MOTIVATION FOR PERMANENCE AND SUCCESS OF PRESERVICE CHEMISTRY TEACHERS AT FEDERAL INSTITUTE OF EDUCATION, SCIENCE AND TECHNOLOGY OF SÃO PAULO
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p999-1018.id669Keywords:
Teacher education, Chemistry, Self-determination TheoryAbstract
Surveys point out to a lack of Chemistry teachers in Basic Education. Both the low search for majors in preservice Chemistry teachers and the high dropout rates contribute to aggravate this scenario. In this sense, the development of studies which approach the students’ permanence and success in the courses is essential. This work aimed to collected the profile of preservice Chemistry teachers at IFSP. The study counted on the participation of 524 students, through the filling of a questionnaire which raised the socioeconomic profile and the motivations to meet the prerequisites for concluding the major. The results pointed out that, in general, preservice teachers are motivated, however, some prerequisites like PCC and ECS need more attention, due to the low motivation involved in their accomplishment. It is expected that these results may evoke discussions aiming at improvements of the majors in preservice Chemistry teachers.
Downloads
Metrics
References
ARAÚJO, Isac Rufino. A motivação de licenciandos em música sob a perspectiva da teoria da autodeterminação. 2015. Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2015.
BEGO, Amadeu Moura; FERRARI, Tarso Bortolucci. Por que escolhi fazer um curso de Licenciatura? Perfil e motivação dos ingressantes da Unesp. Revista Química Nova, v.41, n.4, p. 457-467, 2018. Disponível em: http://static.sites.sbq.org.br/quimicanova.sbq.org.br/pdf/ED20170318.pdf Acesso em 16 jan. 2020.
BRASIL. Resolução CNE/2015 n.2 de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Diário Oficial da União, Brasília, 25 jun. 2015.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Superior 2018: notas estatísticas. Brasília, 2019.
CANUTO, Valdiane Rodrigues. Fatores extrínsecos e intrínsecos que motivam a permanência dos alunos do curso em tecnologia em hotelaria do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará com base na teoria da autodeterminação. 2018. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2018.
DAMASCENO, Deangelis; GODINHO, Mariana da Silva; SOARES, Márlon Herbert Flora Barbosa; OLIVEIRA, Anselmo Elcana de. A formação dos docentes de Química: uma perspectiva multivariada aplicada à rede pública de ensino médio de Goiás. Revista Química Nova, v.34, n.9, p.1666-1671, 2011. Disponível em http://static.sites.sbq.org.br/quimicanova.sbq.org.br/pdf/Vol34No9_1666_30-ED10999.pdf Acesso em: 15 jan. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-40422011000900031
DECI, Edward.L; RYAN, Richard.M. Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum Press, 1985. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4899-2271-7
DECI, Edward L; FLASTE, Richard. Por que fazemos o que fazemos: entendendo a automotivação. Negócio editora, 1998.
FERRARI, Tarso Bortolucci; CORTELA, Beatriz Salemme Corrêa. Perfis e motivações de estudantes de cursos de Licenciatura em Química: uma revisão bibliográfica. Revista Iluminart, n. 16, IFSP, 2018. Disponível em: http://revistailuminart.ti.srt.ifsp.edu.br/index.php/iluminart/article/view/341 Acesso em 23 mar. 2020.
GATTI, Bernardete Angelina; BARRETTO, Elba Siqueira de Sá; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de; ALMEIDA, Patrícia Cristina Albieri. Professores do Brasil: novos cenários de formação. 351 p. Brasília: UNESCO, 2019.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.
GUIMARÃES, Sueli Édi Rufini; BORUCHOVITCH, Evely. O Estilo Motivacional do Professor e a Motivação Intrínseca dos estudantes: Uma Perspectiva da Teoria da Autodeterminação. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v.17, n.2, p.143-150, 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/prc/v17n2/22466.pdf Acesso em 16 fev. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-79722004000200002
GUIMARÃES, Sueli Édi Rufini ; BZUNECK, José Aloyseo. Propriedades psicométricas de um instrumento para avaliação da motivação de universitários. Ciências & Cognição, vol. 13, p.101-113, 2008. Disponível em: http://www.cienciasecognicao.org/pdf/v13/m318210.pdf. Acesso em 15 jun. 2020.
JULIÃO, Murilo Sérgio da Silva; DA COSTA, Izabel Cristina Azevedo; BEZERRA, Ângela Cristina Sampaio. Fatores geradores de motivação e desmotivação nos licenciandos em Química de uma universidade pública no nordeste brasileiro. Revista Tchê Química, v.15, n.30, 2018.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2ª ed.Rio de Janeiro : E.P.U, 2013.
MAZZETTO, Selma Elaine; BRAVO, Claudia Christina; CARNEIRO, Sá. Licenciatura em Química da UFC: perfil sócio-econômico, evasão e desempenho dos alunos. Revista Química Nova, v.25, n.6B, p.1204-1210, 2002. Disponível em: http://static.sites.sbq.org.br/quimicanova.sbq.org.br/pdf/Vol25No6B_1204_23.pdf Acesso em 19 fev. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-40422002000700024
MILARÉ, Tathiane; WEINERT, Patrícia Los. Perfil e perspectivas de estudantes do curso de Licenciatura em Química da UEPG. Revista Química Nova, v.39 n.4, p. 522-529, 2016. Disponível em: http://static.sites.sbq.org.br/quimicanova.sbq.org.br/pdf/v39n4a17.pdf Acesso em: 25 fev. 2020.
QUADROS, Ana Luiza de; CARVALHO, Emerson; COELHO, Flávia dos Santos; SALVIANO, Luciana; GOMES, Maria Fernanda P.A; MENDONÇA, Paula Cristina; BARBOSA, Rosemary Karla. Os professores que tivemos e a formação da nossa identidade: um encontro com nossa memória. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, v. 7, n. 1, p. 49-64, 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/epec/v7n1/1983-2117-epec-7-01-00004.pdf Acesso em 06 mar.2020.
REEVE, Johnmarshall. Motivação & Emoção. Rio de Janeiro: LTC, 2006.
RIBEIRO, Marcel Thiago Damasceno. A formação inicial e iniciação à docência em Química na UFMT: histórias e experiências. Revista Prática Docente. v.4, n.1, p.275-301, 2019. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/435 Acesso em 25 mar. 2020. DOI: https://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n1.p275-301.id435
RUIZ, Antonio Ibañez.; RAMOS, Mozart Neves; HINGEL, Murílio. Escassez de professores no Ensino Médio: propostas estruturais e emergenciais. Relatório CNE/CEB. Brasília: MEC, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/escassez1.pdf Acesso em 26 mar. 2020.
RYAN, Richard.M; DECI, Edward.L. Self-Determination theory and the facilitation of Intrinsic motivation, social development, and Well-Being. American Psychologist, v. 55, n.1, p. 68-78, 2000a. DOI: https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68
RYAN, Richard.M; DECI, Edward.L. Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, v. 25, n.1, p. 54-67, 2000b. DOI: https://doi.org/10.1006/ceps.1999.1020
SÁ, Carmen Silvia da Silva; SANTOS, Wildson Luiz Pereira. Motivação para a carreira docente e construção de identidades: o papel dos pesquisadores em Ensino de Química. Revista Química Nova, v.39, n.1, p. 104 -111, 2016. Disponível em: http://static.sites.sbq.org.br/quimicanova.sbq.org.br/pdf/v39n1a15.pdf Acesso em 16. fev. 2020.
SCHNETZLER, Roseli Pacheco; ARAGÃO, Rosália Maria Ribeiro. Importância, sentido e contribuições de pesquisas para o ensino de Química. Química Nova na Escola, n.1, 1995. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc01/pesquisa.pdf Acesso em 22. mar. 2020.
TOLEDO, Evelyn Jeniffer de Lima; COUTINHO, Henrique do Nascimento. Formação de professores: licenciatura em química humanizada sob a ótica dos alunos da unb. Revista Prática Docente, v. 5, n. 1, p. 193-213, 2020. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/571. Acesso em 16.jun.2020. DOI: https://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n1.p193-213.id571
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.