BUOYANCY ON A BODY IMMERSED: AN INVESTIGATION IN THE CONTEXT OF ACTIVE LEARNING CONSIDERING THE GALILEU’S PARADOX
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n1.p185-195.id366Keywords:
Buoyancy, Hydrostatic paradox, Active learningAbstract
This work presents a set of activities, carried out in a biology course of the federal education network, with the objective of investigating the learning of the buoyancy in active learning contexts. The students were presented with an experimental configuration in which the concept of buoyancy, as stated in high school textbooks and higher, fails. Such a configuration is known as Galileo's paradox. Despite the criticism pointed out in the seventeenth century, inaccuracies of language continue to occur, even among undergraduate students, as we show in this text. Such inaccuracies seem to be reinforced by consecrated works of literature specialized in physics teaching.
Downloads
Metrics
References
ARAUJO, A. V. R. de; SILVA, E. S.; JESUS, V. L. B. de. OLIVEIRA, A. L. de. Uma associação do método Peer Instruction com circuitos elétricos em contextos de aprendizagem ativa. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v.39, n.2, e2401, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1806-9126-rbef-2016-0184
ARAUJO, A. A. V. R. ; SILVA, E. S. ; V. L. B. de Jesus ; OLIVEIRA, A. L. DE . Uma estratégia de aprendizagem ativa com atividades teórico-experimentais sobre circuitos elétricos. In: Alexandre Lopes de Oliveira e Valeria da Silva Vieira. (Org.). Nossos talentos: 10 anos do PROPEC / IFRJ. 1ed.Nilópolis: Entorno, 2017, v. 1, p. 277-292.
BARROS, J. A.; REMOLD, J.; GLAUCO, S. F. da S.; TAGLIATI, J. R. Engajamento interativo no curso de Física I da UFJF. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 26, n. 1, p. 63-69, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S1806-11172004000100011
BARTLETT, A. The Hydrostatic Paradox revisited. The Physics Teacher, v. 35, n. 5, p. 288-289, 1997. DOI: https://doi.org/10.1119/1.2344687
BJØRKVOLD, T.; BLIKSTAD-BALAS, M. Students as researchers: What and why seventh-grade students choose to write when investigating their own research question. Science Education, v.102, n.2, 304–341, 2018. DOI: https://doi.org/10.1002/sce.21324
CHIQUETTO, M. J.; KRAPAS, S. Livros didáticos baseados em apostilas: como surgiram e por que foram amplamente adotados. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 12, n. 3, 2012.
DOMINGUINI, L. Física moderna no Ensino Médio: com a palavra os autores dos livros didáticos do PNLEM. Revista Brasileira de Ensino de Física, v.34, n.2, 2502, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1806-11172012000200013
GARCIA, N.M.D. Livro didático de Física e de Ciências: contribuições das pesquisas para a transformação do ensino. Educar em Revista, n. 44, p. 145-163, abr/jun, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40602012000200010
GAUTHIER, C.; TARDIF, M. A pedagogia: Teorias e práticas da Antiguidade aos nossos dias. 3a ed. Rio de Janeiro: Ed. Vozes, 2014.
HAKE, R.R. Interactive-engagement versus traditional methods: A six-thousand student survey of mechanics test data for introductory physics courses. American Journal of Physics, v.66, 64-74, 1998. DOI: https://doi.org/10.1119/1.18809
HALLIDAY, D.; RESNICK, R.; WALKER, J. Fundamentals of Physics. 8 ed. John Wiley & Sons, 2008. v. 2.
HALLOUN, I. A.; HESTENES, D. Common sense concepts about motion. American Journal of Physics, v.53, 1056-1065, 1985. DOI: https://doi.org/10.1119/1.14031
HENRIQUES, V. B.; PRADO, C. P. C.; VIEIRA, A. P. Editorial convidado: Aprendizagem ativa. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v.36, n.4, 4001, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S1806-11172014000400001
MAZUR, E. Peer Instruction: A User's Manual. Prentice Hall, Upper Saddle River, 1997, v. 1.
MANZ, Eve; SUÁREZ, Enrique. Supporting teachers to negotiate uncertainty for science, students, and teaching. Science Education. v.102, n.4, 711, 2018. DOI: https://doi.org/10.1002/sce.21343
MULLER, M. G.; ARAUJO, I. S.; VEIT, E. A.; SCHELL, J. Uma revisão da literatura acerca da implementação da metodologia interativa de ensino Peer Instruction (1991 a 2015). Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 39, n. 3, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1806-9126-rbef-2017-0012
NETO, J.M.; FRACALANZA, H. O livro didático de ciências: problemas e soluções. Ciência & Educação, v. 9, n. 2, p. 147-157, 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132003000200001
OLIVEIRA, V., VEIT, E. A.; ARAUJO, I. S. Relato de experiência com os métodos Ensino sob Medida (Just-in-Time Teaching) e Instrução pelos Colegas (Peer Instruction) para o Ensino de Tópicos de Eletromagnetismo no nível médio. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 32, n.1, p. 180-206, 2015. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2015v32n1p180
RAMALHO, F.; FERRARO, N. G.; SOARES, P. A. T. Os fundamentos da Física. 9 ed. São Paulo: Moderna, 2007. v 1.
SILVEIRA, F. L. da; MEDEIROS, A. O paradoxo hidrostático de Galileu e a lei de Arquimedes. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 26, n. 2, p. 273-294, 2009. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2009v26n2p273
WILSON, A. The Hydrostatic Paradox. The Physics Teacher. v. 33, n. 8, p. 538-539, 1995. DOI: https://doi.org/10.1119/1.2344288
ZAMBON, L.B.; TERRAZZAN, E.A. Livros didáticos de física e sua (sub)utilização no ensino médio. Revista Ensaio - Pesquisa em Educação em Ciências, v.19, e2668, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172017190114
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.