, 2004. https://www.scielo.br/pdf/rbef/v26n4/a02v26n4.pdf DOI: https://doi.org/10.1590/S1806-11172004000400002

SILVA, Erick dos Santos. Concepções de Licenciandos sobre a Relação Ensino-Aprendizagem e a Existência de uma Barreira Tradicional a ser Transposta. Educação Matemática em Revista, v. 25, n. 66, p. 114-136, 2020. http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/index.php/emr/article/view/1824/pdf DOI: https://doi.org/10.37001/emr.v0i0.1824

SILVA, Erick dos Santos. ENEM, prática docente e metodologias ativas: uma equação que não fecha. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v.36, n.1, p.55-68, 2019. https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2019v36n1p55 DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2019v36n1p55

SILVA, Erick dos Santos; SASSERON, Lúcia Helena. BNCC: entre avanços de pesquisa e articulações necessárias. Currículo e Docência, v.2, n.2, p.23-45, 2020. https://periodicos.ufpe.br/revistas/CD/article/view/249558

STROUPE, David, MOON, Jean; MICHAELS, Sarah. Introduction to special issue: Epistemic tools in Science education. Science Education, v. 103, n. 4, p. 948-951, 2019. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/sce.21512 DOI: https://doi.org/10.1002/sce.21512

STUDART, Nelson. Uso da Pesquisa em Ensino de Física na prática docente. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 23, n. 3, p.259, 2001. https://www.scielo.br/pdf/rbef/v23n3/v23n3a01.pdf DOI: https://doi.org/10.1590/S1806-11172001000300001

THOMPSON, Jéssica, HAGENAH, Sara, MCDONALD, Scott; BARCHENGER, Christie. Toward a practice‐based theory for how professional learning communities engage in the improvement of tools and practices fors cientific modeling. Science Education, v. 103, n. 6, p. 1423-1455, 2019. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/sce.21547 DOI: https://doi.org/10.1002/sce.21547

Published

2021-08-31

How to Cite

SANTOS SILVA, Erick dos; VISENTIN RAMOS DE ARAUJO, Alexandre Alberto. A CASE OF ACTIVE APPROPRIATION OF ACADEMIC RESEARCH THAT HAS BEEN FORMATTING IN THE INTERIOR OF MATO GROSSO. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 6, no. 2, p. e052, 2021. DOI: 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e052.id1125. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/340. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies