THE CONSENSUS ON THE PEDAGOGICAL ASPECTS OF SPECIALISTS/ACADEMICS IN THE TEACHING OF CONTENT STRUGGLES IN SCHOOLS

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2021.v6.n2.e062.id1140

Keywords:

School physical education, Teaching, Fights

Abstract

The purpose of this article is the consensus on the pedagogical aspects of specialists/academics in the teaching of content struggles in schools. The methodology used was the delphi technique. This methodology seeks a consensus of experts through the use of open interviews and later, questionnaires to identify consensus. The inclusion criteria of the participants were: a) to have at least 2 (two) years with experience in teaching the discipline of fights at the university and; b) have 10 years as a practitioner of some type of fighting. We conclude that the specialists reinforce themes that are found in the literature of the area and indicate other points that deserve reflection. In this sense, these consensus can be understood as an agenda for thinking about the teaching of struggles.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Diego Luz Moura, UGF

Doutor em Educação Física (UGF) Docente do programa de pós-graduação da Universidade Federal do vale do São Francisco (Univasf)

Phillipe Williams de Souza Targino, Univasf

Licenciado em Educação Física, Discente da Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf)

João Gabriel Eugênio Araujo, IFPE

Mestre em Ciências (Univasf) Docente do Instituto Federal de Pernambuco (IFPE)

References

ALENCAR, Yhla Oliveira. O. et al. As lutas no ambiente escolar: uma proposta de prática pedagógica. Movimento, Porto Alegre, v. 23, n. 3, p. 53-63, 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC, 1997.

BUENO, Marcos Cordeiro; SILVA, Bruno Emmanuel Santana da; CAPELA, Paulo Ricardo do Canto. A capoeira como possível instrumento de práxis revolucionária: experiência no CEC Itacorubi-Florianópolis/SC. Motrivivência, Florianópolis, n. 37, p. 83-97, 2012.

FONSECA, Joel Maurício Corrêa; FRANCHINI, Emerson.; DEL VECCHIO, Fabrício. Boscolo. Conhecimento declarativo de docentes sobre a prática de lutas, artes marciais e modalidades esportivas de combate nas aulas de educação física escolar em pelotas, Rio Grande do Sul. Pensar a Prática, Goiânia, v. 16, n. 2, 2013.

LIKERT, Rensis. A Technique for the Measurement of Attitudes. In. R.S Woodworth; New York; v.22; n. 140; p.5-55, june.1932.

TUROFF, Murray. The Policy Delphi. In: LINSTONE, Harold.; TUROFF, Murray. (Editors). The Delphi Method: Techniques and Applications. Reading, MA: Addison-Wesley Publishing Company, 1975.

MELO, Vinicius Thiago. A capoeira na escola e na Educação Física. Motrivivência, Florianópolis, n. 37, p. 190-199, 2011.

MOURA, Diego Luz et al. Dialogando sobre o ensino da educação física: lutas na escola. Curitiba: CRV, 2017.

MOURA, Diego Luz. Cultura e educação física escolar: da teoria à prática. São Paulo: Phorte, 2012.

MOURA, Diego Luz; BARBOZA, Liliane de Brito; ANTUNES, Marcelo Moreira; Entrando na roda: uma análise das dificuldades e facilidades da inserção da capoeira em escolas da rocinha. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, v. 11, n. 1, 2012.

MOURA, Diego Luz et al. O Ensino de Lutas na Educação Física Escolar: Uma Revisão Sistemática da Literatura. Pensar a Prática, Goiânia, v. 22: 51677, p. 1-11, abril. 2019.

NASCIMENTO, Paulo Rogério Barbosa do; ALMEIDA, Luciano de. A tematização das lutas na Educação Física Escolar: restrições e possibilidades. Movimento, v. 13, n. 3, p. 91-110, 2007.

RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto; DARIDO, Suraya Cristina. Pedagogia do esporte e das lutas: em busca de aproximações. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v.26, n.2, abr./jun. 2012, p. 283-300.

SABINO, Thércio Fabio Pontes.; BENITES, Larissa Cergoni. A capoeira como uma atividade extracurricular numa escola particular: um relato de experiência. Motrivivência, Florianópolis, n. 35, dez. 2010, p. 234-246.

SANTOS, Gilbert de Oliveira; PALHARES, Leandro Ribeiro. A capoeira na formação docente de educação física. Pensar a Prática, Goiânia, v. 13, n. 3, set./dez. 2010, p. 114.

UENO, Viviane Lopes Freitas; SOUZA, Marcel Farias de. Agressividade, violência e judô: temas da educação física em uma escola estadual de Goiânia. Pensar à Prática, Goiânia, 2014.

VAZ, Alexandre. Esporte: encontro entre corpo, técnica e tecnologia. V.7, n.2.Cadernos de Formação, RBCE, 2017.

Published

2021-08-31

How to Cite

LUZ MOURA, Diego; WILLIAMS DE SOUZA TARGINO, Phillipe; EUGÊNIO ARAUJO, João Gabriel. THE CONSENSUS ON THE PEDAGOGICAL ASPECTS OF SPECIALISTS/ACADEMICS IN THE TEACHING OF CONTENT STRUGGLES IN SCHOOLS. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 6, no. 2, p. e061, 2021. DOI: 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e062.id1140. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/350. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Languages, codes and their technologies