POSSIBLE EDUCATIONAL IMPACTS OF DIGITAL GAMES IN THE STUDY OF ENGLISH LANGUAGE

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p782-800.id744

Keywords:

Digital Games, English Language, Tangential Learning

Abstract

Digital games are seen as an popular entertainment among young people and adults. This paper aims to identify their potential to contribute to the learning of school content, more specifically the English language, which is the predominant language in these game's market. The data were collected through an investigative study using an electronic questionnaire sent to students of Basic and Higher Education. The responses of 114 participants were analyzed using the qualitative paradigm as a guide. The results show that, although the knowledge of the English language learned in the classroom was important for the setting in the games, the majority of respondents (83.5%) confirm that they have deepened their English skills through this practice. This study points out that this immersion can contribute significantly to the learning of the English language. It is concluded that digital games are important auxiliary tools for teachers of English language to organize their pedagogical practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Wálisson Dias Pinto, UGF

Especialista de Tradução Português-Inglês/Inglês-Português (UGF) Professor no Centro Universitário de Formiga (UNIFOR-MG)

Cláudio Alves Pereira, UFES

Doutorando em Educação (UFES) Professor no curso de Pós-Graduação em Docência no IFMG Campus Avançado Arcos

References

BABBIE, Earl. Métodos de pesquisas de survey. Belo Horizonte: UFMG, 1999.

BREUER, Johannes; BENTE, Gary. Why so serious? On the Relation of Serious Games and Learning. Journal for Computer Game Culture, v. 4, n. 1, p. 7-24, 2010.

BRINCHER, Sandro; SILVA, Fernando da. Jogos digitais como ferramenta de ensino: reflexões iniciais. outra travessia, Florianópolis, p. 42-69, set. 2012. ISSN 2176-8552. Disponível em: http://periodicos.ufsc.br/index.php/Outra/article/view/2176-8552.2011nesp1p42. Acesso em: 17 mai. 2020.

CENTENARO, Franciele Knebel. Investigação de uma abordagem pedagógica para o ensino de língua inglesa por meio de jogos digitais. Dissertação (Mestrado em Tecnologias Educacionais em Rede) - Universidade Federal de Santa Maria, 2016. Disponível em: http://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/10683/CENTENARO%2c%20FRANCIELE%20KNEBEL.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em 20 mai. 2020.

CONNOLLY, Thomas, BOYLE, Elizabeth, MACARTHUR, Ewan, HAINEY, Thomas; BOYLE, James. A systematic literature review of empirical evidence on computer games and serious games. Computers & Education, 59 (2012), 661-686. Disponível em: https://www.learntechlib.org/p/167558/. Acesso em 17 mai. 2020.

FLEURY, Afonso; NAKANO, Davi Noboru; CORDEIRO, José Henrique Dell'Osso. Mapeamento da indústria brasileira e global de jogos digitais. [S.l: s.n.], 2014.

GIL, Antônio Carlos. Metodologia do ensino superior. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2011.

GONÇALVES, Larissa Magalhães de Almeida. Dante's Inferno: localização e legendagem em jogos digitais. 2016. 179 f., il. Trabalho de conclusão de curso (Bacharelado em Letras - Tradução - Inglês). Universidade de Brasília, Brasília, 2016. Disponível em: http://www.bdm.unb.br/bitstream/10483/17229/1/2016_LarissaMagalhaesGoncalves_tcc.pdf. Acesso em 17 mai. 2020.

KOSTER, Raph. A Theory of Fun for Game Design. Paraglyph Press. Scottsdale, Arizona – USA, 2005.

LEITE, Bruno Silva. Tecnologias no ensino de química: teoria e prática na formação docente. Curitiba: Appris, 2015.

LIMA, Lais Teixeira.; SOUZA, Sonia Maria de Fonseca; LUQUETTI, Eliana Crispim França. O ensino da habilidade oral da língua inglesa nas escolas públicas. Círculo Fluminense de Estudos Filológicos e Linguísticos. Volume 13, nº 10. 2014.

PENICHEIRO, Filipe. Fora de jogo: compreensão histórica e jogos digitais. Disponível em: http://estudogeral.sib.uc.pt/handle/10316/44888. Acesso em 17 mai. 2020.

SMOLKA, Ana Luiza. Bustamante, GÓES, Maria Cecília Rafael de. A constituição do sujeito: uma questão recorrente? In: WERTSCH, James V.; DEL RÍO, Pablo; ALVAREZ, Amélia. Estudos socioculturais da mente. Porto Alegre: Artmed, 1998.

VYGOTSKI, Lev Semiónovich. (1934) Pensamiento y lenguaje. In: Obras escogidas, tomo II. Madri: MEC/Visor, 1993, p. 9-348.

Published

2020-08-31

How to Cite

DIAS PINTO, Wálisson; ALVES PEREIRA, Cláudio. POSSIBLE EDUCATIONAL IMPACTS OF DIGITAL GAMES IN THE STUDY OF ENGLISH LANGUAGE. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 5, no. 2, p. 782–800, 2020. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p782-800.id744. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/432. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Languages, codes and their technologies